Voor Cal Crutchlow is de eerste MotoGP wedstrijd in Qatar uitgelopen op een grote teleurstelling. De LCR Honda coureur kwam zondagavond op het Losail International Circuit maar liefst twee keer ten val tijdens de race met een DNF tot gevolg.
Cal Crutchlow mocht zondagavond in Qatar vanaf de negende plaats op de grid aan de eerste MotoGP race van 2017 beginnen. Nadat de Grand Prix op het Losail International Circuit zaterdag al gehinderd werd door de slechte weersomstandigheden leek ook de MotoGP race op zondag uit te lopen op een groot fiasco. Nadat de start uitgesteld werd, de race ingekort van 22 naar 20 ronden kon de wedstrijd met de nodige vertraging alsnog van start gaan.
De vertraging zorgde er echter wel voor dat een deel van het MotoGP veld op het laatste moment besloot om hun oorspronkelijke bandenkeuze te herzien en te wisselen. Achteraf bleek deze last-minute keuze voor o.a. voor Marc Marquez, Jorge Lorenzo, Andrea Dovizioso maar ook voor Cal Crutchlow niet goed uit te pakken.
Voor de vanaf de negende plaats op de grid gestarte Crutchlow waren de druiven misschien wel het zuurst. De LCR Honda coureur kwam maar liefst twee keer ten val waardoor er voor de inmiddels 31 jarige Brit net als een jaar geleden opnieuw een vroegtijdig einde kwam aann de eerste MotoGP race van het seizoen en de Grand Prix of Qatar uitliep op een grote teleurstelling.
Cal Crutchlow, LCR Honda – DNF:
“Ik heb de voorband gewisseld op de grid, hetzelfde als Marc (Marquez), en dat hadden we dus niet moeten doen. De medium voorband was te veel te zacht voor ons, maar we werden ertoe gedwongen tot deze verandering omdat de race later van start ging en men bezorgd was over de dauw. Het bleek uiteindelijk een compleet verkeerde beslissing, maar deze werd genomen buiten ons om en zonder dat we er zelf invloed op hadden. Ik mocht vanaf een goede positie op de grid aan de race beginnen, maar in de eerste ronde raakte ik Valentino (Rossi). Ik had het eerst nog niet eens in de gaten maar even later werd het duidelijk dat het volgen van de jongens voor me onmogelijk was vanwege het veel te warm worden van de voorband. Ik raakte vervolgens in de laatst bocht een beetje buiten de ideale lijn en crashte, maar ik kon de motor daarna oppakken en mijn race vervolgen. Het ging daarna niet echt geweldig omdat het stuur verbogen en krom was en er veel modder op het handvat zat. Maar mijn instelling is gewoon alles of niets en ik wilde de race dan ook koste wat kost uitrijden, maar toen ging het opnieuw mis. De tweede crash was duidelijk omdat de motor al beschadigd was. Het spijt me voor het team, maar goed het is nu even niet anders en vorig seizoen hadden we hier een vergelijkbare start van het seizoen.”
Handige links Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Waar te volgen op TV
Het weer in Doha