TT voorzitter Vaessen luidt noodklok

69

Bestuur en Directie van het TT Circuit Assen willen op korte termijn duidelijkheid van de Provincie Drenthe over de geluidsmetingen die worden verricht, de interpretatie van de uitkomsten en de inrichting van de vergunningen die zijn verleend dan wel moeten worden aangevraagd.

De vastlopende vergunningsprocedures zijn het circuit niet alleen een doorn in het oog, maar de bedrijfsvoering komt er door in het gevaar. De vergunning die verleend is voor de Champ Car races kende als novum een zogenaamde Lmax. Dit betekende dat het TT Circuit op eens en als eerste en enige in Nederland met een piekniveau te maken kreeg, naast de limiet van het daggemiddelde. De Provincie achtte dit noodzakelijk om de vergunning in een eventuele procedure bij de Raad van State "er door te krijgen".







TT Voorzitter Jos Vaessen benadrukt dat "piekniveaus" absoluut niet inpasbaar zijn in de internationale auto- en motorsport evenementen en dat bij TT &  Superbike als ook de topraces op circuit Zandvoort nooit piekniveaus zijn opgenomen, dit om de eenvoudige reden dat piekniveaus niet stuurbaar zijn. De piekniveaus worden namelijk met name bepaald door de spreiding van het wedstrijdveld. Vaessen verbaast zich ook over het persbericht van de provincie Drenthe, waarbij in zijn visie een subitem onnodig belangrijk gemaakt wordt en het is hem een raadsel welk doel dit eigenlijk dient. Het TT Bestuur wil dan ook dat de piekbelasting uit de vergunning verdwijnt omdat het niet realistisch is en omdat het geen issue is in de bescherming van de woonomgeving.

Het Drents landschap, dat in de krant de TT beschuldigde van manipulatie van de cijfers, heeft een brief gekregen waarin opheldering wordt gevraagd over de uitspraken jegens het TT bestuur. Mocht het Drents landschap deze uitspraken inderdaad hebben gedaan, dan accepteert het bestuur van het TT Circuit dit niet en spant het een juridische procedure aan wegens smaad.

Het TT Circuit Assen is in het voorjaar geconfronteerd met aanzeggingen van boetes. De reden waarom deze aanzeggingen zijn opgelegd, komt volgens de Provincie door een aantal overschrijdingen van de gestelde norm bij de meetpaal op het circuit.De provincie Drenthe wil de woonomgeving tegen overschrijdingen van de gestelde geluidsnorm beschermen en hiervoor  is een zogenaamd "daggemiddelde" bepaald. De metingen van de paal op het TT Circuit corresponderen met het opgelegde beschermingsniveau in de woonomgeving. Nader onderzoek heeft echter aangetoond dat deze relatie niet meer klopt. Er zijn aantoonbare verschillend van 6 dba, tussen wat de paal aangeeft en de waarde die op het referentiepunt er zou moeten zijn. Aangezien de genoemde overschrijdingen de 3 dba niet overschrijden, is de woonomgeving nimmer geconfronteerd met een overschrijding van de toegestane geluidbelasting. Jos Vaessen benadrukt dat hij sinds mei van dit jaar hij in gesprek is met de Provincie, maar dat standpuntvorming van deze zijde wel lang op zich laat wachten. Deze ontwikkelingen bedreigen op korte termijn de zogenaamde Cupraces van de KNMV, omdat met deze niet opgeloste problematiek de races komend seizoen niet mogelijk zijn.

Half november gaat het TT Circuit Assen met de Provincie Drenthe in overleg om eindelijk duidelijkheid te krijgen. De deelnemers aan de Cupraces moeten op zeer korte termijn duidelijkheid hebben voor het seizoen 2008. Mochten de boetes toch opgelegd worden dan maakt het TT Bestuur de gang naar de bestuursrechter.