TT Dagboek: Interview met RST directeur Stuart Millington: “Wij maken wat we zelf willen dragen”

1213
Stuart Millington in de RST Shop bij de Isle of Man TT Grandstand | © Guido Fenneman

RST is al jaren de officiële Safety Partner van de Isle of Man TT. Stuart Millington is de directeur van het bedrijf dat in de afgelopen jaren grote stappen heeft gemaakt en marktleider is geworden in het Verenigd Koninkrijk. Door groots aanwezig te zijn bij de Isle of Man TT wordt bewezen dat de producten van RST ook de meest extreme omstandigheden aankunnen.

De Isle of Man TT van 2024 ligt alweer een tijdje achter ons. Op de vrijdag voorafgaand aan de Senior TT, toen het programma van die dag was afgelast, had ik de kans om te praten met Stuart Millington. Hij werkt al ruim twintig jaar bij RST en is inmiddels de directeur van het bedrijf. Zelf kan hij ook een behoorlijk potje sturen maar hij houdt zich voornamelijk bezig met de bedrijfsvoering van RST.




Zelf had ik dit jaar de ‘Maverick’ motorbroek en motorjas meegekregen van RST om te gebruiken in mijn reis naar het Isle of Man en terug. Zoals bekend waren de weersomstandigheden allesbehalve ideaal en heb ik met name op de heenweg veel regen gehad. Gelukkig ben ik warm en droog gebleven en kan ik oprecht zeggen dat dit pak van RST me goed is bevallen.

Op vrijdag 7 juni sprak ik dus met Stuart Millington over het ontstaan van RST, waarom de TT zo belangrijk is en wat de filosofie is van het bedrijf.


Stuart, ik zag foto’s van jou tijdens een zogeheten ‘parade lap’ op de ‘Mountain Course’. Heb je ook geracet op het Isle of Man? 

Stuart Millington: “Ik heb niet geracet op de ‘Mountain Course’ maar wel een paar ronden mogen rijden. In totaal zijn het er volgens mij vier, en het waren ook niet echt langzame ronden met een gemiddelde van iets meer dan 100 mijl per uur (160 km/h) gemiddeld. Dat was zeker een hele ervaring, het geeft je een beeld voor hoe het is voor de rijders om er echt te racen. Zodra je op dit circuit het gas opentrekt kom je erachter hoe gaaf het is. Ik heb verder nooit geracet, ik ben niet meer dan een gemiddelde circuitdagrijder.

Stuart Millington op de ‘Mountain Course’

Hoe ben je terechtgekomen bij RST? 
Ik werk bij RST sinds 2002. Het bedrijf bestaat al sinds 1988 maar heette toen nog ‘Rhino’. De producten die er toen werden gemaakt waren vooral zwartlederen broeken en jassen – allemaal best saai – maar in 2001 kwamen we met een aanbod van gekleurde lederen overalls en textiele jassen onder de naam ‘Rhino Sport Technology’, daar komt RST vandaan. Al heel gauw werd er afscheid genomen van de naam Rhino en werd het RST. Toentertijd had je veel premium merken actief op de markt maar ook heel veel rommel, dus voor de normale rijder was er niet veel kwalitatief goede  motorkleding op de markt voor een betaalbare prijs. We hebben daar een niche in de markt gevonden en zijn vanaf nul begonnen, nu zijn we het grootste merk in het Verenigd Koninkrijk en breiden ons nu uit naar Europa en de Verenigde Staten. We groeien behoorlijk snel.

Dat is ook een beetje hoe ik RST zie, de prijs / kwaliteit verhouding is behoorlijk goed.
Inderdaad, onze drie pilaren zijn betaalbaarheid, geloofwaardigheid en kwaliteit. Ik denk dat met name tijdens de Isle of Man TT de geloofwaardigheid aan bod komt. Als je producten hier goed werken, dan werken ze overal. Onze coureurs rijden tijdens de TT zoveel meer kilometers dan bijvoorbeeld een rijder in het World Superbike of MotoGP kampioenschap. Tijdens de TT rijden de coureurs vele honderden, zo niet duizenden kilometers en gebruiken voornamelijk dezelfde overall. Dat is een hele goede manier om het product verder naar de rijder aan te passen en uiteindelijk het product te verbeteren voor de echte wereld.

Op de normale circuits hebben de coureurs hun overall misschien maar een uurtje aan en als ze een keer crashen dragen ze een nieuwe. Het belangrijkste voor ons is dat de spullen waarmee onze gesponsorde coureurs rijden dezelfde zijn als wat je kunt kopen in de winkel. Daarnaast hebben wij onze eigen fabriek, wij maken onze eigen overalls. Bij veel andere fabrikanten kun je niet kopen wat je ook in bijvoorbeeld de MotoGP ziet. Bij ons dat wel het geval en daar zijn we ook heel trots op. Tijdens de TT is het zo dat we de rijders in de top tien sponsoren en zij hun spullen van ons gratis krijgen. De coureurs daarbuiten krijgen nog steeds dezelfde mogelijkheden qua personalisering maar betalen er wel voor, zij vertrouwen op onze producten.

James Hind | © Isle of Man TT Races

We werken ook nauw samen met In&Motion, onze airbagpartner, om een algoritme te ontwikkelen dat specifiek is gemaakt voor de TT. De ‘Mountain Course’ is natuurlijk heel anders dan alle andere circuits. Je hebt meerdere sprongen tijdens een ronde, dat is iets wat je op een circuit of de openbare weg natuurlijk niet tegenkomt. In ons eerste jaar met het airbagsysteem zijn we hier gekomen om het te ontwikkelen. Zo hadden we bij coureurs zoals Ian Hutchinson het airbagsysteem geïnstalleerd maar niet geactiveerd, puur om data te verzamelen. Zodra we alles gecontroleerd hadden, en er zeker van waren dat de airbag niet af zou gaan op een moment dat het niet zou moeten, hebben we het ingezet.

Ian Hutchinson | © Isle of Man TT Races

Er zijn rijders zoals Sam West en Davo Johnson die hier flinke crashes gehad hebben, en het airbagsysteem heeft precies gedaan wat het moest doen. De crash van Johnson was 165 mijl per uur (265 km/h) en hij heeft uiteindelijk zelf weg kunnen lopen. Als Safety Partner van de TT zijn we natuurlijk bewust van de risico’s die het evenement met zich meebrengt, maar als we het ook maar 1% veiliger kunnen maken is daarmee ons doel bereikt.

Uiteindelijk heeft dat er ook weer voor gezorgd dat het product voor zowel de circuitracers als de rijders op de openbare weg is verbeterd. We zijn heel trots op hoe onze producten werken en daar komt naar mijn mening de geloofwaardigheid vandaan.

Davo Johnson | © Isle of Man TT Races

De Travelling Marshals dragen ook de spullen van RST, inclusief de jas die bijna hetzelfde is als de jas die ik draag.
Het is de ‘Alpha’ die de marshals dragen, zelfs nog iets meer een basisjas dan de ‘Maverick’ die jij draagt. Wel hebben we de jassen voor de marshals speciaal geproduceerd omdat zij ze over hun overall dragen, ook staat de M er groot op. Daarnaast halen we het regenmembraan eruit zodat de jas wat lichter is. In principe is het gewoon een jas van 100 euro die zij over hun overall dragen. Daarnaast dragen ze ook standaard RST laarzen en handschoenen die je gewoon in de winkel kunt kopen.

Uiteraard zijn de Travelling Marshals ook iets waar we heel trots op zijn. Ze dragen allemaal de standaardproducten de hele dag door en geven ons positieve feedback. Mocht er iets niet helemaal goed zijn dan vertellen ze dat ons en dan kunnen wij dat aanpassen.

Het is een voorrecht om met de TM’s te mogen samenwerken. Als je nog niet bij de TT bent geweest dan heb je waarschijnlijk niet helemaal door wat ze doen. Zodra ze hun helm opzetten en ze voorbijkomen weet je hoe snel ze zijn, het zijn echt superhelden.

De Travelling Marshals in actie | © Jim Hunter

Als je hier dan in de paddock rondloopt en zoveel bezoekers ziet die RST producten dragen, maakt je dat trots? 
Daar zijn we super trots op. Tien jaar geleden kwamen we hier voor het eerst, sindsdien zijn we enorm gegroeid als merk en hebben we hebben ons portfolio uitgebreid. Het is goed om met mensen te praten en te vragen wat ze van hun kleding vinden, wat ze graag anders zouden willen zien etc. Mensen zijn altijd heel eerlijk en die feedback nemen we mee zodat we onze producten kunnen verbeteren.

Bij de TT is het ook zo dat de bezoekers echte motorrijders zijn. Vrijwel alle bezoekers van de TT rijden zelf ook motor dus voor ons is dat ook een kans om ze te ontmoeten, om feedback te vragen en te zien wat ze wel en niet goed vinden van de producten. Je ziet mensen met producten van tien jaar oud die ze nog steeds dragen dus dat is goed om te zien. Het is altijd mooi om hier te zijn, je krijgt twee weken lang de meest intense motorsportbeleving die je nergens anders ter wereld krijgt. Om daarbij betrokken te zijn is geweldig.

Wat je hier ook ziet is alle soorten motorrijders. Degenen in een lederen overall op een Superbike, degenen met een textielen pak op een Adventure motor, degenen die hier met enduromotoren komen en alles wat daartussen zit.

Stuart Millington en Guido Fenneman

Wat voor ons ook belangrijk is om te benadrukken is dat als een product goed werkt in het Verenigd Koninkrijk, het vaak ook in andere gebieden werkt. Vooral op het Isle of Man heb je soms vier seizoenen in één dag, het kan heel koud zijn en regenen en het volgende moment weer warm en zonnig zijn. Als we zeggen dat iets waterdicht is, dan is het dat ook.

Waar wij heel nauwlettend mee bezig zijn is de actieve en de passieve veiligheid. Met de actieve veiligheid bedoelen we de beschermstukken, de beste materialen en de hoogste CE-markeringen etc. De passieve veiligheid is iets waar veel mensen zich misschien niet zo bewust van zijn. Daarmee bedoelen we bijvoorbeeld dat we ervoor zorgen dat je warm blijft als het koud is, dat je droog blijft of dat er niets tegen je nek schuurt, zodat je geen concentratie verliest tijdens het rijden. Het beste product is een product waar je eigenlijk niet over na hoeft te denken.

Als ik aan iemand vraag wat hij of zij van de jas vindt, en diegene heeft er eigenlijk niet echt over nagedacht, dan is dat voor ons een compliment. Als je meteen een hele lijst aan klachten hebt dan weet je dat het niet goed zit. Voor ons is dus die passieve veiligheid net zo belangrijk als de actieve veiligheid, die balans nemen we heel serieus. Wij willen het beste product maken dat we kunnen, maar tegelijkertijd ook dat iedere motorrijder het kan betalen. Je betaalt niet voor een logo, je betaalt voor een product. Wij bij RST zijn zelf ook allemaal motorrijders en dragen wat we maken. Ik wil zelf ook veilig zijn dus maken uiteindelijk de producten die we zelf willen dragen. Voor mij is het de beste baan ter wereld en om hier twee weken lang bij de TT aanwezig te zijn, en om alle rijders in onze producten te zien is geweldig. Daar ben ik heel trots op.


Lees hier de eerdere ‘TT Dagboeken’: 

13. TT Dagboek: op de motor van het Isle of Man weer terug naar Nederland
12. TT Dagboek: “De TT is voorbij, wat blijft het Isle of Man een bijzondere plek …”
11. TT Dagboek: Terugblikken op de Isle of Man TT 2024 met André van den Brink – Never be Clever Racing
10. TT Dagboek: Exclusief interview met tweevoudig BSB-kampioen en TT-podiumfinisher Josh Brookes
9. TT Dagboek: Exclusief interview met TT-podiumfinisher en podcaster Dominic Herbertson
8. TT Dagboek: Terugblik met Team Kranenburg Sidecar Racing: “Ik zou heel graag nog een keer willen”
7. TT Dagboek: exclusief interview met drievoudig Isle of Man TT-winnaar Dean Harrison
6. TT Dagboek: exclusief interview met 14-voudig TT-winnaar en ronderecordhouder Peter Hickman
5. TT Dagboek: “De eerste week zit erop, en wat een week was het …”
4. TT Dagboek: Garagetour bij het Nederlandse Never be Clever Racing
3. TT Dagboek: exclusief interview met 23-voudig Isle of Man TT winnaar John McGuinness
2. TT Dagboek: op de motor van Nederland dwars door Engeland naar de Isle of Man TT
1. TT Dagboek: Het is eindelijk weer zover, de 2024 Isle of Man TT gaat beginnen


Racesport.nl partners 2024 editie Isle of Man TT Races:
Yamaha Motor | Van den Brink Koeltechniek | RST | Motulman-tt-banner-24

Handige links Isle of Man TT Races 2024

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoalbum
Live video
Live timing
Live radio


  • _2tk2522
  • _2tk2476
  • _2tk2473
  • _2tk2375
  • _2tk2396
  • _2tk2438
  • photo-06-06-2024-12-54-05-%281%29
  • _2tk2339
  • img_6469
  • photo-06-06-2024-12-20-25
  • img_6457
  • img_6169
  • img_6273
  • img_6293
  • img_6106
  • img_6137
  • img_6147
  • img_0379
  • img_0119
  • img_0129
  • img_0139
  • img_0114
  • dsc09893
  • eng_0167
  • _ngo7982
  • img_6628
  • img_6639
  • img_0508
  • img_5959
  • img_0499
  • 2024-sidecar-tt-race-two-red-flagged-014
  • 2024-sidecar-tt-race-two-red-flagged-015
  • 2sc04137
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-012
  • sc2_2074
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-007
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-005
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-006
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-004
  • img_6696
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-002
  • _2tk2264
  • _2tk2225
  • _2tk2251
  • _1tk0797
  • photo-05-06-2024-12-31-36-(1)
  • _1tk0779
  • photo-05-06-2024-11-54-45
  • photo-05-06-2024-11-55-59
  • photo-05-06-2024-12-14-49
  • Metzeler Supertwin TT Race 1
  • photo-05-06-2024-11-53-51
  • Metzeler Supertwin TT Race 1
  • isle-of-man-tt-2024-supertwin-race-1-003
  • img_5502
  • img_5883
  • img_5477
  • img_5494
  • img_5444_d2547c52
  • img_5471
  • dsc09709
  • Isle of Man TT 2024
  • 1sc04198
  • Isle of Man TT 2024
  • _2tk2287
  • Isle of Man TT 2024
  • img_4267
  • img_1195
  • img_0686
  • img_1178
  • photo-02-06-2024-15-02-23
  • 2sc03366
  • photo-02-06-2024-15-00-08
  • photo-02-06-2024-14-40-29
  • photo-02-06-2024-14-41-39
  • photo-02-06-2024-14-57-20
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • img_4426
  • img_4477
  • img_4531
  • img_1123_1
  • img_3317
  • photo-01-06-2024-19-15-38
  • img_0991
  • photo-01-06-2024-18-26-24
  • img_3399
  • photo-01-06-2024-18-26-20
  • img_3340
  • img_3333
  • img_3095_9368ce7f
  • img_3101_949ea1ed
  • img_0722_9279db3d
  • img_3064_93279cc8
  • img_3091_941dfd7d
  • img_0560_928c2a1d
  • dsc08624_92999b38
  • eng_7954_9264d1a9
  • img_0104_92bbd4cf
  • img_0321_92a943be
  • _3tk7805_92570717
  • photo-01-06-2024-15-43-08_94b1bf9f
  • photo-01-06-2024-15-42-38_95161796
  • photo-01-06-2024-15-42-07_952a940f
  • photo-01-06-2024-15-40-41_9504527c
  • photo-01-06-2024-15-40-22_92d0797c
  • photo-01-06-2024-15-40-34_92e40653
  • img_3140_93a49f67
  • img_3122_93e1c814
  • img_3129_945efdae
  • img_3108_94f0ed69
  • img_0128
  • img_0112
  • img_0124
  • img_0097
  • img_0104
  • img_0074
  • img_0085
  • img_0059
  • img_0053
  • img_0028
  • img_0019
  • img_0023
  • photo-31-05-2024-15-36-38
  • photo-31-05-2024-15-38-42
  • img_0013
  • photo-31-05-2024-15-32-37
  • photo-31-05-2024-15-20-58
  • photo-31-05-2024-15-29-16
  • img_0616
  • img_0628
  • photo-31-05-2024-15-20-25
  • img_0614
  • img_0575
  • img_0613
  • img_0473_056e2cc2
  • img_0432
  • img_0463_05a4b989
  • img_0428
  • img_0400
  • img_0416
  • img_0290
  • img_0304
  • img_0282
  • img_0267
  • img_0249
  • img_0259_d58d0bd5
  • img_0264
  • img_0232
  • img_0246
  • img_0215
  • img_0143
  • img_0182
  • img_0137_d666267e
  • img_0133
  • img_9049
  • img_9056
  • img_9065
  • img_8991
  • img_8818
  • img_8868
  • img_8809
  • img_8780
  • img_8734
  • img_8598_475a05b3
  • img_8639
  • img_8586
  • img_8592
  • img_8531
  • img_8539
  • img_0906
  • img_0921
  • img_8522
  • img_0893
  • img_0898
  • img_0903
  • img_0763
  • img_0780
  • img_0883
  • img_0463
  • img_0455
  • img_0057_47792723
  • img_0300
  • img_0450
  • img_0046_46f9f731
  • img_0034
  • img_0041
  • img_0031_46ec7991
  • 2sc00802
  • 2sc00813
  • img_0024
  • 2sc00322
  • 2sc00655
  • 2sc00772
  • 2sc00188
  • 2sc00167
  • photo-29-05-2024-19-09-58
  • photo-29-05-2024-19-27-27
  • img_9528
  • img_9545
  • img_9521
  • img_9525
  • img_9498
  • img_9505
  • img_9514
  • img_9483
  • img_9141
  • img_9469
  • img_9130
  • img_9075
  • img_9083
  • img_0981_e696103c
  • img_0972_e68893c7
  • img_0976
  • img_0945_e6b11302
  • img_0946_e67c2c02
  • img_0957
  • img_0713
  • img_0715
  • img_0697
  • img_0689
  • img_0692
  • img_0685
  • img_0679
  • img_0682
  • 2024-tt-monday-free-practice-050
  • img_0676
  • 2024-tt-monday-free-practice-048
  • 2024-tt-monday-free-practice-049
  • 2024-tt-monday-free-practice-047
  • 2024-tt-monday-free-practice-046
  • 2024-tt-monday-free-practice-044
  • 2024-tt-monday-free-practice-045
  • 2024-tt-monday-free-practice-042
  • 2024-tt-monday-free-practice-043
  • 2024-tt-monday-free-practice-040
  • 2024-tt-monday-free-practice-041
  • 2024-tt-monday-free-practice-037
  • 2024-tt-monday-free-practice-038_e6e00602
  • 2024-tt-monday-free-practice-039
  • 2024-tt-monday-free-practice-036
  • 2024-tt-monday-free-practice-035
  • 2024-tt-monday-free-practice-033_e6c8c430
  • 2024-tt-monday-free-practice-034
  • 2024-tt-monday-free-practice-031
  • 2024-tt-monday-free-practice-032_e73377cf
  • 2024-tt-monday-free-practice-024
  • 2024-tt-monday-free-practice-026
  • 2024-tt-monday-free-practice-029
  • 2024-tt-monday-free-practice-030
  • 2024-tt-monday-free-practice-023
  • 2024-tt-monday-free-practice-021
  • 2024-tt-monday-free-practice-020
  • 2024-tt-monday-free-practice-018
  • 2024-tt-monday-free-practice-015
  • 2024-tt-monday-free-practice-016
  • _3tk2204
  • 2024-tt-monday-free-practice-014
  • _3tk2113_d5ab5ef9
  • _3tk2199
  • photo-27-05-2024-17-22-58-%281%29
  • img_7153
  • photo-27-05-2024-17-22-08
  • photo-27-05-2024-17-22-14
  • img_7132
  • img_7124
  • img_7102
  • img_7090
  • img_7097
  • img_7080
  • img_7062
  • img_7074
  • img_7039
  • img_7049
  • img_6981
  • img_6995
  • img_7012_e71c1f60
  • img_6967
  • img_6948_ba6c757f
  • img_6928_e8592fa2
  • img_6937_eb8d902d
  • img_6887_e9072353
  • img_6902
  • img_6880_e77308f4
  • img_6831_ea2d4309
  • img_6861
  • img_6820_e9ba6915
  • img_6800_ebc93016
  • img_6805_e7e5f512
  • img_6710_ea68a5f7
  • img_6754_eb1561fa
  • img_6699_eb50c879
  • img_6667_e97dd7b3
  • img_6672_e8cd9bd9
  • img_6661
  • img_6632_e9f38df4
  • img_6646
  • img_6622_e9400c89
  • img_6617_e7aad3fd
  • img_6596_e8935943
  • img_6603_eaa1a4f3
  • img_6609_eada3a40
  • img_6519
  • img_6575_e820834d
  • img_6497
  • img_6476
  • img_6484
  • img_6446
  • img_6399
  • img_6409
  • img_6438
  • img_6391
  • img_6383
  • img_6389
  • img_6368
  • img_6343
  • img_6358
  • img_6295
  • img_6247
  • img_6271
  • img_6279
  • img_6230
  • img_6240
  • img_6195
  • img_6203
  • img_6214_d9a76746
  • img_6171
  • img_0987_e6a27f76
  • Patrick Hoff
  • 2024-tt-monday-free-practice-002
  • img_6133
  • img_6152
  • img_6121
  • img_6131
  • img_6086
  • img_6113
  • 2024-tt-monday-free-practice-012
  • 2024-tt-monday-free-practice-013
  • 2024-tt-monday-free-practice-010
  • 2024-tt-monday-free-practice-008
  • 2024-tt-monday-free-practice-009
  • Wiggert Kranenberg en Jermaine van Middegaal
  • 2024-tt-monday-free-practice-006
  • 2024-tt-monday-free-practice-004
  • 2024-tt-monday-free-practice-005
  • IMG20240526182948
  • IMG20240526142137
  • IMG20240526183042

Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   


Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen? Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’


Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.