TT Circuit Assen schrapt breedtesport evenementen

227

Het bestuur van het TT Circuit Assen heeft moeten besluiten in ieder geval 14 evenementen te schrappen die op het circuit zouden worden georganiseerd. Het bestuur doet dit onder dreiging van boetes die de Provincie Drenthe in het vooruitzicht stelt bij overtreding van de geluidsnorm.

TT Circuit Assen persconferentie 26 maart 2008







Sneeuw, hagel, regen en ijskoude temperaturen hebben de motorcoureurs afgelopen Paasweekeinde van het circuit geblazen. Het was doodstil op de mooie Drentse heide.

Strenge handhaving is nu afkomstig van het Provinciaal bestuur en zal de motorrijders dit jaar ook van het TT circuit weren.

Het geheel gerenoveerde circuit, bekend als het enige echte motorcircuit ter wereld en geroemd om zijn innovaties van de laatste decennia, zal de grote groep breedte sport bedrijvende motorrijders de deur moet wijzen.

Ja, het wordt wel erg stil op de Drentse heide. Het circuit dient intensief, echter op verantwoorde wijze, gebruikt te worden om haar functie als sportaccommodatie, maar ook om haar exploitatie te kunnen waarborgen.

Het bestuur is er trots op dat zij met de directie, medewerkers en vrijwilligers de bedrijfsvoering gezond kon houden, nee zelfs het circuit totaal kon vernieuwen zodat het TT circuit weer bij de wereldtop behoort.
Dit was uitsluitend mogelijk door een verantwoorde en gezonde exploitatie.

Even een terugblik op de problematiek die tot de huidige situatie heeft geleid:

In 2005, tijdens de vele wijzigingen door de verbouwing van ons circuit, constateerden wij dat er meer verschillen ontstonden via de gegevens van de meetpaal op het circuit dan voorheen. In 2006 hebben wij dit via een notitie van Bureau Peutz bij de Provincie aangekaart en bespreekbaar willen maken.

De Provincie vond de onderbouwing te mager en vroeg om meer onderzoek.
Gedurende 2006 en 2007 heeft het bestuur opdracht gegeven aan Bureau Peutz om uitvoerig onderzoek en metingen (in de omgeving en op het circuit) te verrichten.

Tevens zijn beperkingen doorgevoerd t.a.v. het gebruik door motorrijders (technisch en aantal). Hierbij wens ik nadrukkelijk uit te spreken grote waardering te hebben voor de wijze waarop door de KNMV en CRT en de rijders is meegewerkt. Desondanks blijft de meetpaal op het circuit overschrijdingen registeren.

Het rapport Peutz is in november 2007 aangeboden en besproken met een bestuurlijke delegatie van de Provincie waarbij tevens de voor het circuit ingevoerde piekbelasting (Le Max) bij de ChampCar is besproken.

De Provincie hecht naar onze indruk te weinig waarde aan de activiteiten van het bestuur en het onderzoek van Bureau Peutz.

In november 2007 werd duidelijk dat de Provincie strikt wilde handhaven en beboeten, voorbijgaande aan de problematiek en voorstellen door het circuit aangedragen.

Wij hebben de Provincie geïnformeerd dat het circuit een voorlopige voorziening bij de Raad van State zou aanvragen tot er een voor alle partijen acceptabele oplossing was gevonden.

In februari 2008 ontvingen wij de eerste boete van € 10.000,=.

Ik heb vanmiddag bij het onderhoud met de Provincie de getekende acceptgiro aan de Gedeputeerde Handhaving overhandigd met de opmerking dat ik hoop dat hij een goed doel voor dit bedrag weet te vinden.

De uitspraak van de Raad van State van donderdag 20 maart j.l. luidde dat het verzoek van het circuit om een gedoogsituatie voor de overgangsperiode tot modernisering van de milieuvergunning is afgewezen en dat de Provincie op de bestaande milieuvergunning gerechtigd is te handelen zoals nu is geschied.

De geluidsproblematiek in zijn algemeenheid rond circuits neemt absurde vormen aan. Circuits in Nederland moeten voldoen aan de geluidswet "industrie lawaai", een wet die op geen enkele wijze anticipeert op de sportontwikkeling en wijzigingen in de auto- en motorwereld.

De circuitproblematiek leidt tot de volgende situaties:

a. Activiteiten, raceauto’s en motoren zoals tijdens het festival in Rotterdam mogen niet op circuits maar wel midden in de stad (via een APV-besluit).
b. Zandvoort bestaat 60 jaar. Viert dit met een sportevenement op 31 mei en 1 juni a.s.. Zij willen daarbij ook alle historische auto’s laten rijden die de 60 jaren symboliseren op gebied van Formule 1, toerwagens, enz. Dit mag niet op het circuit vanwege de geluidsvoorschriften. Oplossing: er wordt een apart parcours uitgezet in de gemeente Zandvoort buiten het circuit. Nu mag het wel en kan het publiek genieten van de nostalgie van 60 jaar Circuit Zandvoort.
c. De Winter Endurance (4 uren autoraces) levert ons € 10.000,= boete op, terwijl dezelfde races 14 dagen later in het toch strengere Zandvoort binnen de normering valt. (Assen en Zandvoort verschillen t.a.v. de toegestane geluidsnormering)
d. Waarom brengt Bernie Ecclestone steeds meer races onder op een tijdelijk parcours in een stad dan op bestaande mooie circuits? Bijvoorbeeld Melbourne in het park en niet Circuit Philip Island – Valencia in de stad en niet op het nieuwe circuit – Parijs (voorstel) in de stad.

Circuits als Zandvoort en Assen staan feitelijk in hun hemd met de ontwikkeling rond de geluidsnormering. Miljoenen zijn geïnvesteerd om onze circuits veilig en verantwoorde sport te (laten) organiseren.

De landelijke overheid heeft kennelijk geen belangstelling voor de twee Nederlandse unieke circuits. Het zou onze regering sieren, die de waarde van sport alsmede de breedtesport in haar beleid heeft onderstreept, initiatieven te nemen om de speciale situaties van de circuits te erkennen en in wetgeving om te zetten.

Nu terug naar de situatie Assen.

Wij hebben hedenmiddag bestuurlijk overleg gevoerd met de Provincie (Milieu en Handhaving). Tot onze teleurstelling is de formele opstelling van de Provincie niet gewijzigd en wordt het beleid van de Provincie onverminderd doorgezet. Wij hebben weinig tot geen begrip gevonden voor de gewijzigde situatie op het circuit, ondanks het feit dat het circuit onder de gevelwaarden blijft in de wijken en in de omgeving.

De Provincie heeft een eventuele modernisering van de milieuvergunning in overweging maar dat zal o.i. een tijdspad hebben van 2 à 3 seizoenen. Van gedogen in de tussentijd is geen sprake. Aldus de uitkomst van het gesprek.

Om 14.00 uur vanmiddag is het TT bestuur bij elkaar gekomen om deze situatie te bespreken en maatregelen te nemen.
Wij zijn tot de navolgende besluiten gekomen:

1. De te ontvangen boetes kunnen niet worden doorberekend aan de huurders, zeker niet daar wij weten welke inspanningen zij doen. Vele huurders kunnen deze zware boetes ook niet dragen.
2. De kalender 2008 zal worden gestript, zeker tussen de 15 a 20 tal dagen zullen niet doorgaan en het circuit gesloten worden (vooral motordagen).
3. Het financieel nadeel in de exploitatie 2008 zal ongeveer € 200.000,= bedragen en zal voor een deel moeten worden teruggevonden via bezuinigingen.
4. De lange termijn exploitatie is op deze wijze niet meer sluitend te krijgen, gezien de lasten gemoeid met de renovatie van het circuit. Overleg zal moeten worden gevoerd met de banken (hypotheek) en overheden exploitatie of breedtesport subsidies
5. Overleg met de KNMV is nodig over ernstige beperking van het gebruik van het circuit voor motoren.
6. De gevolgen van de maatregelen zullen in kaart gebracht worden t.a.v. de toekomstige ontwikkeling van het circuit.
7. Het bestuur zal binnenkort de statenfracties uitnodigen om haar kant van de zaak toe te lichten.

Tenslotte:
Het bestuur is geschrokken van de formele benadering van het Circuit door de Provincie, zeker gezien de inspanningen van de laatste 10 jaar om het behoud van het circuit en de TT voor Drenthe en Assen. Dit is bijzonder wrang daar wij steeds zijn geprezen als economisch belangrijke factor in deze provincie.

Mijn laatste jaar als voorzitter zal geen gemakkelijk jaar zijn.

Geef je mening of reactie op: www.racepraat.nl/onk-algemeen/47-drama-voor-de-motorsport.html