Het is juni, onder de motorsportfans beter bekend als TT-maand! Na een oproep voor bijzondere verhalen van TT bezoekers heeft Racesport.nl veel reacties gekregen. De redactie heeft acht diverse verhalen geselecteerd en met hem of haar een TT Assen bezoekers special gemaakt. In deze vierde editie het verhaal van Jan. Voor hem kwam er een jongensdroom uit tijdens de TT van 1977. Na onverwachts de geblesseerde Alex George geholpen te hebben tijdens de trainingen kreeg Jan van de Schotse rijder een kaart voor pitstraat tijdens de racedag. Jan stond daardoor eerste rang bij de zege van Wil Hartog.
Jan Frijters: “In 1977 kwam er voor mij een jongensdroom uit. Ik ben een groot motorsportfan en in 1973 – het jaar dat mijn held Jarno Saarinen overleed – ging ik voor de eerste keer naar de TT Assen. Met mijn vrienden zaten we op een camping in Hooghalen. We kozen bewust voor deze plek om iets meer in de rust te zitten en overdag zo extra te kunnen genieten van de schitterende motorsport. Op woensdag kwamen de coureurs en teams aan. Voor ons een mooi moment om te gaan kijken. Ik maakte graag foto’s en had mijn fototoestel – met rolletjes – altijd bij mij. Het lukte mij om in 1977 om op woensdag in de paddock te geraken. Ik kon daardoor schitterende foto’s maken van de geweldige motoren uit die tijd.
Ik kwam aan bij de plek van Alex George, een snelle Schotse rijder die ook regelmatig in actie kwam op de Nederlandse stratencircuits. Alex liep ontzettend moeilijk en kon haast zijn motoren niet zelf uit zijn bus krijgen. Alleen zijn vrouw was bij hem. Ik vroeg aan George in mijn beste Engels of ik hem kon helpen. George was gevallen tijdens de races op het eiland Man en had daarbij zijn rug en vingertoppen zwaar geblesseerd. Ik heb George en zijn vrouw geholpen met de motoren uitladen, gereedschap klaarzetten, tent opzetten etc. In tijd was er nog geen pitbox en werd er gewerkt vanuit de tent. De vrouw van George bood mij een bak koffie aan en daar zei ik geen nee tegen. Toen we koffie zaten te drinken vertelde George dat zijn monteur Heinz de boot vanaf eiland Man had gemist en daardoor waarschijnlijk pas vrijdag tijdens de tweede trainingsdag zou arriveren. Plots vroeg George mij of ik hem niet wilde helpen de komende dagen.
Ik was in eerste instantie een beetje verrast, maar het was natuurlijk ook een unieke kans. Ik vertelde hem dat ik geen professioneel monteur was, maar voor George was ik op dat moment de beste optie. En hij had gezien zijn blessures en ontbreken van een monteur ook wel echt hulp nodig. Ik ben toen eerst naar de poort gelopen om tegen mijn vrienden te vertellen dat ik George die dag verder zou gaan helpen met de voorbereidingen en dat ik hem ook tijdens de eerste trainingsdag zou gaan helpen. In die tijd hadden we nog geen telefoon op zak. Mijn vrienden gingen terug naar de camping en ik kwam later in de avond weer aan in Hooghalen. Ik had ondertussen van George de benodigde kaartjes gekregen om donderdag weer in de paddock te kunnen komen.
De tocht donderdag vanaf Hooghalen naar het circuit was uniek. Want ik mocht over het circuit naar de paddock! In die tijd was een groot deel van het circuit nog gewoon een openbare weg. Via de Stekkenwal reed ik zo over het circuit naar de paddock. Tijdens de trainingen op donderdag en vrijdag bleek dat George zijn blessures te ernstig waren om fatsoenlijke rondetijden te kunnen rijden. George had teveel pijn. Ondertussen was ook Heinz gearriveerd, maar vrijdagmiddag besloot George dat hij zaterdag niet van start zou gaan tijdens de races. George was mij erg dankbaar en daarom kreeg van hem kaartjes voor in de pitstraat tijdens de racedag van zaterdag! Een jongensdroom natuurlijk.
Zaterdagmorgen reed met mijn Honda 750cc van de camping in Hooghalen weer naar het circuit. Mijn vrienden vonden het fantastisch voor mij dat ik deze unieke kans kreeg. Ik had mijn fotocamera mee, achteraf met te weinig rolletjes. Mijn vrienden zaten op de tribune bij start-finish en hadden mij tijdens de trainingsdagen al aan het werk gezien. Op de racedag moesten zij hun motoren ver weg op de parkeerplaats zetten. Ik niet, want ik mocht mijn kartonnen kaart voor de pitstraat gewoon weer over het circuit naar de paddock. In de ochtend zaten er al duizenden mensen langs de baan en ik reed daar met mijn motor gewoon langs; ongekend!
Het werd de dag van mijn leven, want ik heb alle races vanuit de pitstraat bekeken. In die tijd was er nog geen pitmuur zoals nu, dus je stond ook echt langs de baan. Zie daarvoor ook de foto die er van mij gemaakt is. Bij de 50cc en 125cc maakte ik al volop foto’s op de grid. Het weer was niet geweldig, want voor de 500cc had het geregend. Ik zag hoe regerend wereldkampioen Barry Sheene en zijn team wat in paniek waren voor de start over de bandenkeuze. In die tijd keek de monteur nog tussen de wielen of de banden wel goed uitgelijnd stonden. Dat bleek bij Sheene niet zo te zijn, want dat hoorde ik hem na de race nog tegen zijn vader vertellen in de pitstraat dat zijn wielen niet goed spoorden.
De 500cc race was natuurlijk dé race van Wil Hartog. Hij pakte al kopstart, iets wat ik mijn fototoestel kon vastleggen. Iedere ronde stond ik in de pitstraat. De sfeer langs de baan was geweldig. Gedurende de race werd steeds meer duidelijk dat Hartog kon winnen; de eerste Nederlander ooit in de koningsklasse! Toen Hartog over de finish kwam stond ik er vlakbij. Hartog reed een ereronde en toen hij terugkwam werd hij door een groep mensen onthaald bij start-finish. Hartog werd op de schouders genomen. Ik stond daar zo dichtbij dat ik hem kon aanraken. Ook stond bij het podium en kon daar een aantal schitterende foto’s van maken. Sheene was tweede geworden en hij nam Hartog op de schouders mee het podium op.
Mijn vrienden zaten tijdens de races tegenover mij op de tribune. Regelmatig was er contact door naar elkaar te zwaaien. Het publiek had een unieke dag met de zege van Hartog, maar voor mij werd het een dag om nooit te vergeten. Na de races gingen mijn vrienden met de motor terug naar de camping naar Hooghalen. Ik kon pas wat later vertrekken, omdat mijn motor in de paddock stond en ik even moest wachten totdat alle mensen van de baan af waren. Via de Stekkenwal ging ik terug naar mijn vrienden op de camping in Hooghalen. Ik kon natuurlijk niet wachten om alle verhalen te vertellen die ik op deze onvergetelijke dag had meegemaakt!
Woensdag 14 juni zal Racesport.nl de vijfde van in totaal acht TT bezoekers specials publiceren.
Handige links Motul TT Assen:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag donderdag
Fotoverslag vrijdag
Fotoverslag zaterdag
Fotoverslag zondag