The American Dream, het is voor velen een bekende uitspraak. Deze uitspraak, een nationaal ethos van de Verenigde Staten, is zeker sinds kort ook van toepassing binnen Dorna nu het Amerikaanse Trackhouse Racing vanaf 2024 haar intrede zal gaan maken als Amerikaanse MotoGP Team binnen het MotoGP wereldkampioenschap.
De MotoGP is al decennia ’s lang succesvol in Europa, Japan en ook Australië. De MotoGP is de afgelopen jaren in snel tempo succesvoller geworden in Zuidoost-Azië en ook in Zuid-Amerika. Allemaal fantastisch, maar dat de sport uitgerekend in de Verenigde Staten achterblijft bij de verwachtingen is een doorn in het oog van Dorna, maar zeker ook binnen het Canadese investeringsbedrijf Bridgepoint als belangrijkste aandeelhouder en dus eigenaar van Dorna. Het is een publiek geheim dat de MotoGP vaak met een schuin oog kijkt naar de ontwikkelingen binnen de Formule 1, en laat dat nu net de sport zijn die in een razend tempo aan populariteit wint in het land van de onbegrensde mogelijkheden.
Of de duvel er mee speelt, of het allemaal toeval is of dat het allemaal een vooropgezet spel is zullen we als buitenstaanders waarschijnlijk nooit weten. Maar om te concluderen dat Dorna achter de schermen heel hard werkt aan een plan om meer voet aan de grond te krijgen hoef je geen professor te zijn.
Zo werd begin dit jaar Dan Rossomondo aangetrokken als Chief Commercial Officer. De Amerikaan, voorheen werkzaam binnen de NBA (senior vice president of global partnerships and media), versterkt sindsdien de directie en het managementteam binnen de Spaanse organisatie. Een hele stap voor de Spanjaarden, laat staan voor de familie Ezpeleta waarvan zo’n beetje alle zonen, dochters, neven en nichten, ooms en tantes werkzaam zijn binnen de organisatie.
De afgelopen jaren hebben we met American Racing (Moto2) weliswaar een Amerikaans team binnen de MotoGP paddock. Met Sean Dylan Kelly en Joe Roberts waren er in 2023 (deels) twee Amerikaanse coureurs actief maar het hebben van een Amerikaans MotoGP team stond toch wel hoog op het verlanglijstje van Dorna. En we weten inmiddels dat als Dorna ergens zijn zinnen op heeft gezet dat dan ook alles in het werk zal worden gesteld om dit om te zetten in daden.
Zo was er in het verleden al eens sprake van dat voormalig Indycars coureur Justin Marks wel oren zou hebben om naast zijn succesvolle Nascar (auto) racingteam een MotoGP team te gaan runnen. Marks bezocht in 2023 zelfs al een keer een Grand Prix weekend en was ook tijdens het laatste Grand Prix weekend van het seizoen in Valencia in de paddock te vinden.
Het probleem voor Dorna was echter dat er de komende tijd geen plaats binnen de MotoGP paddock zou zijn voor een nieuw Independent MotoGP Team maar dat men tot 2026 alleen nog twee startplaatsen beschikbaar had voor een nieuwe fabrikant en officieel fabrieksteam.
Maar toen een aantal weken terug duidelijk werd dat er het nodige aan de hand was binnen het CryptoDATA RNF MotoGP Team was Dorna er als de kippen bij. Nadat een leger aan juristen het nodige voorwerk had gedaan kwam daar op maandag na afloop van het Grand Prix weekend in Valencia ineens het bericht naar buiten dat de IRTA, Dorna en de FIM het contract met het CryptoDATA RNF MotoGP Team niet ging verlengen en dat men de twee startplaatsen van het team had ingetrokken. De Roemeens eigenaren reageerden vervolgens als door een wesp gestoken, dreigden met de nodige juridische stappen en schreeuwden moord en brand om hun gelijk maar te willen bewijzen. Een week later bleek de soep niet zo heet te worden gegeten als deze wordt opgediend. Partijen maakten namelijk via een gezamenlijk statement wereldkundig dat men hun meningsverschillen onderling hadden opgelost en in der minne hadden geschikt. Hiep, hiep hoera……en daar was ineens de presentatie van het nieuwe Trackhouse Racing. Ja, u raadt het al een nieuwe Amerikaans MotoGP team onder leiding van niemand minder dan voormalige autocoureur en huidige Nascar teameigenaar Justin Marks. Trackhouse Racing maakt in 2024 dus zijn debuut als team in de koningsklasse, neemt de startplaatsen over van het CryptoDATA RNF MotoGP Team en wordt het nieuwe Aprilia MotoGP satellietteam.
Kijk, en laat dat nu koren op de molen zijn van Dorna die daarmee in één klap meerdere problemen op heeft weten te lossen. Men is verlost van die lastige en volgens Dorna niet altijd even betrouwbaar gebleken Roemeens teambazen, men had ineens zomaar twee beschikbare MotoGP startplaatsen in de aanbieding waarmee men Marks kon bedienen en men had tevens een oplossing voor Aprilia die hiermee ook in 2024 twee klantenfietsen in kan gaan zetten. Maar wat misschien nog wel veel belangrijker is, men kon de volgende stap zetten om hun Amerikaanse droom in vervulling laten gaan.
Trackhouse Racing wordt meer dan zomaar een Independent MotoGP Team. Met de ervaring van Marks als teambaas en de niet te onderschatten marketingpower van mede-teameigenaar en rap-superster Pitbull is het de bedoeling om nieuwe Amerikaanse fans voor de sport te interesseren.
Carlos Ezpeleta, Sportief directeur binnen Dorna Sport, kon afgelopen dinsdag tijdens de presentatie zijn geluk dan ook niet op. Volgens de Spanjaard moet het MotoGP wereldkampioenschap in de toekomst vaker naar Amerika en is alleen een Grand Prix weekend in Austin niet voldoende.
Carlos Ezpeleta: “Onze missie moet zijn om Amerikanen vaker in contact te brengen met motoren. Het is niet genoeg om één keer per jaar naar Austin te komen en dan weer te verdwijnen. We hebben gezien wat de Formule 1 de afgelopen jaren heeft gedaan in Amerika. Dit is de juiste weg. We denken daarom na over een andere race in de Verenigde Staten, maar op dit moment is Austin het enige circuit dat voor ons beschikbaar is.”
Terug in de tijd laten we maar zeggen, in het verleden stonden er namelijk ook al regelmatig drie Amerikaanse Grand Prix weekenden per seizoen op de kalender. Naast het Circuit of the Americas maakten ook Laguna Seca en Indianapolis deel uit van de MotoGP kalender. Hoe groot de kans is dat deze circuits op korte termijn weer deel uit gaan maken van de MotoGP kalender is nog maar de vraag.
Maar hoe dan ook, de Amerikaanse droom van Dorna om een Amerikaans MotoGP binnen de gelederen te hebben is uitgekomen. De eerste stappen zijn gezet, hoe en op welke manier deze tot stand is gekomen, wie waar en op welke manier aan welke touwtjes heeft getrokken laten we maar even in het midden. Het feit is daar, Dorna Sports heeft sinds begin dit jaar een invloedrijke Amerikaan binnen haar gelederen en sinds afgelopen dinsdag ook een Amerikaans MotoGP Team in de paddock, een team met een geweldige staat van dienst binnen de Amerikaanse sportwereld en een gigantisch marketingapparaat. ‘The American Dream’ maar dan anders.
Volg Racesport.nl ook via social media:
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’