Volgens de nieuwste berichten bedragen de schulden van het noodlijdende KTM inmiddels rond de € 3 miljard; waarvan 1,8 miljard alleen al aan KTM AG toe te schrijven is. De overige schulden komen voor rekening van de dochterondernemingen KTM Components en KTM Research and Development. Dit nieuws zorgde vrijdag voor een schok in Oostenrijk.
De financiële problemen van KTM domineren sinds enkele dagen het nieuws. Al in oktober gingen de eerste alarmbellen af toen de raad van bestuur van zes naar twee leden werd teruggebracht. Sindsdien heeft KTM honderden werknemers moeten ontslaan Tegen het einde van het jaar zullen nog eens 500 banen worden geschrapt. In totaal maken momenteel ruim 3.600 medewerkers zich zorgen over hun baan. KTM is van plan om ervoor te zorgen dat de salarissen van december worden betaald voor haar personeel, ondanks de onzekerheid over hun banen. De salarissen van november en de kerstbonussen moeten gezien de huidige situatie echter worden gedekt en betaald worden door het Insolvency Wage Fund (Oostenrijkse UWV).
KTM AG is momenteel 1,3 miljard euro verschuldigd aan Oostenrijkse banken. Hier bovenop staat er nog eens zo’n 365 miljoen euro open bij diverse leveranciers, is men nog 80 miljoen verschuldigd aan andere crediteuren en is nog ruim 40 miljoen euro aan onbetaalde salarissen. Gezamenlijk zorgt dat voor een schuld van ongeveer 1’8 miljard euro, terwijl de dochterondernemingen KTM Components en KTM Research and Development gezamenlijk ruim een miljard aan schulden hebben. In totaal zou het volgens het Alpenländische Kreditorenverband gaan om zo’n 2500 schuldeisers.
Eerder dit jaar noemde KTM een veranderende en afnemende vraag naar motoren en de recessie in Duitsland als belangrijkste redenen voor de afnemende financiële gezondheid. Bedroeg de winst van KTM in 2023 nog ongeveer € 100 miljoen, iets dat laat zien hoe snel de situatie is verslechterd. Sinds hun piek in februari 2022 zijn de aandelen van KTM met 90% in waarde gedaald.
KTM AG wil zich nu binnen 90 dagen herpositioneren in samenwerking met de schuldeisers. De productie wordt teruggeschroefd en een groot deel van de huidige werknemers krijgen arbeidstijdverkorting. In januari en februari zal men tijdelijk de productie stilleggen. Geen wonder: zoals het Oostenrijkse nieuwsmagazine ‘profil’ meldt, zit KTM momenteel namelijk opgescheept met ongeveer 100.000 onverkochte motorfietsen en zorgen deze enorme voorraden mede voor de genoemde schuldenlast.
De insolventieprocedure procedure ging vrijdag in en bracht de ware omvang van de financiële problemen van Pierer Mobility Group en KTM AG aan het licht. De Oostenrijkse insolventie-expert Cornelia Wesenauer gaf vrijdag voor de Oostenrijkse televisie een eerste reactie over de situatie die het gesprek van de dag is in het land.
Cornelia Wesenauer: “Het was al duidelijk dat de schulden van de KTM-bedrijven een hoog niveau zouden bereiken. Toch zijn we verrast dat de schulden zo hoog zijn. De totale schuldenlast is tussen de € 2,5 tot € 3 miljard, dat is nu duidelijk en de werkelijkheid geworden. Dit is de grootste insolventieprocedure in Oostenrijk dit jaar.”
Tijdens de insolventieprocedure procedure zal er onderhandeld gaan worden met de schuldeisers, zij zullen genoegen moeten nemen met 30 procent van hun totale schuld. Als er een akkoord is dan zullen de schulden binnen twee jaar moet worden betaald. Binnen 90 dagen moet duidelijk zijn of dit plan wordt geaccepteerd. Eind februari moet er zekerheid zijn over de toekomst van het bedrijf
Geen veranderingen voor KTM-klanten
KTM-klanten, zowel huidige als nieuwe, hoeven zich ondanks de situatie geen zorgen te maken over negatieve gevolgen zo was vrijdag te lezen in een door KTM uitgebracht persbericht.
Persbericht KTM
“Voor onze klanten verandert er niets. Uiteraard garanderen wij dat we motorfietsen, reserveonderdelen en accessoires blijven leveren onder de gebruikelijke voorwaarden. Er zullen geen onregelmatigheden zijn in de goederenstroom of klantenservice.
KTM ondergaat momenteel een herstructurering die in de komende 90 dagen wordt afgerond om het bedrijf af te stemmen op de wereldwijde vraag. Tot die tijd zullen klanten niets merken van deze pitstop for the future.
Bovendien is KTM uitstekend voorbereid op het komende motorseizoen dankzij nieuwe modellen zoals de KTM 125 SMC R, KTM 390 SMC R, KTM 125 ENDURO R, KTM 390 ENDURO R, en de KTM 390 ADVENTURE en ADVENTURE R. Deze modellen worden in het eerste kwartaal van 2025 geleverd.
READY TO RACE blijft het motto, nu en in de toekomst!”
KTM MotoGP project is gegarandeerd, bezuinigingen kunnen echter niet uitblijven
Eerder deze week wist KTM Motorsport directeur Pit Beirer al te melden dat het motorsport activiteiten geen gevaar lopen aangezien deze zijn ondergebracht in een aparte identiteit en deze grotendeels extern gefinancierd worden. Inmiddels is wel duidelijk dat er wel degelijk flink bezuinigd zal gaan worden aangaande de motorsport activiteiten van KTM.
Zo is inmiddels duidelijk dat er vanaf komend seizoen geen financiële steun meer zal zijn voor individuele teams in de lichtere wegrace categorieën en alleen de ‘eigen’ teams nog ondersteuning zullen ontvangen. Ook heeft Beirer zich inmiddels al laten ontvallen dat de opzet van de Red Bull MotoGP Rookies Cup in zijn ogen op de schop moet. Het kan volgens Beirer namelijk niet zo zijn dat KTM als exclusieve motorfietsen leverancier de jonge talenten opleidt voor alle MotoGP-fabrikanten.
Wat betreft de MotoGP klasse, hier heeft KTM een contractuele verplichting richting Dorna tot aan het seizoen 2027. Een geluk bij een ongeluk voor KTM is dat er voor de komende twee jaar een ontwikkelingstop is binnen de MotoGP klasse en de nieuwe KTM RC16 voor 2025 al klaar is. Met andere woorden, de meeste kosten zitten doorgaans in de ontwikkeling en die is dus niet meer nodig voor de komende twee seizoenen.
Deze ontwikkelingstop kwam uiteraard niet toevallig tot stand. In 2027 begint de MotoGP aan een nieuw technisch tijdperk. Veel technische snufjes worden verboden, de aerodynamica wordt enorm verminderd en de machines zullen teruggebracht worden van 1000 naar 850cc. Deze veranderingen houden wel in dat de fabrikanten voor 2027 dus een volledig nieuwe MotoGP machine moeten zullen gaan ontwikkelingen en dat is een zeer kostbare aangelegenheid waar niet te lang meer mee gewacht kan worden.
Een andere bijkomstigheid is dat alle huidige MotoGP fabrikanten een nog lopend contract met Dorna hebben tot aan het 2027 seizoen, zo ook KTM. De nieuwe MotoGP contracten vanaf het seizoen 2027 moeten dus nog worden opgesteld. Als KTM daadwerkelijk de koningsklasse wil of moet verlaten, zou dit aan het einde van het seizoen 2026 mogelijk zijn zonder enige boete wegens contractbreuk. Natuurlijk hoopt niemand dat dit zal gaan gebeuren, maar gezien de huidige penibele situatie in Oostenrijk zal nu niemand zijn vingers willen branden aan een nieuw zeer kostbaar MotoGP contract voor 2027 en later.
Hopelijk wordt er de komende 90 dagen een oplossing gevonden voor de huidige problemen en keert de Oostenrijkse motorenfabrikant op korte terug in een rustiger vaarwater. Mocht de reddingsoperatie echter mislukken dan betekent dit het grootste faillissement in het land sinds jaren.
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’