Toprak Razgatlioglu wist zondagmiddag na een geweldig duel met Álvaro Bautista in Race 2 op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto als eerste over de finish komen. Hij zou uiteindelijk toch niet de winnaar worden vanwege het overschrijden van de track limits in de laatste bocht.
Na de geweldige Race 2 op het Autódromo Internacional do Algarve een maand geleden leken de duels tussen Toprak Razgatlioglu en Álvaro Bautista niet veel beter te kunnen. Daar waren ze het allebei niet mee eens want zondagmiddag op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto zorgden beide coureurs wederom voor een geweldig spektakel, misschien wel de beste race van het seizoen.
Tot aan de laatste ronde was het constant stuivertje wisselen tussen de wereldkampioen van 2021 en de regerend tweevoudig wereldkampioen. Het kwam, zoals zo vaak in Jerez, aan op de laatste haakse bocht voor start / finish (Curva Jorge Lorenzo) die Toprak Razgatlioglu als eerste inging. De Turkse coureur vertelde na afloop dat hij verwachtte dat Álvaro Bautista daar zou aanvallen waardoor hij zijn counter al had voorbereid.
Bautista remde zeer laat maar zoals verwacht kreeg hij zijn Ducati Panigale V4 R niet voor de apex van de bocht gestopt. Dit gaf Razgatlioglu de kans om zijn Yamaha YZF-R1 er meteen weer naast te zetten en zo voorlangs te kruisen. Echter ging hij net iets te wijd bij het uitkomen van deze laatste bocht en doordat hij al het vermogen uit zijn machine wilde persen begon de achterkant te glijden. Deze gleed net over de rand van de kerbstone heen waardoor deze ervan afgleed en op het groene gedeelte kwam, buiten de zogeheten ‘track limits’.
Razgatlioglu kwam als eerste over de finish met een verschil van slechts 0,032 seconde richting Bautista maar zou de overwinning uiteindelijk niet op zijn naam geschreven krijgen. Doordat de regels aangeven dat het overschrijden van de track limits in de laatste ronde resulteert in het verliezen van één positie werd de Turkse coureur in zijn laatste race voor Yamaha teruggezet en behaalde Bautista zijn derde overwinning van het weekend en zijn 27e van het seizoen.
Topraz Razgatlioglu crosses the line first in his last race for Yamaha…
…but is denied the victory after exceeding track limits
Alvaro Bautista does treble. #ESPWorldSBK pic.twitter.com/18G72GZaHo
— Eurosport (@eurosport) October 29, 2023
Hoe dan ook was Razgatlioglu de morele winnaar en werd hij onder luid applaus onthaald. Hij stak zijn emoties niet onder stoelen of banken en was duidelijk teleurgesteld dat hij wederom een overwinning aan zich voorbij zag gaan, vooral omdat het zijn laatste wedstrijd met Yamaha was.
Toen hij afgekoeld was en na afloop van de race de aanwezige media te woord stond zagen we weer een lachende Razgatlioglu alhoewel het hem toch wel pijn deed.
Toprak Razgatlioglu: “Ik passeerde de zwart / wit geblokte vlag als eerste, dat is goed voor mij! Ik overschreed schijnbaar de track limits maar ik wist niet dat ik een straf zou krijgen, ik zag het niet. Ik voelde alleen mijn achterwiel glijden. Ik had er geen voordeel, van maar regels zijn regels. Het is niet makkelijk om meer te zeggen. Ik had het het gevoel dat ik had gewonnen maar Phil [Marron, crew chief] zei dat ik tweede was geworden toen ik de pitstraat inreed. Misschien is het goed om de regel iets aan te passen en pas een penalty te geven als je met beide wielen de track limits overschrijdt.
Het was mijn laatste race met Yamaha, ik probeerde gewoon een goede resultaat te halen: voornamelijk winnen! Ik probeer goede herinneringen op te halen voor mijn laatste race en om te winnen met Yamaha. Ik ben een beetje verdrietig maar ik heb meer dan 100% gegeven, net zoals in Portimão. Ik heb denk ik wat geluk nodig en de laatste races heb ik niet veel geluk gehad.
In het algemeen ben ik blij. Ik had een mooi gevecht met Alvaro maar alleen de laatste bocht… Na vier jaar wil ik mijn team bedanken, we hebben ongelooflijk werk verricht en Yamaha voelt als mijn familie. Ik heb nog steeds respect voor Yamaha, we hebben hele mooie herinneringen, veel overwinningen en we werden wereldkampioen in 2021. Het was mijn eerste wereldkampioenschap dus Yamaha is heel belangrijk voor me.
Het hele team is ongelooflijk. Ik heb echt genoten van vier jaar bij dit team – vooral van de laatste twee jaar. Het was voor mij de eerste keer in 2020 dat ik met een fabrieksteam samenwerkte. Sinds 2021, toen we kampioen waren, begon ik me steeds meer op mijn gemak te voelen bij het team. Iedereen doet zijn best, dit weekend waren alle Yamaha-coureurs hier en iedereen kwam naar me toe voor de laatste race. Ik ben hier heel blij om – en ik ben verdrietig omdat het de laatste race is en we volgend jaar niet samen zijn, maar misschien in de toekomst wel weer.”
Yamaha Racing heeft ook een video gemaakt waarin alle teamleden van het Pata Yamaha Prometeon team en managers van Yamaha Racing vertellen over hun ervaring met Toprak.
Razgatlioglu zal nog tot december moeten wachten voordat hij voor het eerst op de BMW M 1000 RR kan rijden doordat Yamaha het hem contractueel heeft verboden om dat deze week al te doen. Jonathan Rea zal komende dinsdag zijn eerste meters maken op de Yamaha YZF-R1.
Handige links Prometeon Spanish Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via social media:
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’