Toprak Razgatlioglu maakte zondag in Portimão voor het eerst kennis met de BMW M 1000 RR. De 2021 WorldSBK wereldkampioen stapte na zijn eerste run met een smile van oor tot oor van zijn machine en gaf toe verrast te zijn over het vermogen, hetgeen hem veel vertrouwen geeft voor het komende seizoen.
Het is ongetwijfeld de meest opmerkelijke transfer binnen het FIM Superbike World Championship; Toprak Razgatlioglu die enkele maanden geleden bekendmaakte niet in te zullen gaan op een nieuw aanbod van Yamaha maar te kiezen voor een nieuw avontuur bij BMW Motorrad.
Razgatlioglu gaf als belangrijkste reden voor zijn overstap aan dat hij na een aantal succesvolle jaren bij Yamaha toe was aan een nieuwe uitdaging. Vanwege zijn tot aan 30 november doorlopende contract bij Yamaha was het even wachten alvorens de 2021 wereldkampioen zijn opwachting kon maken op de voor hem nieuwe BMW M 1000 RR. Afgelopen zondagmiddag was het dan eindelijk zover, een dag eerder dan gepland, en zagen we Razgatlioglu op het Autodromo Internacional do Algarve de eerste ronden rijden in dienst van zijn nieuwe Duitse werkgever.
Hoewel het de eerste dag bleef bij slechts elf ronden, dit vanwege een klein en onschuldig technisch probleem, sprak Razgatlioglu na afloop zijn bewondering voor de camera van worldsbk.com niet onder stoelen of banken.
Toprak Razgatlioglu: “Ten eerste zeg ik: eindelijk! We hebben gewacht tot mijn contract was afgelopen, maar nu rijd ik eindelijk op een BMW. Voor mij is het erg positief, ik hou van hard remmen en het remmen op deze motor werkt erg goed. Binnen het team heb ik een erg warm gevoel en iedereen is erg goed, dus ik ben hier blij om. De eerste dag zit erop, maar ik denk dat ik in totaal slechts 11 ronden gereden heb, maar het was belangrijk om een eerste gevoel te krijgen. De eerste run was erg goed en positief. We hebben geprobeerd om de setup een beetje aan te passen, maar vandaag zijn we er niet echt aan begonnen omdat de motor nog niet klaar was. We hadden een probleem en iedereen zei dat het de motor was, maar eigenlijk was het een olieprobleem. Daardoor verloor ik de nodige tijd, maar mijn laatste run was erg positief omdat ik acht ronden reed. Ik heb de motor leren kennen, omdat deze en mijn oude motor nogal verschillend zijn. Ik ben erg blij omdat ik me elke ronde wist te verbeteren en de stijl van de motor beter leerde kennen. Ik heb mijn eigen stijl nodig, maar in de langzame bochten voel ik me nu al beter.”
Razgatlioglu, die de komende twee dagen ook in actie komt in Jerez, inclusief maandag de vierde, was verrast door het vermogen van de BMW M 1000 RR.
Toprak Razgatlioglu: “In de eerste ronde moest ik gewoon lachen. Vooral bij het uitkomen van de bocht. Ik ken mijn oude motor na vier jaar heel goed, maar bij het uitkomen van de laatste bocht voelde ik ongelooflijk veel vermogen en over de heuvel voelde ik het nog steeds. Deze motor wordt steeds sneller. Ik moest het remmen naar de eerste bocht best wel even aanpassen omdat ik remde zoals ik gewend was en dat bleek een beetje te veel van het goede op deze motor. Na de eerste bocht lag er vervolgens olie op de baan waardoor we daar weg moesten blijven en alleen het midden van de baan konden gebruiken. Dat maakte het er niet makkelijk op. Maar hoe dan ook, elke ronde ging het beter en kreeg ik een beter gevoel met de tractie. De afgifte van het vermogen is veel beter. Ik ben erg blij en we hebben nog veel nieuwe dingen om te proberen.”
BMW Motorrad heeft de komende dagen veel nieuwe onderdelen voor zowel Michael van der Mark als ook Razgatlioglu om te testen. Deze nieuwe onderdelen zijn onlangs al door het nieuwe door BMW Motorrad opgezette testteam aan een eerste shakedown onderworpen. Dat BMW Motorrad er veel aangelegen is om een stap te maken blijkt uit de opzet van dit testteam, een volwaardig team dat zich volledig zal richten op de doorontwikkeling van de BMW M 1000 RR en waarvoor bekende namen als Sylvain Guintoli, Bradley Smith en Markus Reiterberger voor zijn aangetrokken als testcoureurs.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.