HomeWorldSBKWorldSBKToprak Razgatlioglu: “I'm not amused, dit is bijna een Ducati Cup”

Toprak Razgatlioglu: “I’m not amused, dit is bijna een Ducati Cup”

Toprak Razgatlioglu kijkt terug op een bewogen week op Phillip Island. Na de nodige problemen tijdens het voorseizoen verliepen zowel de tweedaagse test als ook het eerste raceweekend op het Phillip Island Grand Prix Circuit allesbehalve naar wens. De ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team coureur sprak zondag na afloop van het evenement op het Australische circuit dan ook klare taal: “I’m not amused.”

Toprak Razgatlıoğlu kende een uitdagend eerste WorldSBK-weekend van 2025 op het Phillip Island Grand Prix Circuit. Tijdens de openingsdag van de tweedaagse pre-season test op maandag kwam de regerend wereldkampioen al in zijn derde ronde ten val in bocht zes van het Australische circuit. De BMW-coureur besloot de rest van de eerste dag aan zich voorbij te laten gaan om vervolgens op dinsdag zijn voorbereidingen op het eerste wedstrijdweekend van het seizoen te hervatten.




Maar dat het allemaal niet vlotjes verliep binnen de BMW-pibox werd vrijdag tijdens de eerste dag van de Australian Round al wel duidelijk. Razgatlioglu stak zijn ongenoegen na twee vrije trainingen dan ook niet onder stoelen en banken door te roepen dat het rijgedrag van zijn BMW M 1000 RR geen schim was van de machine waarmee hij in 2024 het ene na het andere succes wist te behalen en wereldkampioen werd. Volgens Razgatlıoğlu werkt de motor niet zoals hij wil, stuurt hij niet goed, stopt hij niet goed en is de grip ver te zoeken.

De opmerkingen van de talentvolle Turkse coureur volgden op eerdere zorgen over het stijvere standaardchassis waarmee de BMW M 1000 RR machines dit seizoen verplicht onderweg zijn nadat het gebruik van het flexibelere en speciale chassis van vorig jaar door reglementswijzigingen is verboden.

Ondanks zijn gemopperd op vrijdagavond wist Razgatlioglu zich zaterdag tijdens de Superpole als tweede te kwalificeren voor de later op de dag te verrijden Race 1 en de Tissot Superpole race op zondag. Razgatlioglu was hiermee de enige niet Ducati coureur binnen de top zes terwijl zijn Nederlandse teamgenoot Michael van der Mark met de zevende plaats de tweede niet Ducati coureur werd tijdens de kwalificatie.

In de eerste van de twee hoofdraces, die beide een verplichte pitstop kenden, wist Razgatlioglu zich uitstekend voor in het veld te handhaven en als tweede achter Nicolo Bulega de finish te passeren. Kortom, de soep leek niet zo heet gegeten te worden als deze vrijdagavond door Razgatlioglu werd opgediend.

Maar de vreugde bleef van korte duur, iets dat al door Razgatlioglu op zaterdag tijdens de podiumceremonie eigenlijk al werd voorspeld. Zondag tijdens de Tissot Superpole werd namelijk al snel duidelijk dat een herhaling van zijn prestatie in deze race in ieder geval al na een halve ronde de prullenbak in kon. De BMW- coureur ging in de eerste ronde in de fout – volgens eigen zeggen vanwege een technisch probleem -, crashte hierdoor bijna en na een uitstapje door het gravel kon hij achteraan het veld aansluiten in een poging om er nog het beste te maken in deze korte sprintrace. Razgatlioglu wist de schade nog enigszins beperkt te houden door naar de dertiende plaats te rijden.

Door deze teleurstellende dertiende plaats moest Razgatlioglu later op de dag wel vanaf de tiende plaats op de grid aan Race 2 beginnen. Razgatlioglu won meteen al in de eerste ronden meerdere posities en bevond zich halverwege ten tijde van de verplichte pitstop al binnen de top vijf. Na de bandenwissel en het verlaten van de pitstraat bleek al snel dat er iets niet in de haak was gezien de gebaren die er gemaakt werden. De bevestiging kwam een ronde later toen Razgatlioglu zijn BMW M 1000 RR naar binnen stuurde en het einde race was vanwege een technisch probleem. De oorzaak van het probleem wordt nog onderzocht maar dat de BMW-ster en regerend wereldkampioen absoluut niet blij is met de huidige situatie is heel eerlijk gezegd nog heel zacht uitgedrukt.

Toprak Razgatlioglu, ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team: “Ik ben nooit erg blij na de eerste races van het seizoen, de seizoensopener hier is altijd vreemd. Het was niet makkelijk om in de eerste race op het podium te staan; dankzij mijn team, want in elke sessie verbeterden ze de motor. Ik voelde me iets beter op de motor in die race en we hebben het in die race heel goed gedaan. Bij de start van de Superpole had ik een groot probleem en ik had geluk dat ik niemand raakte en een grote crash kon voorkomen. Voor race twee zeiden we dat het beter zou zijn om op de motor van de voorgaande dag te gebruiken, omdat ik het gevoel had dat we echt beter waren geworden en de grip veel beter was dan voorheen, maar tijdens de race was er een probleem en kon ik niet verder. Maar ik richt me nu alleen op de volgende race. Eindelijk gaan we naar Europa en ga ik gewoon de strijd aan met alle Ducati’s, want dit is bijna een Ducati Cup. Nicolò Bulega was hier ook vorig jaar sterk, dus ik was niet verrast dat hij snel was. Gefeliciteerd, hij heeft het heel goed gedaan en verdient het. Ik denk dat we dit jaar meer zullen vechten. Álvaro Bautista is ook sterk, maar dit jaar reden alle Ducati’s vooraan. Dat is niet normaal en ik hoop dat dit niet zo doorgaat. Nu hebben we een lange pauze van bijna een maand en we zullen hard werken en proberen sterker terug te komen. We hebben een test in Portimão en deze twee testdagen zijn erg belangrijk omdat we hier moeten proberen de motor te verbeteren. We zitten zeker nog niet op honderd procent, maar ik weet dat iedereen hard aan het pushen is.”

Ondanks deze tegenslagen blijft Razgatlıoğlu volgens eigen zeggen vastberaden om zijn prestaties te verbeteren en zich aan te passen aan de nieuwe uitdagingen waarmee BMW Motorrad Motorsport te dealen heeft. Een politiek correct antwoord van Razgatlioglu wiens media debrief zondagmiddag op Phillip Island op het laatste moment werd afgezegd.


↓Tijdschema en volledige uitslagen Australian Round↓


01 – WorldSBK Phillip Island 2025
00:25 - 01:05
WorldSSP
Vrije training
01:20 - 02:05
WorldSBK
Eerste vrije training
04:55 - 05:35
WorldSSP
Superpole
06:00 - 06:45
WorldSBK
Tweede vrije training


  • WorldSBK Race 2
  • WorldSBK Race 2
  • WorldSBK Race 2
  • WorldSBK Race 2
  • Tissot Superpole Race
  • Tissot Superpole Race
  • Tissot Superpole Race
  • Tissot Superpole Race
  • Tissot Superpole Race
  • Tissot Superpole Race
  • Tissot Superpole Race
  • Tissot Superpole Race
  • Tissot Superpole Race
  • Tissot Superpole Race
  • Bo Bendsneyder
  • Bo Bendsneyder
  • Bo Bendsneyder
  • Bo Bendsneyder
  • Bo Bendsneyder
  • Loris Veneman
  • Loris Veneman
  • Loris Veneman
  • Bo Bendsneyder
  • Stefano Manzi
  • Sidney Buitenhuis
  • EAB Racing Team
  • Sidney Buitenhuis
  • Dominique Aegerter
  • Kervin Bos
  • Bo Bendsneyder
  • Stefano Manzi
  • Michael van der Mark
  • Michael van der Mark
  • Michael van der Mark
  • Michael van der Mark
  • Michael van der Mark
  • Andrea Iannone
  • Scott Redding
  • Danilo Petrucci
  • Jonathan Rea
  • Philipp Öttl
  • Nicolo Bulega
  • Alvaro Bautista
  • WorldSBK Race 1
  • Michael van der Mark
  • Nicolo Bulega
  • Toprak Razgatlioglu
  • WorldSBK Race 1
  • WorldSBK Race 1
  • WorldSBK Race 1
  • WorldSBK Race 1
  • Stefano Manzi
  • Stefano Manzi
  • WorldSSP Race 1
  • WorldSSP Race 1
  • WorldSSP Race 1
  • Bo Bendsneyder
  • Bo Bendsneyder
  • Bo Bendsneyder
  • Loris Veneman
  • Loris Veneman
  • Loris Veneman
  • Stefano Manzi
  • WorldSBK Superpole top 3
  • Nicolo Bulega
  • Toprak Razgatlioglu
  • Andrea Iannone
  • Troy Corser
  • Toprak Razgatgliou
  • Tools
  • Marshalls
  • Michael van der Mark
  • Dominique Aegerter
  • Garrett Gerloff
  • Toprak Razgatgliou
  • Stefano Manzi
  • Loris Veneman
  • Loris Veneman
  • Loris Veneman
  • EAB Racing Team
  • Bo Bendsneyder
  • Bo Bendsneyder
  • Barry Veneman
  • Bo Bendsneyder
  • Bo Bendsneyder
  • Toprak Razgatlioglu
  • Toprak Razgatlioglu
  • Toprak Razgatlioglu
  • Danilo Petrucci
  • Dominique Aegerter
  • Andrea Locatelli
  • Toprak Razgatlioglu
  • Andrea Iannone
  • Sam Lowes
  • Iker Lecuona
  • Nicolo Bulega
  • Toprak Razgatlioglu
  • Alvaro Bautista
  • Michael van der Mark
  • Xavi Vierge
  • Remy Gardner
  • Alex Lowes
  • WorldSBK motoren
  • WorldSBK
  • Garrett Gerloff
  • WorldSBK
  • Remy Gardner
  • Michael van der Mark
  • Dominique Aegerter
  • Scott Redding
  • Toprak Razgatlioglu
  • Michael van der Mark
  • WorldSSP
  • Bo Bendsneyder
  • Bo Bendsneyder
  • EAB Racing Team
  • WorldSSP
  • Loris Veneman
  • Loris Veneman
  • Loris Veneman & Bo Bendsneyder
  • Loris Veneman
  • #43 Simon Jespersen - DEN - Ecosantagata Althea Racing Team - Ducati Panigale V2
  • #53 Valentin Debise - FRA - Renzi Corse - Ducati Panigale V2 3
  • #17 Ryan Vickers - GBR - Motocorsa Racing - Ducati Panigale V4R
  • #99 Bahattin Sofuoglu - TUR - Yamaha Motoxracing WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #9 Danilo Petrucci - ITA - BARNI Spark Racing Team  -  Ducati Panigale V4R
  • #47 Axel Bassani - ITA - Bimota by Kawasaki Racing Team  -  Bimota KB998 Rimini
  • #7 Loris Veneman - NED - EAB Racing Team - Ducati Panigale V2
  • #27 Kaito Toba - JPN - Petronas MIE Honda Racing Team - Honda CBR600RR
  • #53 Valentin Debise - FRA - Renzi Corse - Ducati Panigale V2
  • #1 Toprak Razgatlioglu - TUR - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • ss
  • #14 Sam Lowes - GBR - ELF Marc VDS Racing Team  -  Ducati Panigale V4R
  • #14 Sam Lowes - GBR - ELF Marc VDS Racing Team  -  Ducati Panigale V4R
  • #99 Bahattin Sofuoglu - TUR - Yamaha Motoxracing WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • Barry Veneman
  • Bimota Tesi H2
  • #9 Danilo Petrucci - ITA - BARNI Spark Racing Team  -  Ducati Panigale V4R
  • Subaru Solterra Safetycar
  • Bimota Tesi H2
  • Subaru Solterra Safetycar
  • #7 Loris Veneman - NED - EAB Racing Team - Ducati Panigale V2
  • Pitlane speed Limit
  • Subaru Solterra Safetycar
  • Pitlane speed Limit
  • Phillip Island circuit
  • Phillip Island circuit
  • Phillip Island circuit
  • Bimota Tesi H2
  • Ducati monteur met oliepomp tandwiel
  • #21 Michael Rinaldi - ITA - GMT94 Yamaha - Yamaha YZF R9
  • Phillip Island circuit
  • #22 Alex Lowes - GBR - Bimota by Kawasaki Racing Team  -  Bimota KB998 Rimini
  • Bimota Tesi H2
  • Bimota Tesi H2
  • #5 Yari Montella - ITA - BARNI Spark Racing Team  -  Ducati Panigale V4R
  • #99 Bahattin Sofuoglu - TUR - Yamaha Motoxracing WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • Subaru Solterra
  • #1 Toprak Razgatlioglu - TUR - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • #1 Toprak Razgatlioglu - TUR - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • #24 Leonardo Taccini - ITA - Ecosantagata Althea Racing Team - Ducati Panigale V2
  • #47 Axel Bassani - ITA - Bimota by Kawasaki Racing Team  -  Bimota KB998 Rimini
  • Phillip Island circuit
  • Organisatie ASBK




Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig