Toprak Razgatlioglu: “Het ging vandaag beter dan verwacht”

1953
toprak-razgatlioglu
Toprak Razgatlioglu | foto© worldsbk.com

Toprak Razgatlioglu stapte dinsdag in Portimão voor de eerste keer in 2025 op zijn BMW M 1000 RR, ook de eerste keer nadat hij begin januari een vinger brak bij een trainingsongeval. Tijdens zijn eerste optreden liet het Turkse talent zich meteen weer gelden, hij sloot namelijk deze eerste testdag op het Portugese circuit af met de snelste rondetijd van de dag achter zijn naam.

Op 5 januari brak Toprak Razgatlioglu tijdens een Endurotraining in Turkije de wijsvinger van zijn rechterhand. De blessure was dusdanig ernstig dat een operatie noodzakelijk was, een operatie waarbij de botten met drie schroeven werden vastgezet.




Razgatlioglu moest hierdoor de vorige week verreden test op Circuito de Jerez aan zich voorbij laten gaan. Lange tijd was het ook nog onzeker of de regerend wereldkampioen deze week deel zou kunnen nemen aan de tweedaagse WorldSBK test op Autodromo Internacional do Algarve. Toen de coureurs vandaag op het Portugese circuit de baan opgingen was daar Razgatlioglu en niet zonder succes want al na een paar ronden stond de naam van de BMW-coureur bovenaan de lijst. Nadat in de slotfase veel coureurs een kwalificatieband gebruikten leek Razgatlioglu de nodige plaatsen op de tijdlijst prijs te moeten geven, maar niets bleek minder waar. Aan het einde van de dag deed de teamgenoot van Michael van der Mark er nog even een keer een schepje bovenop met als gevolg dat zijn naam bij het vallen van de vlag weer fier bovenaan de lijst te vinden was.

Al met al dus een geslaagde comeback van Razgatlioglu en in meerdere opzichten een geslaagde eerste testdag. Was het in eerste instantie spannend hoe het zou gaan met zijn vinger, bij zijn werkgever BMW werd er ook met de nodige spanning uitgekeken naar deze testdag in Portimão, dit vanwege het feit dat de FIM en Dorna besloten hebben dat het zachtere chassis dat BMW in 2024 als onderdeel van de superconcessie mocht gebruiken voor 2025 niet meer toegestaan is. Met andere woorden, Razgatlioglu en Van der Mark zullen het in 2025 moeten doen met het standaardchassis van het nieuwe homologatiemodel van de BMW M 1000 RR.

Maar aan het einde van de dag bleek dus dat het zowel met de vinger van Razgatlioglu als ook met het standaardchassis wel goed zit. Na afloop van deze eerste testdag sprak Razgatlioglu met de media. Hoewel er zeker nog wel een kritische noot te horen was kunnen we niet anders zeggen dat de protegé van Kenan Sofuoglu aan 2025 is begonnen waarmee hij in 2024 eindigde……heel hard rijden en zorgen dat de concurrentie het nakijken heeft.

Toprak Razgatlioglu: “Het ging eigenlijk beter dan ik vooraf had verwacht. Ik was vandaag meteen snel, ik heb geluk dat ik tijdens het rijden niet heel veel pijn heb, ik voel de vinger zeker wel maar de pijn viel me mee. Ik heb eerst proberen aan te voelen hoe het ging bij het harde remmen, en dat ging goed. Het is zeker nog niet zoals voorheen, maar het wordt steeds beter. Ik heb me vandaag vooral gefocust op de motor omdat we een aantal nieuwe onderdelen hadden om te testen en een aantal veranderingen aan de set-up wilden testen. Dit is mijn laatste kans omdat we na deze test al naar Phillip Island gaan voor het eerste wedstrijdweekend. Het was zeker geen slechte dag, we hebben 60 ronden kunnen rijden en we hebben veel dingen kunnen proberen. Al met al dus een positieve dag.”

Uiteindelijk wist je vandaag de snelste rondetijd op de klok te zetten. Was dit beter dan verwacht?

Toprak Razgatlioglu: “Ja, want ik heb mijn snelste ronde gereden op een gewone raceband. Ik heb vandaag helemaal geen kwalificatieband gebruikt terwijl een aantal andere jongens deze aan het einde van de dag wel hebben gebruikt. Over het algemeen gezien ben ik heel blij. We hebben veel goede rondetijden op de klok weten te zetten en waren dus niet alleen snel tijdens een bepaalde ronde. Daar was ik ook gefocust op en daarom was het voor mij een positieve dag. We hebben morgen nog een dag. Ik hoop dat het weer zo blijft maar de verwachting is dat het na de middag heel hard gaat regenen. Maar goed, we gaan het zien wat morgen ons brengt.”

Je reed vandaag voor de eerste keer op de 2025 BMW M 1000 RR. Hoe was dat in vergelijking met de fiets van vorig jaar?

Toprak Razgatlioglu: “Heel eerlijk, er is niet echt een groot verschil. Het zijn gewoon een paar kleine dingen die het verschil maken. De fiets werkt, hij werkt eigenlijk nog steeds goed. Vooral met een raceband en over een raceafstand. Voor mij is dat heel belangrijk, die ene snelle ronde is voor mij minder belangrijk. De omstandigheden waren vandaag natuurlijk niet optimaal, het was koud en ook hier en daar was er nog wel een natte plek. Dat gold weliswaar voor iedereen, maar normaal zijn we hier veel sneller. Ik hoop dat mijn vinger ook beter zal zijn voor het eerste raceweekend, dat is voor mij op dit moment ook belangrijk.”

Terugkomend op je geblesseerde vinger. Hoe zien de komende dagen er voor je uit alvorens je naar Phillip Island vertrekt?

Toprak Razgatlioglu: “Na deze test ga ik direct terug naar Turkije. Om  fysio te doen. na de test heb ik nog twaalf dagen voor vertrek naar Australië. Gedurende deze twaalf dagen heb ik goede fysio nodig. We zullen zien, ik probeer alles… …voor mijn vinger. Maar het ziet er nu niet slecht uit. Maar als mijn vinger… …beter wordt, dan ben ik rustiger en zit ik meer ontspannen op de motor.”

Woensdag komend de WorldSBK coureurs nogmaals in actie in Portimão. Dit zal voor eenieder de laatste testdag in Europa zijn alvorens het materiaal verscheept gaat worden naar Australië waar in februari op het Phillip Island Grand Prix Circuit nog een tweedaagse test op het programma. Enkele dagen na deze test zal op hetzelfde circuit de eerste ronde van het 12 wedstrijdweekenden tellende 2025 FIM Superbike World Championship seizoen verreden worden.



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

Facebook | InstagramX Threads YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’