Top tien klasseringen Molenaar Racing in Assen

398
thom-molenaar
Thom Molenaar | foto© Molenaar Racing

Het Molenaar Racing Team heeft een sterk debuut gemaakt tijdens de eerste IDM-wedstrijd op het TT-circuit in Assen. In beide races wisten Thom Molenaar en Sven Doornenbal in een zwaarbevochten Supersport 300 klasse dankzij top tien klasseringen de nodige punten in de wacht te slepen.

Het eerste evenement van het 4 wedstrijden tellende IDM-seizoen werd van 14 tot en met 16 augustus verreden op het TT-circuit van Assen. Met inachtneming van de geldende Corona-maatregelen begon het Molenaar Racing Team op vrijdag aan de trainingen. Dat hield onder meer in dat slechts drie begeleiders per coureur werden toegestaan, publiek niet werd toegelaten en op veel plekken mondkapjes verplicht waren. Het was voor velen even wennen maar het raceweekend zou prima verlopen.







Op vrijdag werden er vrije trainingen en een kwalificatie verreden. Op zaterdagochtend zou het ondanks dreigende wolken waar een paar druppels uitvielen verder droog blijven. In de tweede kwalificatie wisten Molenaar en Doornenbal ruim een seconde van hun beste tijd af te rijden en respectievelijk een zesde en twaalfde tijd te noteren in het sterk bezette veld van maar liefst 35 coureurs. Nadat tweede man Rick Dunnik een penalty had gekregen omdat hij binnen een week voor de race nog op Assen had getraind, schoven beide rijders een plaatsje door naar voren op de startopstelling. Prima uitgangsposities voor de eerste race die op zaterdagmiddag zou worden verreden en over 12 ronden zou gaan.

Race 1
Beide coureurs zitten er na de start direct goed bij, Molenaar op een zesde plaats en Doornenbal weet zelfs drie plaatsen goed te maken. Terwijl aan de kop van het veld Melvin van der Voort wegrijdt bij de concurrentie en in een eenzame wedstrijd knap naar de winst gaat, hebben Molenaar en Doornenbal het aan de stok met de andere KTM-coureurs Lennoxx Lehmann en Toni Erhard. Een aantal van de kopmannen crashen en er zijn veel uitvallers maar de Molenaar Racing-coureurs houden het hoofd koel. Molenaar wisselt een aantal keren van positie maar weet uiteindelijk de zesde plaats knap vast te houden. Hij moet in de eindfase alleen toestaan dat de achteraan het veld gestarte Dunnik nog voorbij komt. Met een aangescherpte PR van 1:53:22 finisht hij als zevende. Doornenbal kan de aansluiting met het groepje niet behouden maar behaalt een prima top-tienklassering in zijn eerste race. Hij wordt afgevlagd als negende met maar liefst zeven seconden voorsprong op de nummer tien.

Race 2
Beide rijders zijn goed weg maar Molenaar moet in de Stekkenwal uitwijken en gaat wijd, waardoor hij veel plaatsen verliest. Doornenbal kent een betere start van de wedstrijd en weet zelfs aansluiting te vinden bij de kopgroep. Hij heeft al een plaatsje goed weten te maken bij de eerste doorkomst. Maar in de tweede ronde wordt vanwege een valpartij waar medische assistentie voor de baan op moet komen de race door middel van een rode vlag stilgelegd. Na een verkorte startprocedure wordt de race verreden over 9 ronden. Molenaar profiteert hiervan en komt de eerste ronde als vijfde door, terwijl Doornenbal net buiten de top tien zit en de aansluiting dit keer verliest. Molenaar behoudt aanvankelijk de aansluiting met de langgerekte kopgroep maar halverwege de race rijdt de top 6 zich los. Samen met Marvin Siebdrath en Lehmann vecht Molenaar in de achtervolgende groep om de zevende plaats. In de eindfase valt hij terug maar hij weet nog net Lehmann in de laatste ronde te verschalken en snelste KTM-coureur te worden met een achtste plaats. Doornenbal verliest de aansluiting bij de top tien en zakt uiteindelijk terug naar een vijftiende plaats, wat hem nog wel een punt oplevert.

Thom Molenaar: ‘De vrije trainingen begonnen al goed en ik reed direct bijna 2 seconden van mijn PR af! De kwalificatie was lastiger en in de eerste race zakte ik wel een beetje weg door het veld heen, maar dankzij een paar valpartijen had ik toch een goed resultaat. Na de herstart in de tweede race zat ik er ook meteen goed bij, met een achtste plaats ben ik zeer tevreden. Mijn doelstelling was top tien en daar ga ik voor de komende race op de Sachsenring weer mijn best voor doen!’

Sven Doornenbal: ‘Met mijn negende plaats in de eerste race ben ik heel tevreden, ook al reed ik een eenzame race. In de tweede race had ik na de rode vlag een mindere start en daarna een paar kleine momentjes, waardoor ik in een andere groep terecht kwam. Helaas vijftiende maar ik kijk alweer vooruit, op naar de Sachsenring!’

Handige links IDM Assen 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag




Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App