#AustralianGP – In een werkelijk bizarre Moto2 kwalificatie op het circuit van Phillip Island ging de pole positie zaterdagmiddag naar de Zwitser Tom Lüthi. Mattia Pasini en Sam Lowes zijn zondag de andere twee rijders op de eerste startrij.
Bij het kijken naar deze kwalificatietraining kwam spontaan het nummer “Crazy horses” van de Osmond broers in schrijver dezes op. Slechts 8 van de 29 coureurs wisten het uiteindelijk vol te houden tot aan de finishvlag.
Wegglijdende voorkanten en uitbrekende achterkanten, zie hier het verhaal van deze training waarbij voor het eerst in dit weekend een volledig droge training werd afgewerkt. De rijders gingen in deze kwalificatie tot aan het randje en ook vele keren daar overheen. Vooral de bochten vier en tien waren favoriet bij de vallers.
Tom Lüthi zette in de openingsfase de snelste tijd neer gevolgd door Jonas Folger, Johann Zarco en Takaaki Nakagami. Tot zover was dat niet zo heel bijzonder. Vanaf de vijfde minuut in de training zijn de zaken echter nog nauwelijks bij te houden.
Sam Lowes is de eerste die dan onderuit glijd. De Brit noteerde daarmee al weer crash nummer 24 van het seizoen. Lowes weet de machine weer op te pakken en terug te keren naar de pits waar zijn team aan het herstel kan beginnen.
Enkele tellen later is het Johann Zarco die onderuit gaat maar ook de Fransman kan zelfstandig terug naar de pits. Datzelfde overkomt overigens Robin Mulhauser.
Na 10 minuten trainen komt Alex Marquez naar de eerste plaats direct gevolgd door Simone Corsi. De Italiaan zet vervolgens nog eens aan en gaat onderuit. De motor slaat enkele keren over de kop en Corsi is daarmee klaar voor deze training.
Na een kwartier trainen is het Takaaki Nakagami die een serie snelle ronden neerzet en de eerste plaats overneemt. Ook hij neemt vervolgens te veel risico en gaat er met een highsider hard vanaf. Net voor de valpartij van Nakagami is Lowes weer teruggekeerd op de baan om vervolgens een rondje later crash nummer 25 van het seizoen te laten noteren. Voor Nakagami is het klaar maar Lowes kan opnieuw terugkeren naar de pits waar het team weer noest aan het werk toog.
De volgende drie vermeldenswaardige zaken zijn crashes van Isaac Vinales, Sandro Cortese en Iker Lecuona en Axel Pons. Vervolgens breken de momenten van glorie aan voor Jesko Raffin.
De Zwitser komt vanuit het niets naar de voorlopige pole maar wordt direct weer afgelost door Franco Morbidelli die op zijn beurt de leiding weer verliest aan Lüthi. Op dat moment staat er nog een kwartier trainen op de klok.
Rond die tijd zien we ook valpartijen van Hafisz Syahrin, Remy Gardner en Franco Morbidelli waarna Jesko Raffin nog maar eens aanzet en de leiding weer weet over te nemen. Zarco is op dat moment ook weer in de baan en weet op te klimmen naar de vijfde plaats alvorens opnieuw op zijn plaat te gaan. Voor de leider in de tussenstand van het WK is het nu wel einde training.
Vervolgens is het tijd voor de weer op de baan teruggekeerde Cortese. De Intervolt coureur komt naar de voorlopige pole met nog een minuut of vijf op de klok. Net daarvoor was het overigens Allesandro Nocco die het volgende crashstreepje op het papier liet noteren.
In de laatste minuten van de training weten nog diverse rijders hun tijden te verbeteren. Lüthi deed dat het beste en met een 1’33.992 pakte de Zwitser uiteindelijk de pole. Mattia Pasini ging mee in de slipstream van Lüthi en schoof op naar de tweede plaats.
Daarachter was het toch weer Lowes die het harde werken van zijn team alsnog wist te belonen. Het woord angst komt eenvoudigweg niet voor in zijn woordenboek en na de twee crashes perste hij er gewoon nog enkele snelle ronden uit waarmee de Brit de derde startpositie voor zich wist op te eisen.
Cortese bleef steken op de vierde plaats net voor Raffin die in de slotfase ook het asfalt kuste. Jonas Folger noteerde de zesde tijd. Xavier Vierge, normaal ook geen hoogvlieger mag gaan starten vanaf de zevende positie gevolgd door Lorenzo Baldassarri en Franco Morbidelli die in de slotfase ook een tweede crash moest noteren. Zarco bleef na zijn twee valpartijen steken op de tiende plaats.
In de laatste ronde waren er ook nog crashes te noteren voor Alex Marquez en Julian Simon die samen ter aarde stortten en ook Schrötter parkeerde zijn machine nog in de grintbak. Alex Rins bleef wel op zijn machine zitten maar kwam bij het ingaan van de laatste ronde zonder benzine te staan. De eigenlijk enig overgebleven concurrent van Zarco in de strijd om de titel moet mede daardoor gaan starten vanaf de zestiende positie.
Handige links Michelin Australian Grand Prix
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag