Dat het contract van Jorge Lorenzo bij Ducati aan het einde van het huidige seizoen definitief niet verlengt zal worden is zo goed als zeker. De bevestiging dat de vijfvoudig wereldkampioen er volgend jaar gewoon weer bij zal zijn en terug zal keren naar Yamaha lijkt daarentegen nog slechts een kwestie van tijd. Maar bij welk team en in welke kleuren dat zal zijn is vooralsnog een grote vraag.
De MotoGP transfermarkt kende tot nu toe nog niet echt heel grote verrassingen, Maverick Viñales en Valentino Rossi blijven zoals verwacht hun huidige team trouw, hetzelfde geldt voor Marc Marquez en sinds kort ook voor Andrea Dovizioso. Nadat ook Alex Rins en Aleix – en Pol Espargaró onlangs hun overeenkomst bij respectievelijk Suzuki, Aprilia en KTM verlengden zijn alle eerste zitjes bij de fabrieksteams voor komend seizoen bezet.
De meest in het oog springende transfer van de afgelopen weken is ongetwijfeld de overstap van de Fransman Johann Zarco van het huidige Monster Yamaha Tech3 Team naar het officiële KTM-fabrieksteam waar hij in 2019 de teamgenoot wordt van Pol Espargaró.
Op de transfer van Zarco na nog niet echt veel verrassingen, maar hoe gaat dit de komende dagen, weken nu bekend is dat er bij Ducati (zo goed als zeker) geen plaats meer is voor Lorenzo en alle voortekenen er zijn dat Suzuki heeft gekozen voor huidig Moto2 coureur Joan Mir i.p.v. Lorenzo.
Dat de spoeling hierdoor steeds dunner wordt voor Lorenzo is duidelijk, dat Lorenzo komend seizoen op een fabrieks machine actief zal blijven in de koningsklasse is ook wel zo goed als zeker, dit omdat Yamaha een terugkeer van de vijfvoudig wereldkampioen wel ziet zitten en Dorna er veel, zo niet alles, aan is gelegen om Lorenzo aan boord te houden in het kampioenschap.
Een toch wel bijzondere situatie voor de vijfvoudig wereldkampioen, maar zeker ook voor Yamaha die nog steeds op zoek is naar een nieuw satellietteam nu de onderhandelingen met het Marc VDS Racing Team op een laag pitje staan zo niet al van de baan zijn.
Kon Yamaha tot aan dit seizoen altijd terugvallen op het Monster Yamaha Tech3 Team als satellietteam, nu Hervé Poncharal besloten heeft om na 20 jaar samengewerkt te hebben de overstap te maken naar KTM gaat deze vlieger niet meer op.
Tot een paar weken geleden leek de oplossing echter voor de hand te liggen en wezen alle voortekenen erop dat het Belgische Marc VDS Racing de rol van Tech3 als Yamaha satellietteam over ging nemen. Dat hier inmiddels een flinke kink in de kabel is gekomen zal voor velen ook geen geheim meer zijn na de interne problemen tussen teameigenaar Marc van der Straaten en teammanager Michael Bartholemy. Gezien de beschuldigingen en een leger van advocaten die zich momenteel buigen over de kwestie is er geen enkele partij die zijn vingers wil branden aan deze kwestie en in zee gaat met het team, ook Yamaha niet.
Yamaha heeft echter, op de geruchten na dat Sito Pons een terugkeer naar de MotoGP klasse met Yamaha wel zou zien zitten, geen andere mogelijkheid aangezien zowel het Angel Nieto Team en ook Avinta Racing komend seizoen blijven samenwerken met Ducati.
Heeft Valentino Rossi de sleutel in handen?
Nu de problemen zich voor het Marc VDS Racing Team op blijven stapelen lijkt het probleem voor Yamaha, Lorenzo maar ook voor Dorna bijna met de dag groter te worden. De kans dat MarcVDS Racing ook komend seizoen met zowel een MotoGP als ook een Moto2 Team actief zullen blijven worden dan ook met de dag kleiner, dit ondanks dat Marc van der Straaten onlangs in Jerez nog middels een officieel persbericht – en toen tot grote opluchting van Dorna – wereldkundig maakte dat de toekomst van beide teams tot het seizoen 2021 gegarandeerd waren.
Nu ook Valentino Rossi’s oogappel Franco Morbidelli de dupe lijkt te worden – de Italiaan heeft een getekend MotoGP contract voor 2019 met Marc VDS Racing op zak maar als het team koppie onder gaat en opgedoekt wordt dan kan ook dit contract de prullenbak in – maakt het allemaal nog spannender en complexer.
Voor velen was de aankondiging in Jerez van Marc VDS Racing – dat men uitgerekend tot 2021actief zou blijven in de koningsklasse – al een verrassing. Net zo opvallend was dat Zarco’s manager in hetzelfde weekend in Jerez voor de camera’s van Eurosport Frankrijk liet weten dat Valentino Rossi een overeenkomst van zijn protegé naar Yamaha geblokkeerd had (ondanks een toezegging van Yamaha voor een fabrieks M1 voor Zarco binnen een satellietteam). Voor de insiders binnen het MotoGP paddock was het meteen al duidelijk dat Rossi deze fabrieks M1 natuurlijk liever naar Morbidelli zag gaan (immers 1+1=2 als MarcVDS Racing het nieuwe Yamaha satellietteam zou gaan vormen en Morbidelli daar al een getekend contract heeft).
Nu het er echter alle schijn van heeft en dat er een kans bestaat dat het Belgische MotoGP kaartenhuis in elkaar lijkt te vallen ontstaat er een compleet nieuwe situatie. Het moge duidelijk zijn dat VR46 er alles aan zal doen om Morbidelli’s carrière niet om zeep te laten helpen, Yamaha is er veel aan gelegen om een satellietteam te hebben en Lorenzo – net als Rossi in 2013 – na twee verloren jaren bij Ducati weer in de armen te sluiten en Dorna is er alles aan gelegen om het startveld van 24 rijders in de koningsklasse in stand te houden en Lorenzo de komende jaren aan boord te houden.
Zal er een ander constructie bedacht worden voor 2019 voor het Yamaha satellietteam (Sito Pons bijvoorbeeld) of zou Rossi alsnog bereidt zijn twee jaar eerder dan gepland met een eigen MotoGP Team komen.
Het zou wat zijn, ziet het u zich al voor zich………Valentino Rossi die twee jaar eerder dan gepland zijn eigen MotoGP Team van start gaat, zelf nog rijdt en daarnaast met zijn VR46 onderneming een Yamaha satellietteam runt met daarin zijn eigen protegé Franco Morbidelli en een oude en ervaren bekende die luistert naar de naam Jorge Lorenzo.
De komende weken
Dat het VR46 MotoGP team er in 2019 al komt is misschien nog wel twee straten te vroeg, echter één ding is wel zeker, de komende weken zullen er een aantal duur betaalde advocaten heel veel werk hebben, zullen er een aantal rechters een uitspraak moeten doen in de MarcVDS Racing soap, zal de door Marc van der Straaten aangestelde interim manager Luca Montiron zo goed en kwaad als mogelijk de schade op de werkvloer en bij de sponsors van het team moeten beperken en het vertrouwen terug zien re winnen bij een aantal grote sponsors, bij Dorna en bij Yamaha wil er nog een kans zijn dat het Marc VDS Racing MotoGP team volgend jaar überhaupt nog zal bestaan.
Laatste woord
Het laatste woord woensdag in Mugello was, wat betreft de toekomst van Lorenzo aan Movistar Yamaha MotoGP Managing Director Lin Jarvis:
“Het is op dit moment nog moeilijk te begrijpen wat er in de toekomst zal gebeuren met Lorenzo, niet in de laatste plaats omdat hij zich niet in een gemakkelijke situatie bevindt,” verklaarde Jarvis woensdagmiddag voor de camera van Sky Sport Italia. “Hij heeft Ducati nog niet verlaten, tenminste officieel nog niet, hoewel velen zeggen dat de scheiding al een zekerheid is. Als u mij deze vraag vier weken geleden had gesteld, had ik u gezegd dat hij bij Suzuki terecht zou zijn gekomen, maar dat lijkt nu onwaarschijnlijk. Ik herhaal, hij bevindt zich in een zeer moeilijke situatie, omdat hij altijd een fabrieksrijder, een officiële fabrieksrijder en beschouwd wordt als een belangrijk coureur voor het team. We zullen zien of Jorge doorgaat of niet. We moeten wachten, maar in feite zou hij ook kunnen stoppen. Mede, omdat er een mogelijkheid is dat er volgend seizoen vier of vijf plaatsen minder zullen zijn in MotoGP klasse.”
Maar zien we het startnummer volgend seizoen op een Yamaha machine?
“Dat zou zo maar eens kunnen gebeuren.”
Vrijdagochtend vanaf 09:00 uur zullen op het Mugello circuit de lichten op groen gaan voor de 2018 editie van de Gran Premio d’Italia Oakley. Alle ogen zullen vanaf dat moment tot aan zondagmiddag weer gericht zijn op het behalen van een zo goed mogelijk resultaat.
Handige links Gran Premio d’Italia Oakley:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag