De MotoGP klasse is in 2024 sneller dan ooit. Ronderecords worden verpulverd en racerecords sneuvelen, net name dankzij de ontwikkeling van aerodynamica en nieuwe banden van Michelin. Echter blijven de circuits nagenoeg onveranderd waardoor de veiligheid in het geding komt, met name op klassieke banen als het Circuito de Jerez – Ángel Nieto.
De ontwikkeling in de MotoGP klasse dendert onverminderd door en de ronderecords zijn nog niet eerder zo gekelderd als dit jaar. Een nieuw type voorband van Michelin en grote ontwikkelingen van de aerodynamica zorgen ervoor dat de rondetijden en de racetijden flink worden aangescherpt.
Het begon dit jaar tijdens de test op het Sepang International Circuit. De snelste ronde ooit was een 1’57.491 die Pecco Bagnaia tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix in november reed maar tijdens de test reed de Italiaan een 1’56.682, een verbetering van maar liefst 0,809 seconde.
In Qatar was in november 2023 een 1’51.762 de snelste ronde ooit maar tijdens de test op het Lusail International Circuit werd deze al aangescherpt naar een 1’50.952 door Pecco Bagnaia. Tijdens het Grand Prix weekend deed Jorge Martin er nog een schepje bovenop en klokte hij een 1’50.789 waardoor er bijna een seconde van het record van slechts vier maanden eerder (!) werd afgehaald. De Sprint race in Qatar werd in 2023 gecompleteerd in 20’52.634 en in 2024 in 20’41.287, een verbetering van ruim tien seconden. Fabio di Giannantonio won de Grand Prix in 2023 met een racetijd van 41’43.654 terwijl Pecco Bagnaia het begin dit jaar in 39’34.869 deed. Weliswaar was de Grand Prix van 2024 één ronde korter vanwege de problemen op de grid van Raúl Fernández maar als we er 1’54 bij optellen dan kom je op 41’28.869, ruim vijftien seconden sneller.
In Portimão waren de omstandigheden dit jaar niet zo gunstig als in 2023 vanwege de regenval, stof op de baan en stevige wind. Het polerecord werd daardoor niet verbroken maar de totale tijd van Sprint race en de Grand Prix werden alsnog verbeterd met respectievelijk drie en zeven seconden.
Groter waren de verschillen weer in Austin. In 2023 stond Pecco Bagnaia op pole met een 2’01.892 terwijl Maverick Viñales het twee weken geleden met een 2’00.864 deed, een verbetering van meer dan een seconde. De Sprint race was in 2024 bijna acht seconden sneller en de Grand Prix race was ruim vijf seconden sneller.
De MotoGP is nu weer teruggekeerd in Europa en klassieke circuits als Jerez en Mugello komen weer aan bod. Terwijl grote accommodaties als het Lusail International Circuit in Qatar en het Circuit of The Americas nog behoorlijk grote uitloopzones en grindbakken hebben is dat in bijvoorbeeld Jerez en Mugello niet het geval. Deze circuits zijn zoals ze zijn en bepaalde muren kunnen simpelweg niet verder naar achteren geplaatst worden. Echter zijn de MotoGP machines zoals hierboven beschreven wel vele malen sneller geworden. Ter illustratie: in 2001 stond Valentino Rossi met zijn 500cc Honda op pole met een 1’42.739, Moto3 coureur José Antonio Rueda reed eerder dit jaar tijdens de test een 1’43.276.
Op donderdag vroegen we aan meerdere MotoGP coureurs wat zij als de voornaamste reden zien van deze grote verbeteringen in de rondetijden, en of ze zich zorgen maken om de veiligheid op klassieke circuits zoals Jerez.
Aleix Espargaró: “Het is bizar hoe snel we gaan dit jaar. Op veel circuits komen we op de limiet wat betreft veiligheid. De circuits en de uitloopstroken zijn in de afgelopen vijftien jaar niet veranderd maar de motoren zijn wel veel sneller geworden. De rondetijden van de Moto3 klasse zijn hetzelfde als wat de 500cc klasse hier deed. We zitten absoluut op de limiet van de veiligheid op dit circuit.”
Jorge Martin: “De motoren zijn het afgelopen jaar verbeterd maar de banden hebben dit jaar een grote stap gemaakt, het is als het ware een ‘nieuwe generatie’. Dat is ook de reden dat wij momenteel wat problemen hebben (chatter, red.), we hebben teveel edge grip (grip bij maximale hellingshoek, red.). Circuits zoals Jerez zijn behoorlijk smal en de muren staan dichtbij, maar Dorna en het hele team dat verantwoordelijk is voor de veiligheid heeft goed werk verricht, er staan overal airfences. Ik hoop dat iedereen een veilig weekend heeft.”
Enea Bastianini: “De toename aan snelheid heeft te maken met meerdere dingen. De banden zijn enorm verbeterd dit jaar maar ook het niveau van de MotoGP machines blijft stijgen. We hebben vooral in de Sprint races een zeer hoog tempo gezien maar zoals Jorge al zei kun je met de nieuwe banden vooral hard pushen met de voorband. Het probleem voor ons [Ducati coureurs] is dat we chatter hebben aan de achterkant.
Wat betreft de veiligheid, daar hebben we het al vaak over gehad. Tijdens alle Grand Prix weekenden doen we ons best om de veiligheid te verbeteren, dat blijven we doen.”
Maverick Viñales: “Er zijn twee oorzaken van de flink verbeterde rondetijden dit jaar. De eerste is de nieuwe technologie die gebruikt wordt voor de banden en de tweede is de aerodynamica. Je kunt nu nog harder de bocht ‘aanvallen’ en later remmen.
Wat betreft de circuits, in Jerez hebben ze goed werk verricht. Vergeleken met vorig jaar zijn we niet sneller wat betreft topsnelheid vanwege de toegenomen aerodynamica, wel sneller in de bochten. In Jerez hebben ze verbeteringen doorgevoerd wat betreft de veiligheid waar we vorig jaar om gevraagd hebben, dus zij hebben goed werk verricht. Dat is goed voor ons en we voelen ons daardoor ook veiliger.”
Pecco Bagnaia: “Ik denk dat de snellere rondetijden komen door de verbeteringen van de machines door de jaren heen, kleine details kunnen uiteindelijk een groot verschil maken. We hebben nieuwe aerodynamica en ook nieuwe banden waardoor de prestaties verbeterd zijn. Dat zagen we al tijdens de wintertests toen we in Maleisië rondetijden van 1’56 deden, dat is ongekend. Ook in Qatar en Austin waren we veel sneller. Ik denk dat meer grip meer veiligheid betekent. Het is zo dat de snelheden omhooggaan maar alle circuits doen hun best om de uitloopzones te vergroten. Meer grip geeft ons meer gevoel dus ik denk dat dat het veiliger maakt.”
Niet geheel toevallig worden de reglementen in 2027 flink op de schop gegooid met onder andere een maximale cilinderinhoud van 850cc, een verbod op ride height devices en een flinke reductie in aerodynamica. Het is te hopen dat klassieke circuits zoals onder andere het Circuito de Jerez – Ángel Nieto niet verdwijnen vanwege de toenemende snelheid en dat ernstige ongelukken voorkomen kunnen worden. Tot die tijd gaan we genieten van de 1000cc MotoGP kanonnen die sneller dan ooit rondgaan op de circuits en onze vingers gekruist houden dat het allemaal in veiligheid gebeurt.
Handige links Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.