Kaito Toba heeft zondagmiddag de Moto3 race gewonnen op het Losail International Circuit in Qatar. Na een duel tot aan de finishlijn wist de Japanner mede Honda-coureur Lorenzo Dalla Porta voor te blijven met Aron Canet daarachter op de derde plaats. Opmerkelijk was dat Romano de nieuwe Long Lap Penalty uitvoerde terwijl dit nog niet nodig was.
Zondagmiddag om 17:00 uur lokale tijd, 15:00 uur Nederlandse tijd was het tijd voor de eerste Moto3 race van het seizoen op het Losail International Circuit in Qatar. De omstandigheden waren gunstig met een buitentemperatuur van zo’n 23°C en een baantemperatuur rond de 27°C. Echter ging de zon langzaam maar zeker over waardoor het steeds verder af zou koelen.
Start – eerste ronde
Polesitter Aron Canet kwam zeer goed van zijn plaats en ging als leider de eerste bocht in voor Lorenzo Dalla Porta en Tony Arbolino. Daarachter kenden ook Albert Arenas, Kaito Toba en Raúl Fernández een goede start. Ter hoogte van bocht 6 kwamen Makar Yurchenko, CIP Green Power teamgenoot Tom Booth-amos, Ayumu Sasaki en Jaume Masia in contact met elkaar. De twee laatstgenoemden konden hun weg niet meer vervolgen waardoor hun race al in de eerste ronde ten einde kwam. Het leek erop dat Booth-amos de aanstichter was van het incident. Opvallend was ook dat Romano Fenati veel plaatsen was verloren in de eerste ronde en terug was gevallen naar de achttiende positie.
Ronde 2
Dankzij het slipstream-effect nam Dalla Porta de leiding over van Canet. Het leek erop dat het tweetal samen met Arbolino en Arenas een gaatje kon slaan richting de rest van het veld. Darryn Binder kwam in deze ronde ten val in de snelle bocht 13 waardoor ook zijn race vroegtijdig beëindigd was.
Disappointment for @DarrynBinder40!
The South African crashes out of the leading group! 💢#RiderOK #QatarGP 🇶🇦 pic.twitter.com/7g1K6DS8YV
— MotoGP™ 🇶🇦 (@MotoGP) 10 maart 2019
Ronde 4
Dankzij de slipstream op het één kilometer lange rechte stuk werd het kopgroepje van vier weer achterhaald en waren de eerste negentien coureurs slechts twee seconden van elkaar verwijderd. In het bochtige gedeelte had Canet een gat geslagen van enkele tienden maar dankzij de slipstream kon Dalla Porta de leiding weer overnemen.
Ronde 5
Een crash, opnieuw ter hoogte van bocht 6, waarbij Dennis Foggia en de Japanners Kazuki Masaki en Tatsuki Suzuki betrokken waren. Alleen Masaki kon zijn weg vervolgen.
Ronde 6
Kaito Toba had voor het eerst in de wedstrijd de leiding in handen genomen voor Dalla Porta en Canet terwijl de grote kopgroep weer enigszins uit elkaar leek te vallen. De coureurs maakten het elkaar bepaald niet makkelijk met veel inhaalacties zoals we dat gewend zijn in de chaotische Moto3 races.
Ronde 8
Dankzij opnieuw een slipstream wist Dalla Porta in één keer van de derde positie naar de leiding te gaan. De kopgroep zat weer dichter op elkaar met de eerste vijftien coureurs binnen 2,5 seconden.
Ronde 9
Niccolò Antonelli had voor het eerst de leiding in de wedstrijd overgenomen maar werd hevig onder druk gezet door landgenoot Romano Fenati die inmiddels was opgeklommen naar de tweede positie. Met een inhaalactie buitenom ter hoogte van bocht 15 nam Fenati op spectaculaire wijze de eerste plaats in handen, echter verloor hij deze weer op het lange rechte stuk.
Ronde 12
Fenati ging van koploper naar de vierde plaats maar wist door middel van messcherpe inhaalacties weer verder naar voren te komen. Op dit moment konden alle coureurs in de top tien de race nog winnen en werden er passeermanoeuvres in vrijwel iedere bocht ingezet.
✊ @RomanoFenati is looking to make his escape!
However the group reels him back in!#QatarGP 🇶🇦 pic.twitter.com/yu6tqxYLKo
— MotoGP™ 🇶🇦 (@MotoGP) 10 maart 2019
Ronde 14
Ondanks dat het aantal KTM’s en Honda’s ongeveer gelijk verdeeld was in de top tien leek het erop dat de Japanse machine toch wat sterker was met hogere snelheid op het rechte stuk en de top drie constant bestaande uit Honda coureurs.
Pick a winner out of this!#Moto3 is back to its dazzling best! ✨#QatarGP pic.twitter.com/TVueOZyxeB
— MotoGP™ 🇶🇦 (@MotoGP) 10 maart 2019
Ronde 15
Fenati ontving een waarschuwing voor het te vaak overschrijden van de Track Limits maar de Italiaan vergiste zich. Schijnbaar dacht de Snipers Team coureur dat hij de penalty al daadwerkelijk ontvangen had en voerde daardoor de nieuwe ‘Long Lap Penalty’ uit, een bocht buiten de baan om zodoende tijd te verliezen. Heel veel tijd verloor Fenati hier niet mee aangezien zijn rondetijd slechts anderhalve seconde langzamer was maar wel verloor hij hiermee veel plaatsen en kwam hij terug op de baan op de elfde positie.
👀 @RomanoFenati is the first rider through the long-lap penalty zone!
But has the Italian made a mistake?#QatarGP 🇶🇦 pic.twitter.com/WyUbdyB6hC
— MotoGP™ 🇶🇦 (@MotoGP) 10 maart 2019
Ronde 18
Over de streep had Dalla Porta de leiding in handen maar Toba nam dankzij een slipstream de eerste positie weer over. De beide Honda coureurs leken het uit te gaan maken om de overwinning en passeerden elkaar meerdere malen. Drie bochten voor het einde viel Dalla Porta aan en leidde vervolgens mij het opkomen van het rechte stuk. Dit bleek echter niet het juiste plan te zijn want het was Toba die de Italiaan wist te passeren en zodoende zijn allereerste Grand Prix overwinning wist te behalen. Slechts 0.053 seconde kwam Dalla Porta tekort op de winst met Canet daarachter die derde werd en daardoor mee mocht naar het podium. Verder finishten Ramirez, Vietti, Arenas, Fernández, Antonelli, Fenati en Kornfeil in de top tien. De eerste dertien coureurs waren slechts 1,8 seconde verwijderd over de finishlijn.
Kaito Toba is nu de eerste Japanse winnaar in de Moto3 klasse en de eerste Japanse winnaar in de kleinste Grand Prix klasse sinds Tomoyoshi Koyama die de 125cc race won in Barcelona, 2007.
Handige links VisitQatar Grand Prix:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App