Cal Crutchlow kwam afgelopen week tijdens de Sepang Test voor het eerst weer in actie op een MotoGP machine sinds hij drie maanden geleden tijdens de Australische Grand Prix een zware en een gecompliceerde enkelbreuk opliep. Ondanks dat de LCR Honda Castrol coureur nog niet volledig hersteld is kijkt hij wel met een tevreden gevoel terug op de driedaagse test.
Net als zijn merkgenoten Marc Marquez en Jorge Lorenzo heeft ook© Castrol coureur Cal Crutchlow te kampen met lichamelijk ongemak tijdens zijn voorbereiding op het 2019 MotoGP seizoen. De 33-jarige Brit is nog steeds herstellende van een zeer gecompliceerde enkelbreuk welke hij in oktober 2018 opliep bij een crash op het Phillip Island Grand Prix Circuit.
Quick chat with Cal. MRI shows mashed ankle; right talus broken in 17 places! Now has almost 1kg of steel in the leg. Main plate is trying to push thru the skin. But he seems happy enough & looking forward to riding a motorcycle for the first time since he rode into T1 at PI pic.twitter.com/Ay1AHupKay
— Mat Oxley (@matoxley) 5 februari 2019
Ondanks dat hij nog herstellende is en zeker nog niet volledig fit stapte de LCR Honda Castrol coureur – in tegenstelling tot Jorge Lorenzo die af moest zien van deelname vanwege zijn polsblessure – wel op in Sepang en had hij tot zij eigen verbazing tijdens het rijden weinig tot geen pijn.
Cal Crutchlow: “Eigenlijk ging het beter dan verwacht. Ik voel m’n enkel nu natuurlijk wel, maar ik heb er tijdens het rijden geen last van gehad. Ondanks dat ik drie maanden niet op een motor gezeten had, voelde ik me best goed. Maar iedere ochtend als ik van bed kwam, voelde het wel alsof ik aangereden was door een bus, begrijp me niet verkeerd.”
Dat het niet verkeerd ging lieten de rondetijden zien, zo was Crutchlow tijdens de derde en afsluitende testdag zelfs de snelste Honda coureur van het veld.
Cal Crutchlow: “Ik ben over het algemeen best wel tevreden hoe het de afgelopen drie dagen gegaan is, eigenlijk kon het niet beter. Ik heb nu wel meer pijn aan mijn enkel, die raakte wat opgezwollen, maar verder ben ik goed in vorm.”
Crutchlow heeft ondanks zijn goede optreden het gevoel dat hij nog sneller had kunnen rondgaan. Een crash tijdens de tweede dag en het feit dat hij zich nog niet helemaal comfortabel voelde op de 2019 versie van de Honda RC213V stonden volgens hem een snellere rondetijd in de weg.
Cal Crutchlow: “Ik heb de afgelopen dagen zowel met de 2018 als ook met de 2019 versie van de Honda mogen rijden. Ik heb de twee voorgaande testen (Valencia en Jerez) moeten missen vanwege mijn blessure, dit was dus de eerste keer op de nieuwe machine en dit vergt nog iets meer aanpassing. Het voelt allemaal nog niet heel erg vertrouwd, dat heeft te maken met mijn blessure maar zeker ook met de voorkant die bij de nieuwste versie toch anders aanvoelt. De motor lijkt op dat vlak heel erg veranderd. Ik moet er in ieder geval nog aan wennen.”
Crutchlow noteerde gedurende de driedaagse Sepang Test een snelste ronde van 1’58.780, een tijd die na afloop goed bleek voor de zesde plaats op de tijdlijst.
Handige links Sepang Test 2019:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoalbum
2019 MotoGP kalender:
- 10 maart Qatar* – Losail International Circuit
- 31 maart Argentinië – Termas de Río Hondo
- 14 april Americas – Circuit of the Americas
- 05 mei Spanje – Circuito de Jerez
- 19 mei Frankrijk – Le Mans
- 02 juni Italië – Autodromo del Mugello
- 16 juni Catalunya Barcelona – Catalunya
- 30 juni Nederland – TT Circuit Assen
- 07 juli Duitsland – Sachsenring
- 04 augustus Tsjechië – Automotodrom Brno
- 11 augustus Oostenrijk – Red Bull Ring – Spielberg
- 25 augustus Groot Britannië – Silverstone Circuit
- 15 september San Marino – Misano World Circuit
- 22 september Aragón – MotorLand Aragón
- 06 oktober Thailand – Chang International Circuit
- 20 oktober Japan – Twin Ring Motegi
- 27 oktober Australië – Phillip Island
- 03 november Maleisië – Sepang International Circuit
- 17 november Valencia – Ricardo Tormo
*Avondrace
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App