Terugblik vanaf de eerste TT in 1925, deel 2: 1964 t/m 1990

2821
wil-hartog
Wil Hartog (r) en Barry Sheene (l) - 1977 | foto© Koen Suyk - Nationaal Archief

Over enkele dagen staat de 93e editie van de Dutch TT op het programma. Deze week blikken we in vier delen terug vanaf de eerste TT in 1925. Onderstaand deel 2/4: Van 1964 t/m 1990.

1964 – De Rhodesiër Jim Redman zorgt voor een unicum. Drie zeges op een dag. Met z’n fabrieks Honda’s wint hij zowel de 125, 250 als 350 cc race.







1967 – Mike Hailwood doet de hattrick van Redman, drie jaar geleden, nog eens over. ‘Mike the Bike’ brengt Honda opnieuw drie TT-overwinningen. Die in de 250, 350 en 500 cc. Met 130.672 verkochte kaartje op de TT-dag overschrijdt het publiek voor het eerst de 130.000 grens.

1968 – Paul Lodewijkx schrijft met z’n door Jan Thiel en Martin Mijwaart geconstrueerde Jamathi de 50 cc race op z’n naam met een gemiddelde van 117,3 km/u. De ervaren Hans-Georg Anscheidt op de fabrieks Suzuki laat zich in de Kniebocht, in het zicht van de finish, verschalken door de Nederlander.

1971 – Het Twentse racetalent Theo Bult doet op z’n Yamsels van zich spreken met twee podiumplaatsen. ’s Morgens derde in de 350 cc achter de coryfeeën Giacomo Agostini (MV Agusta) en Phil Read (Yamaha) en daarna, ’s middags, een tweede plaats in de 250 cc race achter dezelfde Read op Yamaha.

1975 – Viering van het 50-jarig bestaan van Nederlands grootste (motor)sportevenement met ondermeer, in de TT-week, een goed bezochte, fraai ingerichte overzichtstentoonstelling in de Trianthahal bij het Asser IJsstadion (nadien DeSmelt en sinds medio 2009 De Bonte Wever). Helaas zet het dodelijk verongelukken van de Duitse coureur Rolf Thiele in de 250 cc race een domper op de 45e editie van de Dutch TT.

1977 – Wil Hartog – bekend als ‘De Witte Reus’ – wint op z’n Riemersma Suzuki de 500 cc race en brengt het 120.000 koppige publiek in een complete euforie. In een in opdracht van Castrol geproduceerde film worden de hoogtepunten van de 250 cc, 350 cc en 500 cc TT-races op boeiende wijze vastgelegd.

1980 – Met Jack Middelburg op Yamaha na 3 jaar voor de tweede maal een Nederlander die met z’n zege in de 500 cc race een Grand Prix op Drentse bodem op z’n naam schrijft. Het publiek reageert uitzinnig.

1982 – Bouw van een geheel nieuwe accommodatie bestaande uit tijdwaarnemershuis, pits, alsmede voor verhuur bestemde ruimten – zogeheten VIP-rooms danwel hospitality suites – boven de pits. Voor het eerst meer dan 140.000 toeschouwers op de TT-dag. Maar liefst 143.431 mensen omzomen de baan. Met het trainingsbezoek erbij (59.703) wordt voor het eerst de 200.000 barrière doorbroken.

1983 – De FIM heeft aan de 350 cc klasse de WK-status ontnomen en Assen reageert door deze klasse te vervangen door een andere klasse met WK-status: de TT Formule 1. Het aantal races blijft derhalve 6 en uniek is dat daarmee de Dutch TT de enige Grand Prix wordt met 6 voor een WK-titel tellende races. Er worden maar liefst 72.236 programmaboekjes verkocht, voor het eerst meer dan 70.000.

1984 – Complete renovatie van het in 1955 aangelegde circuit met de aanleg van een nieuw tracégedeelte, waardoor het meest noordelijke deel komt te vervallen en het circuit met circa 1,5 km wordt ingekort. Bouw van een nieuwe overdekte hoofdtribune en aanleg van een tunnel onder de Veenslang. Vervanging van de 50 cc klasse door de 80 cc.

1985 – Viering van het 60-jarig bestaan van de TT-organisatie en op 29 juni de 55e Dutch TT. De ‘Mannen van Assen’ ontvangen van Texaco – de partner van het eerste uur in 1925 toen het woord sponsor nog niet uitgevonden was – een gouden TT-speld met briljant.

1986 – Eerste TT Speedweek: EK Races geïntegreerd in de TT-week, die daarmee uitgroeit tot een zesdaagse Speedweek. Maandag en dinsdag het EK en vervolgens, met de TT Formule 1 op de donderdagavond, de week opbouwend tot een climax: de Dutch TT op de laatste zaterdag in juni.

1987 – Historic TT op de donderdagavond aan het Speedweek-programma toegevoegd. Op hun thuiscircuit winnen de Assenaren Egbert Streuer en Bernard Schnieders – inmiddels 3-voudig wereldkampioen – voor het eerst de zijspanrace met hun LCR-Yamaha. Het publiek verkeert in extase.

1989 – Nog vóór de 59e Dutch TT komt het nieuwbouwcomplex van een tweetal restaurants en een perscentrum gereed. Direct na de TT volgt de verbreding van het circuit van 7 tot 10 meter, waarbij het start/finish gedeelte op een breedte van 14 meter wordt gebracht. De nieuwe lengte bedraagt 6,049 km. Hans Spaan wint op het tijdens de TT nog 6,134 km lange circuit de 125 cc race op z’n Honda.

1990 – Het in 1982 gebouwde complex van pits en VIP-rooms wordt fors uitgebreid. De 80 cc klasse heeft vanaf 1990 geen WK-status meer en de FIM heeft eveneens deze status ontnomen aan de TT Formule 1.  Derhalve bestaat het programma van de 60e Dutch TT uit 4 races in de klassen 125 cc, 250 cc, 500 cc en zijspannen. Desondanks trekt de jubileum TT op de wedstrijddag maar liefst 143.532 toeschouwers. Ergo 101 meer dan in 1982 en daarmee een nieuw absoluut record, waardoor het totale bezoek in de TT-week voor de tweede keer (eerste keer in 1982) de magische 200.000-grens doorbreekt en met het trainingsbezoek van 59.207 op een totaal van 202.739 komt.

Met dank aan Egbert Braakman



zs-728x90



Handige links Motul TT Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag (donderdag)
Fotorverslag (vrijdag)
Fotoverslag (zaterdag)
Fotoverslag (zondag)

 



collin-veijer





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.