Terugblik vanaf de eerste TT in 1925, deel 1: 1925 t/m 1962

2560
Dutch TT 1934 | foto© TT Museum

Komend weekend staat de 93e editie van de Dutch TT op het programma. Deze week blikken we in vier delen terug vanaf de eerste TT in 1925. Onderstaand deel 1: van 1925 t/m 1962.

1925 – De eerste Nederlandse TT op zaterdag 11 juli 1925 op een 28,4 km lang circuit, gevormd door de wegendriehoek tussen Rolde (start/finish), Borger en Schoonloo. Voor de organisatie tekent de Motorclub ‘Assen & Omstreken’, opgericht in 1922. Binnen de Motorclub wordt daartoe de TT Commissie gevormd.







1926 – Nieuw 16,5 km lang circuit ten zuiden van Assen. Met uitzondering van de jaren 1940 t/m 1945 blijft dit circuit in gebruik tot en met de 24e Dutch TT in 1954. Weliswaar met enkele tussentijdse aanpassingen.

1927 – De 3e Dutch TT krijgt de status van internationale races door de deelname van buitenlandse coureurs, waaronder Norton fabriekscoureur Stanley Woods uit Ierland. Woods wint de 500 cc race. Arie Wuring (175 cc) en Han van Kooten (350 cc) zijn de buitenlandse concurrentie te snel af. De zege in de 750 cc race gaat naar Hendrik van der Veen uit Drachten met zijn fameuze Scott. De nadien in Glimmen en Haren woonachtige en immer in de TT geïnteresseerde Van der Veen werkt in 2000 nog mee aan een NOS documentaire ’75 jaar Dutch TT’ en overlijdt op 25 oktober 2002 op 98-jarige leeftijd.

1930 – Piet van Dinter is de derde Nederlander die een internationaal bezette klasse op zijn naam schrijft. In de gecombineerde 175/250 cc race passeert hij weliswaar niet als eerste de finishvlag maar op DKW is hij wel de winnaar in de 175 cc klasse.

1934 – De 10e Dutch TT krijgt van de F.I.d.C.M. (de latere FIM: Fédération Internationale de Motocyclisme) het predikaat ‘Grote Prijs van Europa’. De Asser sportverenigingen bieden het TT-monument aan.

1936 – Verandering van organisatievorm. In verband met de grote investeringen, nodig ter verbetering van het circuit, wordt op 23 juni 1936 de ‘Stichting Circuit van Drenthe’ opgericht. In de statuten wordt vastgelegd dat deze stichting de organisatie van de ‘Grote Prijs van Nederland der KNMV’ ten doel heeft. De TT Commissie blijft gehandhaafd en vormt in wezen het dagelijks bestuur met een eigen voorzitter.

1940 – Na 15 Dutch TT’s, in de periode 1925 tot en met 1939, een noodzakelijke onderbreking gedurende 6 jaar vanwege de Tweede Wereldoorlog (1940 t/m 1945).

1946 – Met de 16e TT wordt de vooroorlogse reeks hervat, zij het – omdat geheel opnieuw moet worden begonnen – met nationale races.

1947 – De TT is weer een internationaal motorsportevenement, met coureurs van naam. Het kwik stijgt op de TT-dag tot ongekende hoogte. Uit dit jaar stammen de verhalen van ‘een gulden voor een glas water’.

1948 – Dick Renooy wint op z’n Eysink de 125 cc race met een gemiddelde van 98,0 km/u.

1949 – Door de FIM wordt het wereldkampioenschap voor wegraces ingesteld. De TT Races in Assen tellen vanaf dat moment als een Grand Prix mee voor de WK-punten.

1954 – De 24e en laatste TT op het stratencircuit Assen, Hooghalen, Laaghalen, Laaghalerveen, Assen. Met overmacht en een gemiddelde van 167,8 km/u wint Geoff Duke de 500 cc race op z’n 4-cilinder Gilera.

1955 – De 25e Dutch TT wordt gehouden op een compleet nieuw circuit, 7,7 km lang en geheel op Asser grondgebied. De races worden niet op de laatste zaterdag in juni gehouden, maar op zaterdag 16 juli 1955. Het speciaal aangelegde circuit is ook geschikt voor zijspanraces en deze klasse wordt meteen aan het programma toegevoegd. Drikus Veer wordt 4e met een 500cc Gilera. Het nieuwe circuit blijft tot en met 1983 in gebruik. In de tussentijd vinden beperkte reconstructies plaats en wel de vervanging Kniebocht door Geert Timmerbocht in 1976 en de verlegging van het tracé bij de Ruskenhoek in 1980.

1961 – Het eerste jaar dat een Japans merk in Assen wint. In dit geval Honda met meteen maar een dubbelslag: een zege voor de Australiër Tom Phillis in de 125 cc, terwijl de later legendarisch geworden Brit Mike Hailwood het merk de 250 cc overwinning bezorgt.

1962 – De FIM verleent de 50 cc klasse WK-status en met de toevoeging van deze kleinste klasse aan het TT-programma komt het aantal races – 50, 125, 250, 350 en 500 cc + zijspannen – op zes. Wellicht mede door de toevoeging van deze ook in ons land populaire klasse wordt een nieuwe mijlpaal bereikt: Voor het eerst in haar roemruchte geschiedenis trekt de 32e Dutch TT op de wedstrijddag meer dan 100.000 bezoekers. Het circuit wordt omzoomd door 101.992 betalende toeschouwers, die Jan Huberts (Kreidler) in de kleinste klasse op een 2e plaats zien eindigen achter Ernst Degner (Suzuki).

Met dank aan Egbert Braakman

Dinsdag 25 juni deel 2: 1964 t/m 1990
Woensdag 26 juni deel 3:1991 t/m 2010
Donderdag 27 juni deel 4: 2011 t/m 2023



zs-728x90



Handige links Motul TT Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag (donderdag)
Fotorverslag (vrijdag)
Fotoverslag (zaterdag)
Fotoverslag (zondag)

 



collin-veijer





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.