Ten Kate Racing keerde halverwege het seizoen in Jerez met Yamaha en Loris Baz terug in het FIM Superbike World Championship. Zaterdag in Magny Cours streden ze voor een podiumplaats, echter met een vierde plaats grepen ze er nog net naast maar de Nederlands & Franse combinatie lijkt terug te zijn aan het front.
Maar liefst tien wereldtitels werden er in het verleden behaald door het Nederlandse Ten Kate Racing, echter de laatste jaren bleven de resultaten uit voor het team uit Nieuwleusen in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap. Na een aantal moeilijke jaren met de verouderde Honda CBR1000RR Fireblade beëindigde Honda eind 2018 ook nog eens als een donderslag bij heldere hemel en totaal onverwachts de samenwerking. Terwijl Honda een nieuwe weg insloeg en de prestaties dit jaar tot nu toe nog dramatischer zijn dan in de voorgaande jaren werkten Ronald- en Gerrit ten Kate vanuit Nieuwleusen aan een nieuw plan.
Dit nieuwe plan resulteerde in een samenwerking met Yamaha en de opzet van een nieuw, klein en zeer gedreven World Superbike team met de Fransman Loris Baz als coureur. Na slechts twee dagen testen maakten Ten Kate Racing Yamaha en Baz tijdens de Spaanse ronde in Jerez hun comeback in het kampioenschap.
Tijdens de reeds verreden races wist Baz al regelmatig te verrassen met een aantal aansprekende resultaten, maar de 1,92 meter lange Fransman was de afgelopen dagen voorafgaand aan zijn thuiswedstrijd op Magny Cours nog meer gebrand op een goed resultaat.
Toen vrijdag de eerste twee vrije trainingen op het programma stonden zorgde het weer echter voor een behoorlijke tegenslag, dit mede gezien de vooruitzichten voor de rest van het weekend droog waren en het Nederlandse team elke minuut goed kon gebruiken op het voor hun nieuwe circuit met de Yamaha. Baz liet zich er echter niet door uit het veld slaan, stond vrijdag in de regen ook zijn mannetje door deze eerste verregende dag af te sluiten met de vijfde rondetijd achter zijn naam.
Zaterdagochtend leken de Franse weergoden in eerste instantie het gelijk aan hun zijde te hebben en was het droog tijdens de 20 minuten durende derde en afsluitende vrije training. Tijdens deze cruciale en korte sessie moest er dus een goede set-up gevonden worden voor de Tissot Superpole kwalificatie en de later op de dag te verrijden race. Tot overmaat van ramp gingen voor de kwalificatie de Franse hemelsluizen opnieuw open met als gevolg dat de regenbanden opnieuw gemonteerd moesten worden. Tijdens deze natte kwalificatie was de Fransman wederom goed op dreef met als resultaat een keurige vijfde startplaats voor de zaterdagmiddag te verrijden race.
Na de kwalificatie klaarde het in Magny Cours weer op, brak de zon door waardoor de baan om 14:00 uur ten tijde van de start van Race 1 zo goed als droog was en iedereen op slicks aan de race kon beginnen. Met slechts 20 minuten voorbereiding op een droge baan een flinke uitdaging voor Ten Kate Racing Yamaha en Baz die in tegenstelling tot de andere teams geen enkele referentie had op het Franse circuit van de vorige edities van de Pirelli French Round.
Baz stond echter direct vanaf de start van de race zijn mannetje en wist zich uitstekend in de voorste gelederen te handhaven. Nadat de eerste drie coureurs iets afstand hadden weten te nemen leek Baz af te stevenen op een keurige vierde plaats in de wedstrijd. Echter toen koploper Michael van der Mark drie ronde voor het einde van de race een klein foutje maakte en ten val kwam leek de eerste podiumplaats in zicht. Helaas bleek dit nog iets te hoog gegrepen en was het Tom Sykes die in de eindfase snel dichterbij kwam en de Fransman terugverwees naar de vierde plaats. Ondanks dat de Ten Kate Racing Yamaha coureur nog wel een laatste aanval probeerde in te zetten bleek de ervaren Sykes uiteindelijk bestand tegen de druk. Sykes bezorgde vervolgens BMW de zo felbegeerde podiumklassering terwijl Baz er tegenover zijn thuispubliek net naast greep.
De Fransman keerde dan ook best wel teleurgesteld terug in de pitbox. Niet veel later kwam het besef terug bij de voormalig MotoGP coureur, hij had immers zijn beste WorldSBK klassering ooit weten te behalen in zijn thuiswedstrijd en wie hem een aantal maanden terug had verteld dat hij hier, uitgerekend tijdens zijn thuiswedstrijd, al samen met zijn nieuwe team mee kon strijden voor het podium had hij bij aanvang van dit nieuwe avontuur waarschijnlijk voor gek verklaard.
Loris Baz: “Dit was geen gemakkelijke race, we hadden immers slechts 20 minuten de tijd om een goede set-up te vinden voor de race. We hadden voorafgaand aan dit weekend hier geen enkele referentie met de Yamaha en we wisten dan ook niet goed welke afstelling hier goed zou werken. Na de enige droge sessie voorafgaand aan de race hebben we nog een paar kleine aanpassingen gedaan. In de race had ik in het begin het gevoel dat ik hier mee kon doen voor het podium, maar in het tweede deel van de race was het beste van mijn achterband eraf. Hierdoor verloor ik de nodige tijd en dat resulteerde erin dat Sykes me in de slotfase nog kon passeren. Ik kwam als vierde over de finish, en als ik heel eerlijk moet zijn dan ben ik best wel teleurgesteld want we waren er heel dichtbij, aan de andere kant moet ik ook realistisch zijn. We zijn vierde geworden, en dit met een motor die zeker nog niet perfect was. We zullen de komende uren verder moeten werken en proberen uit te zoeken waar we ons nog iets kunnen verbeteren. Maar hoe dan ook, we komen steeds dichter in de buurt van het podium en de top van het veld. Waren we een aantal weken terug nog druk bezig om de motor te verbeteren om bij de top vijf in de buurt te komen, nu moeten we ons richten op het feit om de slijtage van de banden beter onder controle te krijgen zodat we onze snelheid vast kunnen houden tot aan het einde van de race.”
Zondag krijgt Baz nog twee kansen om samen met zijn Ten Kate Racing Yamaha manschappen te strijden voor een podium klassering tijdens de Superpole wedstrijd en Race 2 van het weekend. Eén ding moge duidelijk zijn, lukt het zondag in Magny Cours nog niet, het eerste podium voor de Nederlands & Franse combinatie lijkt nog slechts een kwestie van tijd, daar zijn alle WorldSBK kenners inmiddels al wel van overtuigd.
Handige links Pirelli French Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App