Ten Kate Racing: het laatste nieuws vanuit Nieuwleusen

405
tenkate-racing
Ten Kate Racing winning bikes | foto© Evert Slager

Over ruim een week gaat op het Phillip Island Grand Prix circuit het 2019 FIM Superbike World Championship van start. Nieuwe namen, nieuwe kleuren maar sinds jaren zonder het in Nieuwleusen gevestigde en een door Ten Kate Racing gerund World Superbike Team. Wat is de laatste stand van zaken?

Terwijl Michael van der Mark zijn eerste prijs van het seizoen al binnen heeft – de Pata Yamaha WorldSBK Team coureur werd eerder deze week verkozen tot sportman van het jaar in Rotterdam – Rijnmond – en drie Nederlandse WorldSSP coureurs hun koffers aan het pakken zijn voor hun reis naar Phillip Island blijft het akelig stil rondom de activiteiten van het in het verleden zo succesvolle Nederlandse Ten Kate Racing. Het moge duidelijk zijn dat men er tijdens de eerste twee en overzeese wedstrijdweekenden van het seizoen op Phillip Island en in Thailand definitief niet bij zal zijn.




Ondanks een jarenlange en succesvolle samenwerking – met als resultaat 10 wereldtitels – kwam er eind oktober 2018 plots een einde aan de samenwerking tussen Honda Europe en het in Nieuwleusen gevestigde Ten Kate Racing.

Lees ookEinde samenwerking Honda Europe en Ten Kate Racing
Lees ook: Ten Kate Racing BV failliet verklaard, triest einde van een tijdperk
Lees ook: Ten Kate Racing werkt hard aan een comeback

Sindsdien wordt er in Nieuwleusen in alle stilte en achter de schermen keihard gewerkt aan een plan om terug te keren met een team in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap. Ondanks dat de verantwoordelijke mensen tot op heden de kaken stijf op elkaar houden verschijnen er regelmatig in diverse media de meest spannende verhalen, verhalen waarin het ene verhaal nog spannender is dan het andere.

Als Racesport.nl redactie gaan we regelmatig op de koffie en leggen we bijna wekelijks ons oor ter luister in Nieuwleusen, maar wat is nu zo vlak voor de start van het nieuwe seizoen het werkelijke verhaal, was is het echte nieuws en wat is de laatste stand van zaken?

Wij spraken er de laatste weken regelmatig over met zowel Gerrit en Ronald ten Kate maar ook met Kervin Bos, de teammanager die samen met Gerrit- en Ronald ten Kate de hele wereld afbelt, van de ene naar de andere bespreking holt en samen zo’n beetje dag en nacht in touw zijn om weer een competitief World Superbike team op poten te zetten.

Normaal gesproken worden we altijd goed op de hoogte gehouden en hoeven we niet te vragen of er nieuws is. Als het nieuws is dan weet men ons wel te vinden, maar dit keer konden we het niet na laten om er toch maar eens naar te vragen en iets meer info bij de heren zien te ontfutselen.

Ronald ten Kate: “Het laatste nieuws is dat er nog geen nieuws is.”

Ja maar heren, natuurlijk lezen wij ook het nieuws bij onze collega websites en worden we regelmatig met mails bestookt als er ergens weer een gerucht opduikt in de media en fans zich afvragen waarom dit nieuws niet te lezen is op Racesport.nl.

Kervin Bos: “Ja, ook wij lezen deze berichten. Het vreemde is echter dat deze berichten de wereld ingeslingerd worden zonder dat men vooraf met ons gesproken heeft of ons maar iets gevraagd heeft, laat staan dat we iets bevestigd hebben. Ook ik kan op dit moment nog niets anders zeggen dan dat we keihard werken aan de plannen maar dat er op dit moment nog niets zeker is, en dus geen nieuws”.

Dat er hard gewerkt wordt in Nieuwleusen zien we regelmatig en dat er vergevorderde plannen zijn is ons inmiddels ook wel duidelijk. Ook is het ons inmiddels wel duidelijk dat ook Dorna er veel aan gelegen is dat Ten Kate Racing zo snel mogelijk weer terug zal keren in de WorldSBK paddock. Maar wanneer komt die laatste klap, wanneer is er nieuws?

Ronald ten Kate: “Ja dat klopt allemaal, er zijn plannen, alles staat in gereedheid maar zoiets gaat gewoon niet van de ene op de andere dag. We wisten vanaf begin november dat het kort dag zou zijn, dat iedereen zijn plannen voor 2019 al gereed had en dat het lastig was om ergens nog een voet binnen de deur te krijgen. De tijd werkt gewoon in ons nadeel en het is gewoonweg niet eenvoudig om op zo’n laat moment nog iets geregeld te krijgen, helemaal als we over competitief materiaal praten en iets op poten willen zetten waar we ook competitief mee kunnen zijn, zakelijk voor ons hout snijdt – het moet ook passen bij de andere takken binnen het bedrijf – en we dus op langere termijn zakelijk verantwoord mee verder kunnen.”

Wordt het Yamaha, wordt het Suzuki, wordt het Ducati of wordt het een ander merk? De één weet het nog beter dan de ander, de één is nog stelliger dan de ander. Waar komen deze verhalen vandaan?

Ronald ten Kate: “Niet uit onze koker, simpelweg omdat we het zelf ook nog niet eens weten en we hierover nog naar niemand toe uitlatingen hebben gedaan. Ja, wij lezen deze verhalen ook. Wie het weet mag het zeggen, wijzelf kunnen het inderdaad nog niet zeggen, laat staan bevestigen.”

Als laatste, als we Ten Kate Racing terug gaan zien in het FIM Superbike World Championship dan wordt dat met een competitief team en in de WorldSBK categorie?

Ronald ten Kate: “We werken er hard aan, ja en als we terugkeren dan keren we terug in de WorldSBK categorie, daar ligt onze prioriteit en nergens anders. Nogmaals, we werken er hier intern en achter de schermen keihard aan. Het kan zo maar zijn dat we binnenkort heel goed, groot en fantastisch nieuws hebben en dat we met een geweldig nieuw project van start kunnen gaan. Zover is het echter nog niet, alles staat gereed en in de startblokken maar hiervoor zijn wel de handtekeningen van meerdere partijen nodig. De toezeggingen zijn er, iedereen is los van elkaar zeer enthousiast en heel erg bereid willend. Wat dat betreft ziet het er goed uit. Alleen om alle puzzelstukjes bij elkaar te leggen en samen te voegen tot één prachtige puzzel, dat vergt tijd, meer tijd. Maar als de puzzel straks eenmaal klaar is dan ligt er ook een pracht plaatje……een plaatje waarmee we verder kunnen.”

De eerste ronde van het 2019 FIM Superbike World Championship wordt van 22 t/m 24 februari verreden op het Phillip Island Grand Prix Circuit in Australië. Het zal even wennen zijn zonder het enige Nederlandse WorldSBK team, maar wij zijn ervan overtuigd dat er in Nieuwleusen keihard gewerkt wordt aan iets heel moois en dat we over niet al te lange tijd weer kunnen genieten van het optreden en de prestaties van de mannen van Ten Kate Racing.


2019 WorldSBK kalender (versie 19-12-2018):

  • 24 Februari Australië – Phillip Island (WorldSBK – WorldSSP)
  • 17 Maart Thailand – Chang International Circuit (WorldSBK – WorldSSP)
  • 07 April Spanje – MotorLand Aragón (WorldSBK – WorldSSP – WorldSSP300)
  • 14 April Nederland – TT Circuit Assen (WorldSBK – WorldSSP – WorldSSP300)
  • 12 Mei Italië – Enzo e Dino Ferrari di Imola (WorldSBK – WorldSSP – WorldSSP300)
  • 09 Juni Spanje -Circuito de Jerez Ángel Nieto (WorldSBK – WorldSSP – WorldSSP300)
  • 23 Juni Italië – Misano World Circuit (WorldSBK – WorldSSP – WorldSSP300)
  • 07 Juli United Kingdom – Donington Park (WorldSBK – WorldSSP – WorldSSP300)
  • 14 Juli USA – WeatherTech Raceway Laguna Seca (WorldSBK)
  • 08 September Portugal – Portimâo (WorldSBK – WorldSSP – WorldSSP300)
  • 29 September Frankrijk – Magny-Cours (WorldSBK – WorldSSP – WorldSSP300)
  • 13 Oktober Argentinië – Circuito San Juan Villicum (WorldSBK – WorldSSP)
  • 26 Oktober Qatar – Losail (WorldSBK – WorldSSP – WorldSSP300)

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App