Teleurstelling voor Scott Redding na BMW debuut: “Dit had ik niet verwacht”

10074
Scott Redding | © BMW Press Club

Dat het eerste World Superbike raceweekend in dienst van BMW Motorrad voor Scott Redding niet verlopen is zoals hij zelf had gehoopt moge duidelijk zijn. Ook BMW Motorrad Motorsport Director Marc Bongers gaf aan dat een weekend zoals op Motorland Aragón niet acceptabel is voor de Duitse motorenfabrikant.

Het is misschien nog niet meteen tijd om alarm te slaan bij het BMW Motorrad WorldSBK Team, maar na het eerste World Superbike raceweekend van 2022 op Motorland Aragón is het zeker dat iedereen bij de Duitse motorenfabrikant op scherp staat. Scott Redding werd binnengehaald om naast Michael van der Mark mee te doen voor de prijzen, maar die lijken op het moment verder weg dan ooit.







De privé-wintertests verliepen al moeizaam, echter is dat altijd een lastige indicator aangezien niet alle teams aanwezig zijn en het ook niet duidelijk is welk testplan de verschillende teams en coureurs hebben. Vorige week maandag en dinsdag waren alle World Superbike coureurs en teams voor het eerst weer gezamenlijk op de baan sinds de laatste race van 2021 in Indonesië en was het dus een eerste echte graadmeter voor het seizoen 2022.

Dat was voor het BMW Motorrad WorldSBK Team en Scott Redding van een koude kermis thuiskomen want geen moment waren ze in de top tien te vinden. Dat lag niet alleen aan de M 1000 RR want onder andere Loris Baz en Ilya Mikhalchik, de Oekraïense vervanger van de geblesseerde Michael van der Mark, gingen aanzienlijk sneller rond op het Spaanse circuit dan hun Engelse merkgenoot.

Scott Redding besloot om dit jaar over te stappen naar het fabrieksteam van BMW na twee jaar voor het Aruba.it Ducati team gereden te hebben waar hij in 2020 tweede werd in het World Superbike kampioenschap achter Jonathan Rea en in 2021 als derde eindigde achter Toprak Razgatlioglu en Jonathan Rea. In die twee jaar wist de voormalig MotoGP coureur en British Superbike kampioen van 2019 twaalf races te winnen en in totaal maar liefst 37 keer op het podium te eindigen.

Echter gaf Redding vorig jaar aan dat hij zich bij het fabrieksteam van Ducati niet echt gewild voelde en daardoor op zoek ging naar een nieuwe werkgever. BMW Motorrad wilde Redding daarentegen erg graag hebben waardoor ze afscheid hebben genomen van landgenoot Tom Sykes, en de 29-jarige Engelsman naast de even oude Michael van der Mark hebben gezet.

Tot op heden is het nog geen gelukkig huwelijk tussen Redding en de BMW M 1000 RR, de vier-in-lijn heeft een heel ander karakter dan de V4’s die de Engelsman sinds 2014 heeft gereden in de MotoGP, BSB en het WK Superbike. Ondanks dat BMW Motorrad vooral een flinke stap heeft gemaakt met het motorblok lijkt dat zich vooralsnog niet te vertalen in prestaties op het circuit, gaf ook de Nederlandse BMW Motorrad Motorsport Director Marc Bongers aan in een interview met WorldSBK.com.

Marc Bongers – BMW Motorrad Motorsport Director: “Het is niet lastig om te zien dat het een teleurstellend weekend voor ons was. We hadden wel een aantal kleine hoogtepunten, bijvoorbeeld voor het Bonovo team die op zondag met Loris Baz een zevende plaats hebben behaald. Ook heeft Ilya [Mikhalchik] het goed gedaan in zijn eerste World Superbike weekend, maar de algemene performance met onze machine, en dan zeker met Scott [Redding] was natuurlijk teleurstellend in dit eerst weekend. We hebben hem dit weekend niet kunnen helpen om verder naar voren te komen.

Als we wisten waar het probleem precies zat zouden we dat natuurlijk meteen oplossen. Het is behoorlijk ingewikkeld, hij lijkt niet in staat te zijn om het juiste gevoel met de machine te krijgen, en met name bij het uitkomen van de bochten hebben we problemen om het vermogen op het asfalt te krijgen. We zijn tot dusver niet in staat geweest om een oplossing voor hem te vinden.

Gedurende de test, waar het behoorlijk koud was, hebben we deze problemen niet zo zeer ervaren maar in het raceweekend was het een stuk warmer en hadden we deze problemen wel: daar moeten we snel een oplossing voor vinden want dit is niet acceptabel voor geen van beide partijen.

We moeten geduldig zijn en analyseren hoe we deze problemen kunnen verhelpen. Daarnaast kunnen we niet zomaar alles doen wat we willen omdat de reglementen dat tegenhouden. Wat wel zo is, is dat we met deze nieuwe reglementen meer testdagen tot onze beschikking hebben dankzij het systeem van concessiepunten. Dat zal ons helpen om sneller te kunnen werken maar we moeten hem [Scott Redding] de onderdelen geven die hij nodig heeft.

Het is duidelijk dat we Michael [van der Mark] missen als een referentie, ook tijdens de testdagen. Hij is geopereerd en wordt behandeld: het gaat goed maar het is nog te vroeg om te zeggen of hij in Assen zal racen. Natuurlijk hopen we dat het lukt.”

Scott Redding was voorafgaand aan het eerste raceweekend al terughoudend wat betreft zijn verwachtingen van de races op Motorland Aragón. Op donderdagavond, tijdens de teampresentatie van het BMW Motorrad WorldSBK Team in de teamhospitality, zei de 12-voudig WorldSBK racewinnaar het volgende aan de vooravond van zijn derde seizoen in het op productiemachines gebaseerde kampioenschap:

Scott Redding: “Ik zal eerlijk zeggen dat ik had verwacht dat het [de transitie van Ducati naar BMW] iets makkelijker zou zijn, maar iedereen is sneller geworden en ook beter geworden. Het is dus moeilijk om een dubbele stap te maken, er zijn zoveel dingen te veranderen en aan te passen. Maar het is een lang seizoen, we zullen het meeste leren in de races in plaats van tijdens de testdagen: de races zijn hetgeen wat belangrijk is. Van uit daar moeten we verder bouwen, ongeacht de situatie.”

Het werd uiteindelijk een zeer teleurstellend weekend voor Redding. Hij kwalificeerde zich als zestiende, behaalde één WK punt door als vijftiende te finishen in Race 1, scoorde geen punten in de Superpole race en haalde uiteindelijk de finish niet in Race 2 vanwege een technisch probleem. Een weekend dat niet past bij een coureur als Scott Redding die de afgelopen seizoenen in vrijwel iedere race voor het podium meestreed. Het was nota bene de vervanger Ilya Mikhalchik die de beste BMW-coureur was in de kwalificatie en in Race 1, Loris Baz wist op een verdienstelijke zevende positie te eindigen in Race 2.

Scott Redding: “Dit weekend was niet zoals ik had verwacht dat het zou verlopen, zelfs als je bedenkt dat we maandag en dinsdag twee dagen hebben getest. Dan komen we bij het raceweekend en zijn de rondetijden zelfs nog langzamer. Voor mij was het moeilijk om dit te accepteren. We hebben heel hard gewerkt om te proberen ons probleem op te lossen, maar we hebben nooit echt iets gekregen om ons door het weekend heen te helpen. Het was moeilijk. We moeten begrijpen waarom het anders was [dan tijdens de test], we moeten begrijpen waarom we meer moeite hebben met deze machine dan met de motor van vorig jaar. Er zijn wat veranderingen aan het motorblok en de machine in z’n geheel, dus we moeten begrijpen waarom dit gebeurt, want het potentieel is groter. In de laatste race van het weekend had ik gewoon geen grip, werkten de remmen niet zo goed en raakte de motor oververhit. Dat is gewoon hoe het gaat. Er valt niet veel meer te zeggen. We moeten werken, begrijpen en proberen sterker terug te komen, want we verdienen het niet om in deze positie te zitten.”

Het is voor Redding en het BMW Motorrad WorldSBK Team te hopen dat hiermee het dieptepunt bereikt is en dat het vanaf hier beter zal gaan. Over een week vindt de tweede World Superbike ronde van 2022 plaats op het TT Circuit Assen, een circuit waar Scott Redding het door de jaren heen in verschillende kampioenschappen altijd goed heeft gedaan. Het is voor het hele BMW team en uiteraard ook de Nederlandse fans te hopen dat Michael van der Mark er ook weer bij is zodat de Duitse fabrikant een duidelijke referentie heeft voor Redding en dat het publiek op de tribunes voor een Nederlander kan juichen in de World Superbike klasse.



Handige links Pirelli Aragon Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • WorldSSP 300 startgrid 2022
  • WorldSSP startgrid 2022
  • WorldSBK startgrid 2022
  • Victor Steeman & Ruben Bijman
  • Victor Steeman & Ruben Bijman
  • Glenn van Straalen & Jeffrey Buis
  • Glenn van Straalen & Jeffrey Buis
  • Leandro Mercado
  • Scott Redding
  • Racesport FP1-1-4
  • Toprak
  • Jeffrey Buis
  • Dominique Aegerter
  • Victor Steeman
  • Ruben Bijman
  • Glenn van Straalen
  • Ruben Bijman
  • Jonathan Rea
  • Victor Steeman
  • Toprak Razgatlıoğlu
  • Axel Bassani
  • Andrea Locatelli
  • Andrea Locatelli
  • Alvaro Bautista
  • Alex Lowes & Scott Redding & Jonathan Rea
  • Loris Baz
  • Hafizh Syahrin
  • Iker Lecuona & Jonathan Rea
  • Jonathan Rea
  • Iker Lecuona
  • Oli Bayliss
  • Loris Baz
  • Jeffrey Buis
  • Glenn van Straalen
  • Jeffrey Buis
  • Victor Steeman
  • Marc Garcia
  • Lorenzo Baldassarri
  • Superpole huldiging WSBK
  • Stoprak Razgatlıoğlu
  • Toprak Razgatlıoğlu
  • Alvaro Bautista
  • Victor Steeman
  • Ruben Bijman
  • Victor Steeman
  • Ruben Bijman
  • Marc Garcia
  • Podium Race 1 WSSP300 (vlnr: Álvaro Diaz, Marc Garcia, Lennox Lehmann)
  • Lorenzo Baldassarri
  • Glenn van Straalen
  • Dominique Aegerter
  • Jeffrey Buis
  • 1e doorkomst / start wedstrijd
  • Dominique Aegerter
  • Jeffrey Buis
  • Lorenzo Baldassarri
  • Dominique Aegerter
  • Lorenzo Baldassarri
  • Can Öncü
  • Podium WSSP600 Race 1 (vlnr: Dominique Aegerter, Lorenzo Baldassarri, Can Öncü
  • Glenn van Straalen
  • 1e Doorkomst / Start van de race
  • Jonathan Rea, Alvaro Bautista, Toprak Razgatlıoğlu
  • Scott Redding
  • Jonathan Rea
  • Toprak Razgatlıoğlu
  • Best Independent Race 1, Garrett Gerloff
  • Jonathan Rea, Alvaro Bautista
  • Jonathan Rea, Toprak Razgatlıoğlu, Alvaro Bautista
  • Alvaro Bautista
  • Podium WSBK Race 1 (vlnr Alvaro Bautista, Jonathan Rea, Toprak Razgatlıoğlu)


Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter