Door een mooie zesde plaats bij de ONK classic races op het schitterende circuit van Höckenheim heeft Jarno Jonker op de Becks BMW de derde plaats behaald in het seizoen 2007.
Een geweldige prestatie van de rijder en het hele team die pas voor het tweede seizoen actief zijn bij de classics. Op Höckenheim was de laatste race van dit seizoen bij de classics. Het was een prachtig weekend met mooi weer en mooie motorsport.
Alle klasses van het IDM kwamen aan start. De supermono,s en de classics waren aan dit weekend toegevoegd. De classics reden zowel op vrijdag als ook op zaterdag een training van een half uur.
Vrijdag heeft Jarno op de voor hem nieuwe baan 11 rondjes getraind. Hierna kwam hij binnen met een lekke klepdeksel pakking. We hebben dit nog wel gerepareerd in de pitsstraat, maar daarna heeft Jarno nog maar 1 rondje kunnen rijden. We hadden de vijfde trainingstijd en Jarno was wel tevreden over de baan maar niet over de afstelling van de BMW.
We hebben toen nogal wat aan de motor veranderd om nog wat sneller rond te kunnen. Aan het eind van het langste stuk kwam de motor op ongeveer 9000t/m waarbij Jarno in een paar bochten verkeerd uit kwam met de versnelling. Een lagere cardan scheelt 1000t/m dus dat werd ook kritisch.
De motor kan wel 10.000t/m draaien maar niet te lang. We hebben toch besloten om de lagere cardan te monteren en het in de training van zaterdag te proberen. Ook hebben we de naald van de carburateur een standje hoger gezet om de motor iets beter op te laten pakken bij het uitkomen van de bochten.
Zaterdag bij de tweede training leek het goed. De motor klonk super en ik kon aan de houding van de coureur zien dat het goed zat.
Echter na een rondje of zeven kwam Jarno niet meer door. Ik had geen idee wat er aan de hand was… hopelijk was hij niet gevallen! Ik heb nog aan binnenkomende rijders gevraagd of die wat hadden gezien doch niemand had iets gezien of Jarno zien staan.
Na de training kwam de bezemwagen binnen en daar stond Jarno in met de BMW. Gelukkig niet gevallen! De motor hield er in eens mee op zonder rare geluiden of iets dergelijks… Dit kon dus meevallen. Nadat we de motor weer naar de tent geschoven hadden waren we er al snel achter dat het gevertje van de ontsteking los gelopen was en gelukkig niets beschadigd had.
Dit was snel weer gerepareerd en daarna hebben we de BMW zo warm gedraaid dat het hele rennerskwartier kon horen dat we gewoon weer mee deden.
Zondags hebben we de hele motor grondig nagelopen. De stoterstangen even eruit gehaald en gecontroleerd, ontsteking gecontroleerd, klepspeling gecontroleerd en verder alle boutjes e.d. goed nagelopen. Nadat we de motor even warm gedraaid hadden waren we er helemaal klaar voor.
Jarno had zaterdags ongeveer drie seconden van zijn eerste trainingstijd afgereden met de lagere cardan en stond nog steeds op de vijfde plaats. De BMW kwam aan het eind van het rechte stuk dan ook een paar seconden op 10.000t/m en soms er iets over heen.
Onze wedstrijd was pas zondag om 17:15 uur. Het was best wel spannend. We stonden op de derde plek in het kampioenschap en uitrijden was heel belangrijk!
Jarno had een redelijke start en dook als achtste of negende de eerste bocht in, waar hij direct al weer een paar rijders passeerde. Als vijfde kwam hij de eerste keer door met vlak achter zich een Duitse coureur Klemens Lambert op een Ducati. Jarno was de hele wedstrijd met de Ducati coureur in gevecht.
Soms wisselden ze wel drie keer per ronde van plaats. De BMW liep wel wat harder dan de Ducati maar bij het uitremmen was de veel lichtere Ducati weer in het voordeel. Voor het publiek was het prachtig, maar ik vond het toch wel heel erg spannend.
Uitrijden was ons uitgangspunt en daar hoorde een gevecht met een Ducati niet bij volgens mij maar vertel dat maar eens aan een coureur in het heetst van de strijd.
Gelukkig bleef de motor super lopen maar in de laatste ronde heeft Jarno (omdat de BMW toch wel erg begon te glijden) de Ducati coureur toch voor moeten laten gaan en werd hij netjes als zesde afgevlagd, enkele seconden achter de Ducati coureur.
Al met al een prachtig gevecht om de vijfde plek waar de coureurs na afloop nog lang over na gepraat hebben.
Met deze zesde plaats zijn we mooi op de derde plaats in het N.K. klassement geëindigd. Adrie de Ridder werd eerste voor Jan Jan Kampen. Jan Frank Bakker kon het gevecht met Wiliam de Ridder net in zijn voordeel beslissen al was het een geweldig gevecht tot op het laatst toe.
Al met al hebben we een prachtig seizoen gehad waar we veel plezier aan hebben beleefd met het hele team. Dit was onze laatste wedstrijd van dit seizoen. We gaan de BMW in de winter nog weer wat veranderen en hopen zo het volgend seizoen onze derde plaats te kunnen verdedigen.
Iedereen die ons het afgelopen seizoen op welke wijze dan ook geholpen heeft: HARTSTIKKE BEDANKT.
Groeten
Jan Beck