Afgelopen weekend stond ronde 3 gepland van het 3D-circus. Wij mochten als gastgroep meerijden met een weekendje IDM op de Nürburgring. Alles was tot in de puntjes georganiseerd en we stonden als 3D-cuppers dan ook allemaal netjes bij elkaar in de paddock.
Op vrijdag had in nog twee vrije trainingen en die waren ook wel nodig na het uitstapje in Assen. De eerste training werd vooral gebruikt om te kijken of alles nog naar behoren zou werken. De motor liep uiteindelijk goed en al snel werd het tempo opgeschroefd om te kijken wat we al eventueel met de vering moesten doen. Al snel bleek dat ik een probleem met de remdruk kreeg na een rondje of 5, dit met topsnelheden van 280 km/h op de teller. Je moet er niet aan denken dat je geen stoppers meer hebt… In de pauze alles nog een keer opnieuw ontluchten (evt luchtbel kan het probleem zijn…) en in de tweede training kijken of het verholpen was. Ook hier bleek dat het probleem nog niet verholpen was. Na rondvragen en advies van buurman John Bakker (ex-ONK Superbike kampioen…), zou het misschien aan het type remblokken kunnen liggen. Deze kunnen de warmte niet zo snel afvoeren.
Op zaterdag werd de eerste training nog met de bestaande Carbonblokken gereden en probeerde ik met oude banden eerst een redelijke tijd neer te zetten. Na een rondje of 5 met het opkomen van het rechte stuk sloeg ineens de motor compleet stil, eerste gedachte was versnellingbak kapot omdat ik geen aandrijving meer had. Toch stond ik nog na 20 min. nog op de voorlopige pole… Achteraf bleek dat er een soldering was geknapt van de hoofdschakelaar en viel de schade gelukkig mee. Toch was het allemaal nog geen koek en ei…, ik had nog geen enkele sessie helemaal uitgereden en voledig benut. Werd er wel een beetje nerveus van…
De tweede training hebben we een nieuw type remblok gemonteerd en dit was met dank aan de monteurs van racing-team MCT Terneuzen de juiste keus. Ik had op een gegeven moment het ritme te pakken en de tijden gingen naar beneden. Echter Hein Koning kwam mij op het rechte stuk met zijn snelle Duc toch nog voorbij waardoor ik wist dat ik mijn pole kwijt zou zijn. Na een rondje relaxen heb ik het stuur opnieuw tussen de tanden gezet en reed ik uiteindelijk, met 0,029sec verschil met Hein, naar mijn eerste Pole. Super!
De wedstrijd op zondag zou pas om 16:30 u. verreden worden dus we konden de hele dag genieten van alle wedstrijden van het IDM. Zeer spannende wedstrijden op hoog niveau waren het aankijken meer dan waard.
Maar het mooiste werd ook deze dag bewaard voor het laatst!!
De start was redelijk goed en ik dook als derde achter Marijn Tieleman en Hein Koning de eerste bocht in. Na een halve ronde stapte Hein met een Highsider van zijn Duc af en moest ik alle zeilen bijzetten om niet zijn motor te raken. Tieleman trok direct een gat en ik probeerde aan te zetten maar ik maakte hierdoor steeds kleine foutjes, forceerde te veel, na 1½ ronde dook Sveti Alexandrov onder mij door na wederom een foutje en moest ik op jacht naar de tweede plek.
Bij aanremmen van de eerste bocht na start/finish ging het, onder toezicht van Wouter Maathuis van FERLIN Plastic Automation, met ± 265 km/h bijna helemaal mis… de Duc gooide zich achter helemaal op en ik werd bijna van de motor gegooid. Alle zeilen moest ik bijzetten en zelfs de ruime uitloopstrook tot 5 cm voor de grindbak had ik nodig om erop te blijven zitten. Gauw terugschakelen en de baan weer op, ik viel terug in de groep in het gevecht om plek vier. Na een halve ronde te zijn bijgekomen pakte ik plek drie weer terug en reed ik langzaam weg van de andere coureurs die streden om plek vier. De nummers 1 en 2 waren niet meer te pakken en ik ging voor safe voor de laatste podiumplek. Toch zag ik dat Sveti Alexandrov een technisch mankement had met zijn Duc en kon ik hierdoor naar plek twee doorschuiven wat natuurlijk een aangename verrassing was. Hierdoor mocht ik na 14 enerverende ronden met alle facetten van de motorsport naar het tweede schavot op het podium naast Marijn Tieleman die deze dag een puike wedstrijd reed. Uiteindelijk was de derde plek toch nog voor Sveti die de motor nog weer aan de praat had gekregen.
Het mooiste van allemaal is dat we nu met 61 punten de eerste positie in de 3D-Cup innemen. Lex van Dijk (50 punten) en Ferry Scholten (48 punten) volgen op de 2e en 3e plaats.
Komend weekend zullen de foto’s op de website te zien zijn. We wachten nog op de foto’s van onze 3D-Cup fotograaf.
Over 2 weken, op 16 juni wordt al weer de volgende race verreden op Oschersleben. Iedereen is weer van harte welkom ons hier te bezoeken.