Het studententeam van de TU Delft dat bezig is met de ontwikkeling van een Bio-Ethanol racer heeft niet stilgezeten, met behulp van diverse modificaties willen ze de door een KTM blok aangedreven motor sneller krijgen en tevens is er een nieuwe coureur.
De nieuwe concepten voor de voorkuip en het zitje zijn klaar. Van de voorkuip is er ook reeds een prototype gefabriceerd. Deze is gefreesd door de PMB afdeling op de faculteit industrieel ontwerp; waarvoor hartelijke dank aan dit fantastisch team! Dit prototype is ondertussen getest in de “open jet facility windtunnel” aan de faculteit Lucht en Ruimtevaart.<br /> <br /> De data van deze test wordt momenteel geanalyseerd. Hieruit zullen we verschillende conclusies kunnen afleiden, waarna modificaties kunnen gemaakt worden aan dit concept. Als alles volgens plan verloopt zal de productie reeds in januari van start kunnen gaan. Van deze verdere ontwikkelingen houden we jullie zeker op de hoogte!<br /> <br /> De hoofdzaak bij de motorafdeling is nog steeds om nog betere prestaties van het blok te verkrijgen. Een geheel nieuw ECU systeem van KMS is hiervoor geïnstalleerd, deze maakt het mogelijk om onze motor perfect op bio-ethanol te laten lopen. Daarnaast is er ook een grotere cilinder besteld en verschillende concepten voor de throttle body, in-en uitlaatsysteem en koppeling zijn ontwikkeld. Deze worden nu getest om te kijken of alles aan onze eisen voldoet.
Naast deze structurele verbeteringen wordt er ook een studie gedaan naar het uitbalanceren van onze krukas, dit om te kunnen onderzoeken welke effecten voordelig zijn en welke verantwoordelijk zijn voor extra slijtage aan onze onderdelen. We hopen van harte dat deze verbeteringen zullen resulteren in een nog krachtigere en betrouwbare motor.<br /> <br /> Aan de hand van een vereenvoudigd dynamisch model wordt er in de hardware afdeling een onderzoek verricht naar de effecten van de achtervering. Deze resultaten en conclusies zijn nodig bij het afstellen van ons veringssysteem maar ook voor in de toekomst wanneer er besloten zou worden om een nieuwe achterbrug te ontwikkelen. Deze informatie is dus van groot belang bij het afstellen van verschillende aspecten om zo de motor te laten rijden naar onze eisen en die van de rijder.<br /> <br /> Hiernaast wordt er ook gekeken naar het gedrag van de huidige remmen om zo te bepalen of dit beter kan. Daarnaast zullen ook enkele testen uitgevoerd worden om te bepalen welk remgedrag de motor momenteel bezit. Hierdoor zullen we een beter inzicht krijgen op welke remmen we juist nodig hebben.<br /> <br /> Het team wil verder meedelen dat Randy van der Wal aankomend seizoen de clipons van de NovaBike03 in handen zal hebben. Randy, redacteur en testrijder voor het blad MOTOR Magazine, zal uitgebreid verslag brengen van de races en het team. Voor NovaBike een dubbel voordeel; een ervaren en snelle rijder en verslag in het mooiste motor blad van Nederland! Randy en zijn mederedacteur Jarno zijn al op bezoek geweest in Delft om onder andere de zitpositie te bepalen.