Dinsdagmiddag gearriveerd, donderdagmiddag om 12.40 uur de eerste training van een uur. De training werd verreden onder mooie zonnige weersomstandigheden maar wel met een harde wind. Pepijn kwam nog niet aan de rondetijden van dit voor jaar en zo’n 20 minuten voor het eind van de training loopt de motor kapot en moet Pepijn de training staken.
We hadden gehoopt dat we alle pech al het vorige weekend verbruikt hadden, dus niet. Nu bleken de lagers van de balans as van de versnellingsbak kapot. En omdat die niet zomaar te vervangen zijn reed Gerrit ‘s avonds naar de werkplaats van Seel zodat Seel senior de lagers kan vervangen, een race tegen de klok! Morgenochtend begint om 9 uur alweer de tweede en laatste training voor de 125. Gerrit was ‘s nachts om half 3 uit Duitsland terug met het motorblok. Pepijn, Jeroen en Gerben hadden de wekker gezet op 6 uur en om half 8 zat de motor weer in elkaar.
De tweede training reed Pepijn gelijk al in de vierde ronde een snellere tijd als gisteren. Hij was er weer. Je merkt het niet echt aan Pepijn, maar het is logisch dat ook hij zo’n eerste training spanning voelt. Gelukkig ging het vandaag een stuk beter, de motor liep goed en de coureur zat beter in zijn vel. Hij zette uiteindelijk anderhalve seconde sneller als gisteren. Hij zou met deze tijd gekwalificeerd zijn. Echter vanmiddag om 13.00 uur is de (enige) kwalificatie en dan gaat het erom spannen. Pepijn maakt nog een aanpassing aan de versnellingsbak en natuurlijk wordt de motor weer losgehaald. Pepijn mag met de race meedoen. De kwalificatie ging goed, al was Pepijn zelf niet tevreden, wel qua kwalificeren, niet qua rijden en tijden. Hij had last van een stuiterende voorband waardoor hij niet een snellere tijd als vanochtend kon neerzetten.
Zaterdag is de warming up al om 8.40 uur, het is behoorlijk grijs in de lucht met een redelijke wind. Gisteren had Pepijn nog last van onstabiliteit voor, dus Henk van der Mark nog even gevraagd om naar de vering te kijken /te voelen, stond behoorlijk verkeerd. De motor was van voren gelijk een stuk beter en Pepijn reed weer een iets snellere tijd als tijdens de kwalificatie van gisteren. Zal het droog blijven met de race, de voorspellingen zijn onweer en regenbuien. De race gaat over 22 ronden (ONK 12 ronden), het zal er om spannen of zijn banden het zoveel ronden uithouden, de GP courerus rijden met speciale GP banden die van een ander compound zijn. Pepijn moest als 34e vanaf de laatste plek starten, hij had een redelijke start waardoor hij de eerste ronde als 27e doorkwam. Op een gegeven moment lag Pepijn op een 25e plaats met twee Italiaanse grand prix rijders achter hem, in de twaalfde ronde werd hij door Luca Marconi ingehaald, het was een spannend gevecht waarbij Marconi en Pepijn verscheidene keren van plaats verwisselden, als Marconi na het rechte stuk weer was uitgelopen, liep Pepijn achterin bij de hoge snelheidsbochten weer naar hem toe. Pepijn reed constant zeven ronden in de 1.50 met zelfs een uitschieter naar de 1.49.898 (zijn nieuwe persoonlijke baanrecord op Assen). Omstreeks de 15e ronde begonnen de banden van Pepijn hard minder te worden en gingen de tijden omhoog. Hierdoor kon hij niet meer bij Marconi aanpikken en moest hem laten gaan. In de laatste ronde kwam de kopgroep met drie man; Gadea, Terol en Simon bij Pepijn achterop, Pepijn ging aan de kant, om ze voorbij te laten, Toen de kopgroep voorbij was maakte Terol bij het ingaan van de Ruskenhoek een fout waardoor Terol en Simon elkaar raakten en hierdoor beiden buiten de baan kwamen. Terol kon via de asfaltstrook weer de baan op, Simon had echter minder geluk en moest via het kunstgras weer de baan op. Doordat dit net voor Pepijn gebeurde moest hij weer van het gas af om ze niet in de weg te zitten. Pepijn werd als 24e afgevlagd, een mooi resultaat voor zijn eerste Grand Prix.