Het vorige weekeinde waren we vertrokken naar het wereldberoemde F1 circuit in Spa Franchorchamps voor alweer het één na laatste weekeinde uit het ONK seizoen 2008. Ik was hier in de voorbereiding voor dit seizoen al eens een dag wezen testen om de baan een beetje te leren kennen en om alvast wat afstellingen te proberen. De baan is iets meer dan 7 kilometer lang en kent enkele lange rechte stukken en een aantal uitdagende bochten, de snelste tijd die ik tijdens deze testen in mei reed was 2:40,2
De eerste training ging eigenlijk best goed, er werd ontzettend hard gereden en omdat de baan zo lang is waren de verschillen erg groot. Ik kwam al snel tot de ontdekking dat als je op dit circuit mooie vloeiende lijnen reed je vanzelf de snelheid kon houden. Aan het einde van deze eerste training stond ik van de tweeënveertig deelnemers als achtentwintigste geklasseerd met een 1:38,1 en een aantal ideeën voor de afstelling van de motor.
De tweede training hadden we slicks gemonteerd, deze profielloze banden gaven een goed gevoel en ronde na ronde ging ik op zoek naar de grens. Later remmen kun je er niet mee maar het grote voordeel zit vooral in het feit dat je veel eerder op het gas kunt zonder de grip te verliezen. Dit betekent een hogere snelheid op het moment dat je de bocht uitkomt en daardoor een hogere snelheid op de rechte stukken. Na de onderbreking van de training door een ongeval besloten we de motor zo te laten, ik wist dat we meteen na de herstart van de training moesten knallen want er was niet veel tijd meer over. Tot mijn verbazing reed ik meteen 2:36ers en kwam ik uiteindelijk op een tijd uit van 2:36,1. Goed voor nog steeds een achtentwintigste plek op de startgrid maar het feit dat we in twee sessie meer dan vier volle seconden hadden gevonden in vergelijking met de mei training gaf ons een tevreden gevoel.
De eerste race begon ik met een slechte start en dat kan ik gelukkig niet zo vaak zeggen, meestal ben ik lekker vlot weg maar deze zondag was het er een om gauw te vergeten. Het was dringen bij de eerste bocht en meteen ging het voor een aantal collega’s niet goed, ik kwam er gelukkig wel langs en ging er meteen voor zitten. Op een baan zoals in Spa moet je niet afwachten want daar is hij veel te lang voor. Ronde na ronde wist ik plaatsen terug te winnen totdat drie ronden voor het einde van de wedstrijd Marco Ophey voorbij kwam met zijn prachtige KTM. Meteen de eerste bocht erna kon ik hem terugpakken, Marco is erg snel maar helaas voor hem mist zijn KTM iets topsnelheid. Ik deed er nog een schepje bij en kon Marco na een mooi gevecht tot over de finish achter mij houden, als vijfentwintigste werd ik afgevlagd en omdat er maar liefst tien hele snelle gastrijders meededen betekent dat toch één puntje voor het kampioenschap. Met een tijd van 2:35,4 was ik wederom sneller dan in de trainingen en hebben we maar liefst 5 seconden gevonden in één weekeinde, zeer tevreden mogen we dus zijn.
De tweede race was erg kort, na een betere start kwam ik wederom goed door het gedrang voor de eerst bocht. Helaas kwam Tage Solberg hard ten val en besloot de wedstrijdleiding de race met een rode vlag te neutraliseren, omdat dat deze dag al verschillende keren eerder was gebeurd en de klok al na 18:00 uur aangaf konden we niet herstarten. Doordat de wedstrijd in de eerste ronde was stilgelegd is er dus ook geen eerste doorkomst geweest … geen punten dus deze wedstrijd! De laatste race voor het ONK seizoen is 13 en 14 september op onze thuisbaan in Assen!
Voor het laatste nieuws klik je naar www.bosch-racing.nl