Afgelopen weekend werd de 2e ronde van het Europees kampioenschap supermono verreden, samen met het IDM op de Red Bull Ring in Oostenrijk, bij velen ook wel bekend als de vroegere A1 Ring.
In alle trainingen wist Velthuijzen de snelste tijd op de klok te zetten op zijn razend snelle MVS Yamaha onder de vlag van zijn nieuwe hoofdsponsor: crossblokrevisie.nl<br /> <br /> Door de verwachte hoge weerstemperaturen werd er zelf door Eurol Lubrications Nederland een speciale high performance olie ontwikkeld die tegen extreme temperaturen zijn werking heeft voldaan.<br /> <br /> De nieuwe ontwikkelingen die MVS engineering en crossblokrevisie ondergaan, samen met Eurol en JE pistons leek al direct zijn vruchten af te werpen. Dat de supermono`s vroeger de naam kregen dat ze onbetrouwbaar waren blijkt nu dan echt ook verleden tijd te zijn.<br /> <br /> Velthuijzen pakte kopstart, maar reed de eerste 3 ronden vlak achter klassementsleider Josef Frauenschuh, die dit maal voordeel had op zijn Oostenrijkse thuisbasis.<br /> <br /> Het voordeel bleek echter maar van korte duur, want Frauenschuh verloor de controle over zijn fiets in bocht 3 en ging onderuit. Helaas zat Velthuijzen zo dicht achter de razend snelle KTM rijder dat ook Velthuijzen ten val kwam, nadat hij over de motor van Frauenschuh heen reed.
Beide konden hun weg weer vervolgen, maar Velthuijzen was ontketend en moest een gat van maar liefst 5,5 seconden dicht rijden op koploper Lex van Dijk die ook dit weekend weer wist hoe hij aan de gaskraan moest draaien.<br /> <br /> In de 2e laatste ronden nam Velthuijzen de leiding over en kon nog een voorsprong opbouwen van 2,5 seconden op van Dijk en wist daar mee de eerste plaats te veroveren met daarbij de snelste race rondes.<br /> <br /> Velthuijzen zelf: Het was voor mij erg belangrijk om hier de overwinning te pakken samen met mijn team. De eerste race in Assen heb ik in de 2e manch 0 punten gescoord en ben daardoor erg gezakt in het klassement. Om nog kans te maken voor een eerste plaats in het kampioenschap moet ik domweg alles winnen als concurrent van Dijk en Frauenschuh op plaats 2 en plaats 3 blijven eindigen. Ook vond ik het van belang dat wij mono rijders in de trainingen konden laten zien dat we met onze zware 1 cilinder motoren van 130 kg toch nog steeds sneller zijn als de top in de IDM moto 3, die maarliefst 50 kg minder wegen! Hier zal waarschijnlijk wel snel verandering in komen, omdat de technische ontwikkelingen in de moto 3 verre weg van stil staan.<br /> Kortom, het was voor mij en mijn team een geweldig weekend en wil dan ook iedereen bedanken voor zijn steun en inzet; PSH, Mols Tegelwerken, IGM Trading, Richa, Shark,vd Kuinder motoren, JH Sport, Prox, JE pistons, Carillo, Wiseco, Eurol, Michelin, MVS Engineering, crossblokrevisie.nl en JQP Engineering.<br /> <br /> De 2e plaats ging naar de Yamaha rijder Van Dijk, de laatste podium trede was voor de Oostenrijker Frauenschuh met een achterstand van 12 seconden op winnaar Mike Velthuijzen.<br /> <br /> De 3e ronden van het EK supermono vindt plaats op het prachtige circuit van Schleiz in Oost Duitsland op 21/22-07-2012. Dat weekend rijden de mono` s in het programma van het WK zijspannen.