Na de uitgestelde race in Brands Hatch kwam het voltallige team op donderdagavond weer samen in Thruxton.
De voorvering was die avond al weg gebracht om door WP om te laten bouwen naar een racesetting en tegelijkertijd voor een complete revisie. Vrijdagochtend hebben de monteurs, Andy, Pete, Les en Roy de motorfiets klaargemaakt voor de vrije training. De eerste sessie verliep zonder enig probleem, de vering was duidelijk een verbetering Aldus Mark.
Mark gaf als commentaar na de sessie: "Dit is een wereld van verschil met de vering, het voelt zeer stug aan op dit moment maar ook erg stabiel met remmen en in snelle bochten."
Voordat de 1e kwalificatie van start ging moest er nog wel wat aanpassingen gedaan worden met name de gearing want die kon wat langer staan op dit snelle circuit.
Mark zei: "ik zit nu al bijna tegen de begrenzer aan en ik weet dat ik zeker nog sneller zal gaan en dus ook een hogere topsnelheid zal krijgen."
Mark begon deze training met dezelfde set banden welke hij al had gebruikt tijdens de laatste sessie in Brands Hatch. Omdat er constante dreiging was van regen kon het team geen nieuwe droog weer band klaarzetten om deze dan in te zetten voor de laatste 10 min van de training voor wat meer grip. (Aangezien we maar 2 sets velgen hebben kunnen we er niet voor zorgen dat er een extra wiel klaarstaat met een droogweer band).
Toch wist Mark zich redelijk te handhaven met de oude banden en reed veel betere lijnen dan de vorige race. Met nog 12min te gaan begon het licht te regenen en bijna iedereen besloot ook om dan naar binnen te gaan. Mark bleef nog 2 rondjes langer doorrijden om wat ervaring op te doen.
Toen Mark de pits in kwam zei hij: "Het is erg lastig om nu nog snelle rondetijden neer te zetten met deze banden en met dit weer. De vering is wel een stuk beter maar de achterband heeft iets te weinig druk".
Na een slokje water ging Mark weer de baan op en knalde er nog 2 snelle ronden uit. Mark sprong aan het einde van de training van plaats 33 naar 31.
Na de training werd het team door de technische commissie erop gewezen dat men niet met de juiste stickers op de banden reden. Dit resulteerde in een diskwalificatie van de 1e training. De wedstrijdleider besloot om de laatste 6 min van Mark’s sessie te laten vervallen. Dit hield in dat Mark terug viel naar plaats 32. Dit was een fout vanuit het team, maar aangezien het team pas 2 weken oud is, kon niemand echt wat worden verweten. We hebben er in ieder geval van geleerd, en het zal ook nooit meer voorkomen.
Op Zaterdag was er de hele dag regen, dit betekende voor Mark een nieuwe uitdaging omdat hij nog nooit met een dikke 1000cc in de regen had gereden. Daarbij kwam ook nog het nadeel dat dit het snelste circuit van het seizoen betreft. (inclusief topsnelheden van 295km/u, gemiddeld 165km/u)
Vanaf dat de training begon was Mark lekker bezig op de baan en verbeterde hij zichzelf elke ronde wel met een seconde. Na 6 ronden kwam Mark de pits binnen om zijn ervaringen te delen met de monteurs en om te vragen hoe de tijden zich hielden ten opzichte van zijn concurrenten. Na 6 ronden stond Mark al in de top 20!
Mark gaf aan: "ik zit nog lang niet op de limiet, de banden en motor geven zoveel grip dat ik nog geen wielspin kan voelen".
Na ongeveer 1 min in de pits te hebben gestaan ging Mark de baan weer op en verbeterde zijn snelste ronde gelijk al met 1.2 sec! Met die tijd (1m24.8) kwam hij terecht op een 11de positie wat uiteraard erg goed was omdat dit Mark’s zijn eerste keer in de regen was. Een ronde later ging het helaas al mis, in de 2e bocht ging Mark onderuit met een "low-sider" toen hij probeerde in de top 10 te komen.
Mark’s verklaring van de val was: "ik had geen enkel gevoel dat ik op de limiet zat te rijden, bij elke bocht probeerde ik eerder en harder op het gas te gaan om zo wielspin te creëren, maar dat lukte niet. In bocht 2 ging ik iets eerder op het gas dan de ronde ervoor, en de motor leunde ook nog iets te ver over, de achterkant brak plotseling uit en kwam ook weer terug waardoor ik er voorwaarts vanaf ging".
De sessie werd afgevlagd met rood omdat Mark en zijn motor midden op de baan lagen en omdat de ambulance Mark moest vervoeren naar het medisch centrum. Er werden foto’s gemaakt van Mark’s enkel en voet. De dokter kwam daarna met het slechte nieuws en vertelde dat Mark zijn voet op 2 plaatsen had gebroken en zijn grote teen had verbrijzeld. Een grote teleurstelling voor het hele team, vooral toen we Mark in de uitslagen tegenkwamen op een 13e positie!
Op dit moment verblijft Mark tot en met 5 mei nog in Engeland, aangezien de vluchten voor de volgende race in Oulton Park al geboekt zijn. Op dit moment heeft Mark een plastieke laars(space boot) welke als ondersteuning dient (gips was gelukkig niet nodig zodat Mark sneller zal genezen).
Mark’s kijk op zijn verwondingen zijn: "Jammer, maar dat is ook racen! Meest teleurstellend is dat ik bij mijn eerste val gelijk wat moet breken. Het is nu even niet anders. Ik ben nog steeds erg positief hoe we dit seizoen zijn gestart. Het team werkt goed samen, de motor wordt elke race beter en ik presteer ook steeds beter op de baan. Dit is slechts een kleine tegenvaller en ik hoop er in Brands Hatch op 10 en 11 Mei weer bij te zijn mocht dit nog te snel zijn dan ben ik er zeker in Donnington (26 Mei) weer bij."