James Toseland (Winston Ten Kate Honda) heeft een zeer positief begin van de laatste wedstrijd van het wereldkampioenschap meegemaakt door de tweede tijd te realiseren op hetzelfde circuit waar hij in 2004 de titel behaalde. Ondanks het feit dat hij meer bezig is geweest met de afstelling voor de wedstrijd dan voor een snelle ronde.
Het circuit was nat in de eerste sessie en er was ook duidelijk minder grip dan tijdens de test enkele weken geleden. Toseland is er veel aan te doen om de tweede positie in het wereldkampioenschap 2006 veilig te stellen. Het belooft een spannend gevecht te worden omdat zijn grootste rivaal,Noriyuki Haga, vandaag het snelste was.
Karl Muggeridge (Winston Ten Kate Honda) realiseerde op zijn tweede machine de negende tijd. Een sterk resultaat omdat hij een experimentele afstelling aan het proberen was en hij ondanks dit expiriment zich duidelijk kwalificeerde binnen de top tien.
Ronald Ten Kate – Team Manager
“Relatief een goede eerste dag voor ons omdat we veel werk hebben verzet aan de elektronica van de machine van James, en hierdoor hebben we niet echt gekeken naar een snelle ronde. We concentreren ons op de afstelling voor de wedstrijd en dan staan we nog bovenaan de lijst met tijden, dus hebben we ons niet te druk gemaakt hierover. We weten welke kant wij op willen, de omstandigheden waren zeer bijzonder vandaag, zeer verschillend ten opzichte van de test die we hier drie weken geleden hebben afgewerkt. Het asfalt lijkt in een hele vreemde conditie, maar misschien wordt het morgen beter. We zullen zien wat er mogelijk is, maar op het moment is de afstelling voor de wedstrijd het belangrijkst om aan te werken.”
James Toseland – Winston Ten Kate Honda coureur (2e – Snelste tijd 1’40.734 – 25 ronden)
“Het was een vreemde dag op het circuit vandaag, ten eerste wat betreft de grip niveau en daarna de wind die tegen het einde van de dag nog eens opstak. Tijdens de test reden we makkelijk 1’40, 1’40, 1’40, dus het was best wel frustrerend voor mij vandaag, maar uiteindelijk staan we gelukkig nog op de tweede positie. Door de veranderende omstandigheden op het circuit voelde de motor totaal anders aan dan drie weken geleden, het is op dit moment niet makkelijk om regelmatige rondetijden te realiseren. Ik ging een paar keer te ver naar buiten en het was af en toe ook moeilijk om te remmen. De grip aan de achterkant werd ook snel minder, meer dan op welk ander circuit dan ook. Ik heb het ook met nieuwe banden geprobeerd, maar we kennen dit probleem nu en voor de wedstrijd van zondag zullen we dus iets moeten veranderen maar we weten nu waarom het zo is geweest.”
Karl Muggeridge – Winston Ten Kate Honda coureur (9e – snelste ronde 1’41.044 – 24 ronden)
“Mijn eerste motor had een interessant problemen met de versnellingsbak, dus moesten we overstappen naar mijn tweede machine. Deze machine had een compleet andere frame afstelling, een experimentele afstelling. We hebben er nieuwe banden onder gelegd en zijn met nog slechts 20 minuten te gaan. De eerste ronde was OK, het was een ronde tijd laag in de 1’41. Ik zag dat de resterende tijd nog maar beperkt was, maar het was op dat moment belangrijker om deze motor in orde te krijgen voor de wedstrijd, als het nodig mocht zijn, dus ben ik maar doorgegaan met de band die ik had. Ik heb redelijk veel ronden gereden en ik voelde mij wel prettig de motor. Wat de tijd betreft ben ik ervan overtuigd dat ik morgen sneller kan gaan. Alle dingen die gebeuren, gebeuren met een reden.