James Toseland (Winston Ten Kate Honda CBR1000RR) noteerde een tweede en vijfde plaats tijdens een veelbewogen weekend voor de wereldkampioen van 2004. Karl Muggeridge (Winston Ten Kate Honda CBR1000RR) wisselde voor de tweede race zijn voorband wat hem na een elfde plaats in de eerste race een zevende plaats op leverde in de tweede heat.
Na een bizarre start van de dag zagen we de warm-up training twee keer stil gelegd worden nadat twee keer een oliespoor op de baan werd geconstateerd, de eerste keer zagen we Toseland door een wildcard rijder geraakt worden, die hier later voor gediskwalificeerd werd vanwege het cruisen op de ideale lijn. Toseland probeerde de rijder nog te ontwijken maar schampte de dwalende rijder waardoor zijn motor dusdanig beschadigd raakte dat er een gat in het carter sloeg, alle olie uit het blok op de baan en achterband terecht kwam en hij hard ten val kwam. Toseland bezorgde hiermee zijn monteurs heel wat werk om alles gereed te krijgen voor de eerste race.
In de eerste race lag Toseland 14 ronden lang aan de leiding maar kon hij later de uiteindelijke racewinnaar, Yukio Kagayama, niet achter zich houden. Muggeridge, die een goede start had vanaf de achtste plaats op de grid, viel mede vanwege de warme omstandigheden terug naar een elfde plaats aan de finish. In de tweede race zag het er naar uit dat Toseland zijn tweede podium plaats zou kunnen gaan behalen, hij reed tot aan de veertiende ronde op de tweede plaats maar viel daarna terug naar de vijfde plaats vanwege grip en tractie problemen in met name de rechter bochten. Muggeridge streed hard voor de zevende plaats, slechts zeven seconden achter de winnaar. In het kampioenschap liep James wel in op de leider Troy Bayliss, hij staat nu derde, 74 punten achter op de Ducati rijder en slechts een punt op Noriyuki Haga.
Ronald Ten Kate – Team Manager
“Al met al kunnen we wel tevreden zijn met de resultaten die James vandaag heeft behaald, helemaal als we kijken naar de stand in het kampioenschap. We hebben de voorsprong op enkele rijders achter ons weten te vergroten, maar wat nog belangrijker is dat we de achterstand op de coureurs voor ons hebben weten te verkleinen. Dat is het positieve van vandaag. Ik moet zeggen dat de zondag voor ons heel erg slecht begon. Een verschrikkelijk ongeluk tijdens de warm-up heeft ons zeker niet geholpen. De eerste motor van James was tijdens dat incident totaal gesloopt, inclusief het motorblok. Dus moesten we voor de hele dag omschakelen naar zijn tweede motor. Er zit geen groot verschil in maar een klein verschil is echter genoeg voor een aantal plaatsen verder naar voren in een sterk veld als deze. Ik ben blij dat we na dit naar Brands Hatch kunnen verhuizen en ik weet zeker dat de motivatie bij James heel hoog zal zijn. De eerste race was voor Karl geen gemakkelijke, hij had veel problemen, en in race twee besloot hij voor dezelfde voorband te gaan als James. Uiteindelijk was dat een goede keus. Hij kon zijn tijden heel regelmatig houden en was er aan het eind maar een klein verschil met de leiders. Hopelijk geeft ons dit de mogelijkheid om de dingen voor Karl nog beter te maken.”
James Toseland – SBK Winston Ten Kate Honda coureur
(Race 1: 2e – Race 2: 5e – Tussenstand kampioenschap: 3e met 188 punten)
“Het was goed om het podium te behalen in de eerste race maar toen Kagayma mij passeerde kon ik er echt niks tegen in brengen. Het was moeilijk in race twee omdat ik problemen kreeg met de grip aan de rechterkant, zowel voor als achter, en ik een aantal domme fouten maakte. Het was een moeilijk weekend: een crash vlak voor de Superpole en dan ook nog een botsing vanmorgen. Eigenlijk ben ik wel tevreden hoe het nog gegaan is- maar we hadden meer voordeel kunnen halen uit het feit dat Bayliss een slecht weekend had, iets slechter nog dan wij hadden. We blijven ervoor gaan.”
Karl Muggeridge – SBK Winston Ten Kate Honda coureur
(Race 1: 11e – Race 2: 7e – Tussenstand kampioenschap: 14e met 66 punten)
“In de eerste race hadden we denk ik niet de juiste voorband. In de tweede race was tot aan de tiende ronde alles OK, daarna werd de grip minder bij het uitkomen van de bochten, de motor wilde steeds zijn eigen weg gaan en was moeilijker te controleren. Na 16 ronden werd het opnieuw slechter en heb ik alleen nog maar geprobeerd de motor aan de finish te brengen. Ik ben niet helemaal tevreden met de resultaten maar uiteindelijk hebben we wel twee races in de punten weten te eindigen.”
Tussenstand kampioenschap:
1. Bayliss – Ducati – 262 punten
2. Haga – Yamaha – 189 punten
3. Toseland – Winston Ten Kate Honda – 188 punten
4. Corser – Suzuki – 173 punten
5. Barros – Honda – 151 punten
14. Muggeridge – Winston Ten Kate Honda – 66 punten