Grand Prix nummer 4 van seizoen 2007 op het 5,2 km lange circuit van Shanghai ging goed van start voor de beide rijders uit het De Graaf Grand Prix Team.
Joey Litjens dook op dag 1 al ruim onder zijn rondetijd van vorig jaar, terwijl zijn teammaatje Danny Webb hem bij zijn debuut in China al direct op de voet (0,1 sec.) volgt. De goede score van de vrijdagtrainingen zijn mede te danken aan een perfect teamwork dat het trio Jarno Janssen, Hans Spaan en begeleider Marlon Fluit hadden uitgedacht voor de beide jongelingen uit hun renstal.
Joey Litjens prijkte tijdens de vrije training zelfs op de 19e plaats.
“Direct vanaf de eerste ronde kon ik vol op het gas. Het Honda-blok voelt goed en ik draaide op het ruim 1 km lange rechte stuk maar liefst de 3e topsnelheid. Da’s mooi meegenomen. Het was weliswaar in een slipstream, maar toch. In de openingssessie heb ik goed rijders kunnen volgen. We hoefden de motor weinig aan te passen, de basis die Spaan had neergezet was prima. Wel wilden zowel Danny als ik wat meer trekkracht onderuit hebben en dat is voor de middagtraining aangepast. Ook die ging perfect. Ik wist 2,3 seconden sneller rond te gaan dan vanmorgen en daarmee al 0,3 seconden onder mijn tijd van vorig jaar te zitten, terwijl er voor mijn gevoel nog veel meer in zit”, aldus Litjens, die in beide trainingen zijn 16-jarige Britse teamgenoot mee op sleeptouw nam. “Voor zaterdagmiddag geeft de barometer regen door. Wat mij betreft mag het droog blijven, want ik wil er nog wat meer uithalen. Deze plek op de 6e startrij is al goed, maar smaakt naar meer”, aldus Litjens, die met hetzelfde vertrouwen in China is begonnen, als waar hij na zijn 20e plaats in Turkije mee is geëindigd.
Op donderdag maakten Hans Spaan, Jarno Janssen en Marlon Fluit met hun pupillen meerdere rondjes over de baan. Spaan, Janssen en Litjens vertelden uitgebreid aan Danny Webb hoe de ideale lijnen liggen en waar de rempunten zijn.
“Tijdens de eerste training en ook vanmiddag heb ik veel samen met Joey gereden. Ik heb goed de lijnen kunnen oppakken en ben nu na één dag al verder dan bij de eerdere GP’s waar ik soms zelf ‘het wiel aan het uitvinden’ was. In de vrije training worstelde ik nog wat met de set-up, waarna we de vering aanpasten. Bij een volgende pitstop zette veringspecialist Tim de Bot de rijhoogte achter verder naar beneden en dat was perfect. Vol vertrouwen kon ik bij veel rijders aanpikken, zonder dat de machine onder me vandaan stapte. Vanmiddag kwam ik zoals altijd na 5 ronden binnen. Met een kleine aanpassing aan de carburatie (andere sproeier) ging het nog weer beter en kon ik met tot op 0,1 seconde achter Joey rijden op een 24e plek. Daar ben ik uieraard tevreden mee”, aldus Webb, die in de afgelopen maand 700 gram aankwam en nu nog slechts 3,75 kg extra ballast aan boord van zijn Honda hoeft te hebben om aan het minimum gewicht van rijder en machine van 136 kg te komen.
Zijn teammaat Joey Litjens verloor een halve kilo, waarmee ook de fysieke begeleiding binnen het team zijn vruchten afwerpt. Voor de trainingen van zaterdag voorspelt men ’s middags regen. “Dat hoeft van mij niet”, stelt Webb, die nog graag meer van de baan wil leren op droog asfalt.