Teams: Team Streuer sluit seizoen 2014 winnend af

49

Afgelopen weekend werd alweer de laatste wedstrijd van het jaar verreden. Zoals gebruikelijk is dit de ONK-wedstrijd, genaamd: “Race Of The Champions”, die verreden wordt op het TT circuit in Assen.

De week, voorafgaand aan deze race, werd onverwacht toch nog vrij hectisch voor team Streuer. Tijdens een run op de testbank bleek de motor niet de benodigde pk&rsquo;s af te geven. Na veel denk en (nachtelijk) sleutelwerk hebben we gelukkig het probleem weten te vinden.&nbsp; <p >&nbsp; </p> <p>Op vrijdag, aan het eind van de middag, werd het paddock geopend en konden we beginnen met het opbouwen van de tent e.d. Het zijspanpaddock was al snel goed gevuld, want maar liefst 18 zijspanteams hadden zich aangemeld voor deze laatste race van het seizoen. Aan tegenstand zouden we dit weekend geen gebrek hebben, want er hadden zich nog 4 andere WK-teams aangemeld. Onder hen de nieuwe wereldkampioen Tim Reeves, die dit weekend met Gerard Daalhuizen aan de start zou verschijnen. Daarnaast was ook ex-wereldkampioen Pekka Pa&iuml;var&iuml;nta aanwezig die nog testwerk wilde verrichten voor volgend jaar. Ook de WK-teams van Roscher en Remse waren naar Assen afgereisd om de laatste meters voor de winterstop te maken. Dit samen met de Nederlandse, Belgische en Duitse deelnemers maakte het tot een zeer competitieve groep waar veel strijd werd verwacht.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>De 1e kwalificatie werd op zaterdagochtend verreden en begon niet zoals team Streuer gehoopt had. Bennie stuurde al na 1 ronde de pits in met een slecht lopende motor. Snel werd de kuip verwijderd en werd alles nagekeken om daarna weer snel de baan op te gaan. Helaas was het probleem nog niet verholpen. Geert kwam met het idee dat de bougies weleens het probleem konden zijn. Met nog 11 minuten op de klok gingen Bennie en Geert weer de baan op. Nu maar hopen dat alles goed liep, want de tijd begon aardig te dringen.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Gelukkig reed Bennie dit maal de pitstraat voorbij en de vette duim van Geert bracht weer rust bij de pitcrew. De volgende ronde werd doorgebracht in wat drukker verkeer, maar hierna had team Streuer een vrije baan en ging het gas er vol op. De pitcrew zagen de sectortijden paars kleuren wat de snelste tijd zou moeten opleveren. Dit klopte want in de 4e ronde werd er een tijd genoteerd van 1.45,4. Hiermee pakten Bennie en Geert de voorlopige pole. Reeves die hierdoor op de 2e plaats kwam te staan was dit niet ontgaan. Hij ging direct weer de baan op voor een snellere tijd. In de laatste minuten werd het nog spannend, want veel verschil zat er niet tussen Reeves en ons. In de allerlaatste ronde verbeterden Bennie en Geert nogmaals hun tijd en werd er een 1.45,0 geklokt. Nu was het afwachten tot Reeves doorkwam. Reeves perste er nog een 1.44,9 uit en pakte hiermee de pole weer terug. Met de 2e plaats waren we echter uiterst tevreden aangezien we met deze tijd wel op de 1e startrij zouden staan.&nbsp;<br /> <br /> </p> <p> </p> <p>Voor de 2e en beslissende kwalificatie werd er een nieuwe achterband gemonteerd, maar deze bleek niet nodig te zijn. Een uur voor onze sessie begon het te regenen en de 2e kwalificatie zou dus op een natte baan verreden worden. Aangezien wij niet zoveel ervaring hebben met het rijden op een natte baan hebben wij hier dankbaar gebruik van gemaakt. De rondetijden werden hierdoor natuurlijk niet meer verbeterd en de uitslag van de eerste kwalificatie was de startopstelling voor de race op zondag.&nbsp;<br /> <br /> Zondagmorgen hadden we eerst nog een warm-up training van 8 minuten. Alles liep goed en het gehele team keek vol vertrouwen uit naar de race die om half twee van start zou gaan. Voor de race werd de team Streuer LCR rondom van nieuwe banden voorzien om zo maximaal te kunnen presteren.&nbsp;</p> <p> </p> <p> </p> <p> <div><br /> </div> </p>







<p>Bennie en Geert kenden een redelijke start, maar Pa&iuml;var&iuml;nta had een betere start en dook als 2e achter Reeves de haarbocht in. Team Streuer ging als 3e de haarbocht in, direct in het achterwiel van Pa&iuml;var&iuml;nta. De eerste 3 teams liepen al direct in de eerste ronde iets weg bij de achtervolgers. In de GT-bocht plaatste Bennie al direct de aanval op Pa&iuml;var&iuml;nta en met een geslaagde actie pakte hij de 2e plaats terug. Nu was het zaak om in de buurt te blijven van Reeves en dat lukte team Streuer aardig. Ook Pa&iuml;var&iuml;nta kon redelijk bijblijven, maar moest toch toezien dat Bennie en Reeves iets begonnen weg te lopen. Een paar keer probeerde Bennie Reeves te passeren, maar deze kon elke aanval afslaan. Dit leverde een mooi gevecht op wat het publiek waardeerde. Door dit gevecht kon Pa&iuml;var&iuml;nta weer een beetje dichterbij komen wat de wedstrijd, voor het publiek, nog mooier maakte.</p> <p><br /> </p> <p>In de 7e ronde werden de eerste achterblijvers op een ronde gezet en kon Reeves iets bij team Streuer weglopen. Een ronde later was het verschil precies een seconde en zat de Fin weer in het achterwiel van team Streuer. Dit werd direct via het pitbord doorgegeven aan Bennie, die er nog eens extra voor ging zitten. Dit leverde in de 9e ronde een rondetijd op van 1.44,5 en was het ontstane verschil op Reeves al weer geheel weggewerkt. In de ronden hierna begon hetzelfde spelletje opnieuw tussen Reeves en Streuer.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p>Bij het ingaan van de laatste ronde kon je geen vloeitje tussen de beide spannen houden zo klein was het verschil. Bennie had al een plan waar het zou moeten gebeuren. Precies op dezelfde plaats als in 2010, toen team Nicholson werd verslagen, wat ons het kampioenschap opleverde. Bij het rechtse knikje voor de Ruskenhoek zette Bennie het span er aan de buitenkant naast. Deze gewaagde manoeuvre had Reeves niet verwacht en zag Bennie en Geert aan zich voorbij gaan.</p> <p><br /> </p> <p>Nu was het zaak om, tijdens de laatste kilometers, de 1e plaats vast te houden. Wetende dat Reeves het voor de GT-bocht zeker nog zou gaan proberen werd daar extreem laat geremd, zodat Reeves geen kans zou krijgen. Ook dit lukte en met maar 1/100e van seconde verschil kwam team Streuer als eerste over de streep.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p>Wat een fantastische race die vanaf het begin tot het eind spannend was. Op de finishlijn was het verschil tussen de top 3 maar een halve seconde. Super om zo het racejaar af te sluiten en voor het eerst Tim Reeves in een direct duel te verslaan. Ook in de rest van het veld werd er hevig gestreden. Door veel teams werd er een nieuwe PR-tijd genoteerd. Dit bewijst dat de zijspansport in Nederland op de goede weg is.</p> <p><br /> </p> <p>Door deze overwinning stegen we in de ONK-eindstand van de 6e plaats naar de 4e plaats. Dit komt ons goed uit want dan kunnen we volgend jaar zowel in het WK als in de ONK met hetzelfde nummer rijden.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p>Met deze race kwam er een eind aan wederom een mooi seizoen, waarbij team Streuer nog steeds de stijgende lijn weet vast te houden. Team Streuer gaat zich nu bezig houden met de voorbereidingen voor het volgend jaar.</p> <p><br /> </p> <p>Team Streuer wil alle sponsors en iedereen bedanken, die in welke vorm of op wat voor manier dan ook heeft bijgedragen aan het slagen van dit seizoen. Zonder jullie was dit allemaal niet mogelijk geweest. DUS NOGMAALS BEDANKT</p>