Teams: Team RS Racing KNMV Supercup Kampioen

55

Zaterdag 1 oktober jl. was het dan zover, de laatste race voor het KNMV Supercup kampioenschap. Het vooruitzicht was goed voor RS Racing met achtentwintig punten voorsprong in het kampioenschap op de tweede de man, RenŽ Schokker. Maar met nog vijftig punten te verdelen over twee races, was nog niks zeker voor Rinze en moest er nog wel degelijk voor worden gereden.

Op vrijdag werden nog trainingsessies gereden en werden er nog enkele aanpassingen gedaan aan de setup van de BMW door monteur Jan Broersma en Kor Veldman van Corengineering, de BMW specialist. Dit resulteerde meteen in twee seconden tijdwinst per ronde en dit zorgde ervoor dat het vertrouwen voor zaterdag goed was.<br /> <br /> Voor de laatste race van het jaar stond één kwalificatie gepland en twee races. Een goede kwalificatie was van wezenlijke belang voor de races om zo het kampioenschap binnen te halen. Om 10:30 uur ging het licht op groen en mocht de Supercup 1000 de baan op voor 15 minuten om een tijd neer te zetten. Na vier ronden kwam Rinze weer binnen omdat hij geen goede vrije ronde kon krijgen om een goede tijd neer te zetten. P6 was tot zover het resultaat en dus nog niet goed genoeg. Er werd&nbsp; gekeken of er een gaatje was op de baan. Vanaf de pitmuur werd een teken gegeven voor nog een poging. Er werden twee snelle ronden gereden en Rinze schoot naar P1 met een 1:43.1. Dit was meteen een nieuw PR voor Rinze en met een gat van 1,6 seconde naar P2 was het team dan ook zeer tevreden.<br /> <br /> De eerste race was om 13:20 uur. De start was niet goed. De BMW kwam bokkend van zijn plek en Rinze ging als zesde de eerste bocht in. Al snel werden coureurs ingehaald en na drie ronden komt Rinze als tweede over start finish, met alleen René Schokker nog voor hem die op plek twee staat in het kampioenschap en dus ook nog titelkandidaat is. Met nog drie ronden te gaan plaatst Rinze een geslaagde aanval en neemt de kop over en rijdt en paar super ronden met zelfs een 1:42.&nbsp; René Schokker kan niet mee en Rinze komt dan ook met vier seconde voorsprong op René Schokker en zestien seconden voor op de derde man, Ed van Weel, over start finish en stelt zo de titel veilig.







Race twee was nog maar een formaliteit, maar Rinze was nog wel gebrand om deze ook op zijn naam te zetten. Deze race verliep net zo als race één. René reed snel van het veld weg en Rinze ging in de achtervolging. Rinze plaatste weer drie ronden voor het einde van de race de aanval en dit lukte. Met een mooie uitrem actie stak Rinze René voorbij. In de Manderveen bocht maakt René Schokker een remfout en gaat rechtdoor het grind in. De nummer drie, Frank de Lange, neemt de tweede positie over van Schokker, die wel weer zijn weg kan vervolgen op P3. Op start finish is Rinze in de veronderstelling dat hij is afgevlagd en rijdt rustig uit, maar dit blijkt niet zo te zijn. Frank de Lange komt dan vol gas voorbij en neemt zo P1 over. Op dat moment wordt Rinze wakker geschud door de baanofficial dat het nog niet is afgelopen. Rinze gaat weer in de achtervolging bij Frank de Lange die dan al een flinke voorsprong&nbsp; heeft. Rinze kan bij het insturen van Manderveen Frank weer terug pakken maar bij het uitkomen van Duikersloot gaat het dan bijna mis voor Rinze die bijna door een high sider van de BMW wordt afgeworpen. Frank de Lange countert weer terug en met nog drie bochten te gaan was er geen tijd meer om nog een aanval te plaatsen en zo werd de laatste race op een tweede plek afgesloten en de derde plek was voor René Schokker.<br /> <blockquote>Rinze: "Race één was een super race. De start was niet zo goed, maar daarna kwam ik op dreef met in de vierde ronde zelfs een 1:42.5, weer een nieuw PR Halverwege de race begon René Schokker over zijn schouder te kijken waar ik was en haalde de snelheid er een beetje uit. Hij wou dat ik de kop over zou nemen. Dit was nog niet mijn bedoeling. Ik wou wachten tot twee ronden voor het einde. Dit deed ik en reed in de laatste ronde ook nog een 1:42 dus echt super !!! De tweede race is één om gauw te vergeten. Het was een hele domme fout van mij die niet weer mag en zal gebeuren! Verder wil ik graag alle mensen bedanken die wat voor me hebben betekend dit jaar en ik hoop dat ze volgend jaar weer veel van hun vrije tijd willen spenderen samen met mij op of rond het circuit. En niet te vergeten alle sponsoren van Team RS Racing en ik hoop dat ik weer op hun financiële steun kan rekenen voor volgend jaar. We zijn alweer volop bezig voor volgend jaar om het budget bij elkaar te krijgen om deel te kunnen nemen aan de hoogste trede in de Nederlandse wegracesport, de Dutch Superbike. Hopelijk kunnen we eind van januari 2012 meer positief nieuws hierover melden op Racesport.nl." <br /> </blockquote>