Afgelopen weekend was het dan zover, de eerste race voor het internationale Duitse Superbike kampioenschap. Het hele circus was samengekomen op het circuit van Lausitz, wat ongeveer 100km ten zuiden van Berlijn ligt en dus meer dan 700km van huis.
Door deelname aan de FIM Cup was het voor rijders Allard Kerkhoven en Leon Bovee geen onbekend circuit. Wel dienden de nieuwe Yamaha motoren van de juiste setting voorzien te worden. Gelukkig is er bij het IDM al vanaf vrijdag mogelijk om een aantal vrije trainingen te rijden. Na 2x 20 en 20x 25 minuten te hebben gereden waren beide rijders behoorlijk tevreden over de motoren. Zaterdag werd er voor het eerst door beide rijders gebruik gemaakt van nieuwe banden en gingen de tijden zoals verwacht omlaag. Zonder enige problemen was er voor beide rijders een plaatsje op de zesde rij. Allard mag vanaf plaats 21 starten, terwijl Leon op plaats 23 staat, van de in totaal 30 deelnemers.
Zondagochtend was er eerst nog een warm-up waarna er twee races van elk 17 rondes op het schema stond, wat gelijk is aan 2x 72km! Tijdens de races kende Allard erg goede starts en races waarmee hij een 11e en een 13e positie wist te bemachtigen. Leon finishte op de racedag op een 19e en 16e positie. Toch kreeg hij nog 1 punt doordat er een gastrijder voor hem finishte.
Allard:
"Het rode licht ging aan, maar snel weer uit. Mijn start was vanaf de eerste meters erg goed, waarmee ik direct al rijders van de rij voor me voorbij ging. Jammer genoeg werd met ingaan van de tweede ronde de rode vlag gezwaaid.
Ik was er ook behoorlijk van overtuigd dat het me geen tweede keer zou gaan lukken. Toch was mijn start ook deze keer weer super en met de eerste bocht had ik ook weer geluk. Ik kwam de eerste ronde als 16e door. Al snel kwam ik in gevecht met een groepje met drie andere rijders, waarvan ik halverwege besloot dat ik er langs moest. Met ingaan van de volgende ronde had ik de groep te pakken en wist ik op een 12e plaats zelfs al snel een gaatje te slaan. Met nog acht ronden op de klok, was het dus nog geen tijd om te relaxen. In de laatste paar rondes liep ik steeds sneller in op de nummer 11, welke ik met ingaan van de laatste ronde pakte en finishte ik mijn eerste IDM Superbike race op een geweldige 11e positie!Voor de tweede race had ik meer last van spanning. Toch wist ik weer een erg goede start te pakken. Achterop het circuit kon ik na het rechte eind twee rijders tegelijk eruit remmen. Ik kwam daarom de eerste ronde zelfs al als 14e door. In het begin van de tweede ronde werd ik jammer genoeg eruit geremd. Ik hield de motor er strak langs, maar er lag echter halverwege de bocht een stuurdemper, afkomstig van een gevallen motor. Hierdoor verloor ik nog één plaats. Gelukkig wist ik hen beide al snel weer in te halen. Hoewel ik sneller reed dan in race één kon ik net niet voorkomen dat er twee rijders bij mij aangesloten en voorbij gingen. Ik kon hen nu net niet volgen. In de laatste rondes bleef ik snelle tijden rijden en finishte ik toch op een erg mooie 13e positie."
Leon:
"In race één vertok ik erg goed van de startlijn, maar werd compleet ingesloten in de eerste bocht, daarom was ik wel blij dat er na één ronde een rode vlag kwam. Tijdens de herstart ging weer precies hetzelfde fout en kwam ik weer beroerd uit de eerste bocht. Waar ik vorig jaar tijdens de begin fase van de race agressief reed en goede tijden zette, was ik nu veel te lief. Halverwege de eerste ronde remde ik te laat en kon ik de bocht niet meer halen, waardoor ik het grind in moest. De eerste ronde kwam ik als laatste door. Wanneer ik vrij baan had ging het super, maar het koste me veel te veel tijd om rijders te passeren. Inmiddels was ik aanbeland op een 19e positie met een groot gat voor mij. Toch liep ik erg hard in op de rijder voor mij. Twee ronden voor het einde begon de motor te stotteren. Door de herstart had ik net iets te weinig brandstof bij me. Ik finishte zo uiteindelijk op een 19e plaats.
Met de tweede race vertrok ik expres iets minder snel van mijn startplaats als de eerste start zodat ik de baan naar buiten kon kruisen. Zo lag ik dan ook op een 19e positie na de eerste bocht. Ik was niet agressief genoeg, waardoor het lang duurde om twee rijders voor mij te passeerden. Toen ik ze eindelijk voor bij was kon ik zo doorgaan naar de 16e positie. De 15e plek was nu nog het hoogst haalbaren bij het opkomen van start finish was ik er al langs, maar daar brak mijn motor aan de achterkant flink weg en kwam de Fin weer langszij.
Tijdens de laatste ronde van de 17 ronden durende race reed ik mijn snelste ronden. Dit weekend heb ik voor mezelf toch wel bewezen dat ik het kan, nu nog werken aan agressie!"