Afgelopen weekend stond Swen aan de start van de speed challenge te Assen. Na de euforie in Oss, waar de overwinning werd behaald, werd er een gezellig raceweekend in Hengelo afgewerkt, waar veel sponsoren, vrienden en bekenden op bezoek kwamen. De organisatie in Hengelo was zoals we gewend zijn wederom perfect geregeld en een tweede plaats was een perfect resultaat. Maar zoals elke sportman, heeft ook Swen eigenlijk alleen maar interesse aan overwinningen. Er werd dan ook hoopvol en met enige scepsis naar het raceweekend van 1 juni op het circuit van Assen uitgekeken.
Zoals al eerder aangegeven, zijn we nog steeds op zoek naar de juiste afstelling m.b.t. vering op de permanente circuits. Op de stratencircuits, staat de vering in principe niet snel verkeerd, maar op permanente circuits wordt er toch wat meer precisie geëist. De deceptie op het circuit van Assen was dan dit weekend ook groot. Na de 1e training kwam Swen met een compleet versleten voor- en achterband terug bij de vrachtwagen. Voor de volgende training zal er dus wat anders geprobeerd moeten worden. Er werd met een andere afstelling aan de volgende de training begonnen. De bandenslijtage was na deze sessie aanzienlijk minder, maar het bleef een slecht sturende motorfiets. ‘s Avonds werden de vorkpoten maar weer eens gecontroleerd, op de juiste olie- en luchtkamerverhouding, er werden nog enkele wijzigingen aangebracht en op hoop van zegen, werd er zondags aan de wedstrijd begonnen. Het eindresultaat, een 2e plaats zou doen vermoeden, dat de problemen opgelost zijn, maar dit is slechts schijn. De achterstand op de winnaar is namelijk veel te groot. Kortom werk aan de winkel, want over twee weken moet er namelijk weer op Assen geracet worden.
Na Assen de vorkpoten uitgebouwd en opgestuurd naar de veringsdeskundige. Deze heeft de vorkpoten in zijn geheel uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd en tevens geconstateerd, dat er nogal wat fouten door de leverancier van de poten waren gemaakt en dat het eigenlijk een wonder is, dat er nog zulke goede resultaten de afgelopen wedstrijden zijn behaald.
De bedoeling was om voor het weekend van de speed challenge te gaan testen op het circuit van Spa, echter regen gooide roet in het eten en er kon dus niet getest worden.
Onvoorbereid werd er dus afgelopen weekend naar Assen afgereisd. Naar de 1e training bleek dat we op de goede weg waren, maar dat er nog veel gebeuren moet. Voor de 2e training werd er nog het e.e.a. verzet en ging het rijden een stuk beter, maar de tijd tijdens een raceweekend is echter veel te kort, om meerdere settings te proberen en daaruit de beste dan te kiezen. ‘s Avonds nog een zwaardere veer ingebouwd en vervolgens besloten om met deze afstelling de wedstrijd te rijden.
Tijdens de warm-up ( uiteraard ook veel te kort om nog wat te proberen ) kreeg Swen het gevoel dat de wegligging een stuk beter was en uit de data bleek, dat de motor in elk geval weer goed in balans was.
De start voor de wedstrijd zondagmiddag was super en Swen ging als eerste de haarbocht in en wist een voorsprong van enkele seconden op te bouwen, echter in het verloop van de wedstrijd, moest hij echter toestaan, dat tweede man Stuart Voskamp steeds dichter bij kwam en hem zelfs in de een na laatste ronde voorbijging. Eindresultaat wederom een 2e plaats en zeker niet slecht, maar het moet beter kunnen vlgs. Swen, ook nu ging de motorfiets slechter sturen naarmate de banden minder werden. Hij heeft met zijn 2e plaats wel weer de leiding in kampioenschap gepakt.
Kortom, de wegligging van de motor is nog steeds niet op het niveau van de 2007 motorfiets, maar hier zal nog drastisch aangewerkt gaan worden voor de volgende race, te weten de Rizla day op 3 augustus. Het kan zijn, dat we voor de tijd nog een IDM wedstrijd rijden in Salzburg.