Teams: Team Ahnendorp blikt terug op Nˆ_rburgring en Salzburgring

271

Team Ahnendorp blikt terug op de laatste twee races van het IDM waar rijder Swen Ahnendorp net niet op het podium wist te komen.

In het weekend van 22 t/m 24 juni werd op de Nürburgring de 7e wedstrijd voor o.a. de IDM supersport 600 afgewerkt. Het weer in de trainingen was zeer wisselvallig en het was ronduit zeer moeilijk om op het juiste moment op de baan te zijn om toch nog een redelijke tijd neer te zetten. Het was met de regelmaat van de klok banden wisselen en vering aanpassen. Swen wist door goed teamwork op het juiste moment op de baan te zijn en een 8e plaats te scoren. Tage was minder gelukkig en belandde op een 21e plaats. (Waar hij niet vrolijk over was, uitgerekend nu zijn vader en moeder uit Noorwegen overgekomen waren, overigens zeer aardige mensen.}







’s- Zondags zagen de weersomstandigheden er beter uit en kon de warming up op een droge baan afgewerkt worden. Tage was op slag weer optimistisch voor de wedstrijd.
Nadat de bandenkeuze, was beslist was het om half twee racetime. Zowel Swen en Tage hadden een zeer goede start, waarbij Swen zelfs enkele keren als 1e voorbij start en finish kwam, in het verloop van de wedstrijd moest hij echter wat lossen en een 5e plaats was het eindresultaat. Tage reed een zeer sterke race en kwam als 8e over de finish, waarmee hij na zijn 21e startplaats toch zeer tevreden mee was. Al met al een wat vervelend weekend wat het weer betrof, maar qua resultaat waren we toch wel tevreden.

Na de natte Nürburgring, was de Salzburgring in Oostenrijk onze volgende stop in het IDM gebeuren, hier moesten twee wedstrijden afgewerkt worden. De vrachtwagen was woensdagavond reeds vertrokken, want er moest maar liefst 850km gereden worden. Helaas waren de weersomstandigheden net zo onzeker als in Duitsland en moest men tijdens de kwalificaties een beetje geluk hebben om op het juiste moment op de baan te zijn. Tage stond zaterdagmiddag voor de 1e wedstrijd als 17e op de grid en Swen als 6e. Op de Salzburgring is het zeer belangrijk, dat men bij de start niet staat te slapen, omdat er in een zeer hoog tempo wordt gereden en de gem. snelheid boven de 180km per uur ligt, als je op deze snelle baan de aansluiting mist, kom je er niet meer bij. Onze rijders hadden dat goed begrepen en Swen streed volop in de kopgroep mee en finishte op een keurige vierde plaats, waarbij de eerste zes rijders binnen 0,8 sec. over de finish kwamen. Tage streed in zijn groep een verbeten strijd en kwam als 11e over de finish.

Zondagmiddag was de 2e wedstrijd eigenlijk een kopie van de eerste Swen vocht weer volop in de kopgroep mee en pakte met regelmaat de koppositie, echter als er zo close gereden wordt als hier, moet men een beetje geluk hebben om in de laatste bochten op de juiste positie te zitten om niet in het gedrang te komen, helaas was dit zo en was een 5e plaats het resultaat. Het positieve is, dat hij zich de laatste wedstrijden steeds meer met de koppositie kan bemoeien en dat de kop niet meer bij hem wegrijdt. Tage zat goed in de race en vocht voor een 8e positie, tot dat hij in de chicane op een brutale en onverantwoorde manier door een collega rijder van zijn motorfiets werd gereden. Gelukkig liep hij op wat schaafwonden na, geen ernstige blessure op.

De huidige stand in het kampioenschap is voor Swen een 4e plaats en voor Tage een 12e.

Wij gaan ons nu opmaken voor de volgende wedstrijd, op het stratencircuit van Schleiz in het oosten van Duitsland van 3 t/m 5 augustus. Ook kijken wij al weer vooruit, naar het volgende jaar en overwegen en beraden ons om het team uit te breiden, naar een team van drie rijders.