Na veertien dagen intensief en gecontroleerd trainen was motorcoureur Roy Pouw benieuwd of de gedane inspanningen resulteerden in een beter positie op de startgrid. Zoals bekend heeft Pouw in de aanloop naar het seizoen toe, een gebroken hand gehad.
De vervelende nasleep van deze blessure kwam vooral aan het licht bij de voorgaande wedstrijd. Pouw kan met de hand niet genoeg kracht geven bij het remmen. Dit resulteerde in rondetijden die het team niet gewend zijn van hun coureur uit Kerkenveld. Daarnaast werden er ook nog kleine technische wijzigingen doorgevoerd, in de hoop ook hiermee vooruit te komen. Voor het verkrijgen van antwoord op de vragen was het Roy Pouw Racing Team Holland vertokken naar het Duitse Oschersleben. Daar werd het afgelopen weekend een gecombineerde race gereden voor zowel het Duitse- als ook voor het Nationale- kampioenschap 125 cc verreden, kortweg het IDM en het ONK.
Was de baan in de eerste training nog nat, later het weekend bleef het gelukkig droog. Wel stond er een stevige wind, maar daar hebben ook de collega coureurs mee te maken en dat maakt de strijd weer gelijk. Voor Pouw was het belangrijk om constant te rijden en de aansluiting te vinden met de groep waarmee hij normaliter kan meestrijden.
Na beide kwalificaties bleek de klassering de voorgestelde doelstelling niet te halen. Ondanks Pouw’s gevoel van; "lekker gereden", deden de cijfers op de startlijst het team geen plezier. Opnieuw bleek dat de remdruk die Pouw kan geven nog steeds niet optimaal is. Dan kun je gas geven wat je wilt natuurlijk, maar het tijdverlies in het aanremmen en uitaccelereren van de bochten maak je daarna nooit meer goed. Komt nog bij dat het karakter van de baan niet optimaal is voor de Aprilia racer waarop Pouw rijdt, maar dit mag beslist niet gebruikt worden als excuus.
Vasthoudend aan de gedachte dat er tijdens de race van alles kan gebeuren stond Pouw dan ook strijdvaardig aan de start. Blessure of niet, je moet altijd proberen maximaal te presteren in de flow waarin je zit. Na een goede start kon Pouw in eerste instantie goed meekomen in een groepje die streed om de veertiende tot twintigste plaats in een veld van ruim veertig coureurs. Toch moest Pouw na verloop van tijd lossen in deze groep, daar de Aprilia vermogen bleek te verliezen. Uiteindelijk bleek een tweeëntwintigste plaats voor het IDM het maximaal haalbare. Voor het ONK werd een vijfde plaats behaald.
Achteraf was Pouw toch niet zo ontevreden als de uitslag doet vermoeden. Zo bleek de kracht waarmee de remdruk wordt opgebouwd, al goed te zijn toegenomen. Ook het vertrouwen in de voorzijde was door de technische aanpassingen flink toegenomen. Dat Pouw moest lossen kwam achteraf, na analyse van de data, door een technisch falen. Ook het gevoel weer lekker te hebben gereden is belangrijk gebleken voor het weer terugkomen op het niveau waar je behoort te staan. Wellicht dat de aankomende race op het mooie Gelderse circuit de Varsselring, de vooruitgang die is geboekt kan bevestigen in een klinkend resultaat.