Teams: Roy Pouw komt fractie van seconde tekort voor podium.

91

Ter ere van het 85 jarige bestaan van de Motor Club Assen, werden op het TT circuit van Assen Lustrum races verreden voor het ONK Wegracen voor motoren. Ook de klasse 125 cc stond op het gevarieerde en volle raceprogramma. Hierin aan de start de Cool Rentals Racing Team Holland coureur Roy Pouw uit Kerkenveld.

Door het volle programma was een samenvoeging van de 125 en 250 cc klasse noodzakelijk gebleken. Hiertegen ontstond nogal wat verzet, omdat eerder dit jaar een zelfde combinatie voor nogal wat problemen heeft gezorgd. Na protest vanuit de 125 cc klasse werd er bereikt dat deze als eerste zou starten en vervolgens, na 20 seconden, de klasse 250 cc. Nog steeds niet optimaal, maar voor de veiligheid een betere oplossing. De snellere 125 cc coureurs hebben op deze manier minder last van de langzamere 250 cc coureurs. Vaak is het zo dat er eerst ongelukken moeten gebeuren, alvorens men het inzicht krijgt dat het eigenlijk niet kan, om op deze manier te racen.







Helaas werd de organisatie op de wenken bediend. Tijdens de warming-up op de zondagochtend werd een 125 cc coureur van achteren aangereden door een 250 cc coureur. Met de beide heren liep het gelukkig goed af, alleen beide motoren hadden behoorlijk veel schade. Na deze heftige crash werd er wijselijk besloten om dan toch voor beide klasses een eigen race te laten starten. Wel werden deze met twee ronden ingekort, daar het programma anders teveel uit zou gaan lopen.

Voor Roy stond voor de start al vast dat het waarschijnlijk een van de spannendste ONK races van het seizoen zou gaan worden. Doelstelling was om de derde plaats in het kampioenschap te consolideren of mogelijk te verbeteren. Hij had zich tijdens de kwalificaties met een vierde tijd op de eerste startrij weten te plaatsen. Het verschil met de pole-tijd bedroeg slechts zestiende van een seconde, dus alles was mogelijk.

Het beloofde een waar spektakel te gaan worden. Vier heren, die zo gewaagd aan elkaar zijn, dat moet close racen worden. Gezien het feit dat de groep Nederlandse coureurs ook in het ONK dicht bij elkaar staat, zullen ze elkaar niets toe willen geven.

En een spannende wedstrijd werd het. Het viertal, de Australiër Smith, Ernst Dubbink, Michael van der Mark en Roy Pouw reden na de start al snel weg van de rest en waren niet bij te benen. In een mooie en spannende wedstrijd reed Roy, kat uit de boom kijkend, de gehele tijd op een vierde plaats. Dubbink en van de Mark wisselden constant van positie, terwijl Smith de leiding niet uit handen gaf. Roy had zichtbaar meer topsnelheid, maar wist bij het aanremmen van de bochten niet aan de voor hem rijdende kemphanen voorbij te steken.

Later bleek waarom, een defecte achterrem gaf Roy net niet dat vertrouwen om de remacties door te zetten. Hij had het plan bedacht om Dubbink en van der Mark in de laatste ronde, bij het ingaan van de Ramshoek, voorbij te steken. Om zo bij het aanremmen van de befaamde GT bocht zijn voordeel te halen. Bedenken is één, uitvoeren is twee. Als aan een touwtje kwamen de mattadoren aangestoven, Roy kwam net iets te kort, maar doordat Dubbink en van der Mark met elkaar in de clinch lagen, kreeg Roy toch nog de kans om van zijn hogere snelheid te profiteren.

Het viertal finishte uiteindelijk binnen een halve seconde. Roy kwam slechts honderdsten tekort om een podiumplaats te veroveren. Smith won de race, voor Dubbink en van der Mark. Met deze uitslag heeft Roy zijn derde plaats in het NK verstevigd.