Slechts een week na zijn debuut World Superbike overwinning in Misano in Italië finishte Hannspree Ten Kate Honda’s Jonathan Rea in de twee races van de negende ronde op Donington Park in de UK als zevende en 15e. Beide races werden gewonnen door de Amerikaan Ben Spies, terwijl Rea en zijn teamgenoot Carlos Checa verder gewend probeerden te raken aan het nieuwe veringsysteem van hun Honda CBR1000RR Fireblades.
Checa finishte in de eerste race als 11e maar kwam in de tweede 23 ronden tellende race op het 4,023km lange Donington Park circuit ten val terwijl hij op de vijfde plaats reed. Rea was drie ronden eerder al in de eerste versnellingsbocht, de Goddards linkerbocht, onderuit geschoven, nadat hij zich vanaf de 12e plaats op de grid naar een zesde plaats had weten op te werken. De 22-jarige Noord-Ier stapte weer op, om de race op een 28e positie te vervolgen en vocht zich uiteindelijk terug naar een 15e plaats.
Jonathan Rea – 7e en 15e
"Ik wist dat we het hier moeilijk zouden gaan krijgen, maar ik had niet gedacht dat het zó zwaar zou zijn. Het is moeilijk om op Donington Park de juiste set-up te vinden, want je hebt de snelle, vloeiende eerste sectie en daarna een aantal eersteversnellingsbochten aan het einde van de ronde. We hebben na de eerste ronde behoorlijk wat veranderd. Het voelde heel anders aan, maar ik had het nog steeds moeilijk in de laatste sector, waar we het hele weekend al problemen hadden. En daar ging ik onderuit – niet remmen, van het gas af, en gewoon de voorkant verloren. Ik heb de motorfiets weer opgepakt en heb nog een punt gehaald, wat aan het eind van het seizoen belangrijk zou kunnen zijn. We hopen over een aantal weken tijdens de test in Imola een goede basissetting voor dit nieuwe veringsysteem te kunnen vinden, om vanuit die positie de rest van het seizoen in te gaan."
Carlos Checa – 11e en DNF
"Het is erg jammer, want het was in de tweede race makkelijker om sneller te rijden. Ik probeerde de druk erop te houden, maar ik raakte de voorkant kwijt bij Redgate en dat was het einde van de race. Ik heb mijn ribben pijn gedaan, maar het is niet zo erg. De eerste race was ook erg moeilijk, hoewel de start niet slecht was. We moeten nog wat tijd besteden aan het werken met de nieuwe componenten, dus het is goed dat we over twee weken gaan testen."
Ronald ten Kate – team manager
"In de eerste race hadden we gewoon niet de snelheid om voorin mee te kunnen, wat enigszins een verrassing was, want gisteren waren we tijdens de langere runs een redelijk stuk sneller. We hebben de set-up voor de tweede race behoorlijk veranderd en Jonathan liet in deze race – zowel voor als na de valpartij – zien dat hij absoluut de snelheid had om voorin mee te kunnen. We gaan nu naar Imola voor een test. Het zal goed voor ons zijn om voor de rest van het seizoen wat tijd te kunnen besteden aan het werken met het nieuwe veringsysteem."