In het weekend van 17 en 18 Juni zijn in Oschersleben (D) twee wedstrijden voor het ONK wegrace verreden. Na een moeizaam begin zijn er toch een goede resultaten geboekt. Door problemen met de wegligging van de motor is er na de tweede training besloten om op het rijwielgedeelte van vorige jaar de wedstrijden te gaan rijden. Dit uiteindelijk met goede resultaten.
Zaterdag stonden er twee vrije trainingen op het programma. Het was bewolkt, maar gelukkig droog. De eerste training zijn de monteurs bezig geweest met het rijwielgedeelte van de motor.
De motor lag niet lekker op de weg en er was niet lekker mee te rijden. Ook motorisch waren de monteurs nog niet helemaal tevreden, maar dat waren maar puntjes op de i. De eerste training werd uiteindelijk afgesloten met een 6e trainingstijd, 1.35.53.
De tweede training ging beter, maar was nog niet optimaal. Er werden nog enkele veranderingen in het rijwielgedeelte aangebracht. Deze zorgde echter niet voor het gewenste resultaat. Randy trainde 4e met een tijd van 1.34. 82.
Na veel overleg tussen Randy en de monteurs is er ’s avonds besloten om met het huidige motorblok onder het rijwielgedeelte van vorig jaar te gaan rijden.
Randy:
“Afgelopen winter wilde we met een nieuw rijwielgedeelte gaan rijden. In de voorjaarstraining ging het goed, maar het bleef voor me gevoel een andere motor. Op de een of andere manier kan ik er niet lekker snel mee rijden. Ik heb mezelf een aantal wedstrijden de tijd gegeven om aan de motor te wennen, maar vandaag had ik het echt gehad.”
De andere motor was nog niet geprepareerd voor de wedstrijd en er moesten nog veel dingen gebeuren.
“Het is ook een bepaald risico wat je neemt, omdat er geen warm-up meer is. Met deze motor moet ik meteen de wedstrijd in. Vorig jaar heb ik wel met deze motor gereden, dus alle afstellingen staan nog op papier”.
De motor moest dus opgebouwd worden voor de eerste Race op zondag. Na veel nachtelijke uurtjes door de monteurs was de motor helemaal klaar voor de wedstrijd.
Zondag was het beter weer. Het kwik steeg in de middag naar 27 graden. De eerste wedstrijd stond om 12.30 op het programma. In de opwarmronde bleek dat het snelschakelsysteem niet goed werkte. Het ritme van Randy werd snel en goed opgebouwd. In de tweede ronde van de wedstrijd werd de trainingstijd al verbeterd. Dat gaf aan dat Randy zich weer thuis voelt op zijn oude rijwielgedeelte. In dezelfde ronde ging Jan Roelofs in de bocht voor start/finish hard onderuit. Raymond Schouten lag op dat moment op kop, Randy derde. Door de goede rondetijden voor beide coureurs en diverse valpartijen was er geen dreiging meer uit de achterhoede, waardoor er snel een gaatje ontstond met een groepje coureurs wat aan het strijden was voor de derde plek. Randy reed geconsolideerd naar de tweede plek en pakte 20 punten voor het kampioenschap.
Randy:
”Ik heb lekker gereden, het was maar heel even wennen, met deze motor kan ik lezen en schrijven. Het ging echt goed, nu wat kleine dingetjes aanpassen en ik heb al weer zin in de tweede race.”
De tweede race begon super, Randy pakte kopstart en heeft eigenlijk de gehele wedstrijd op kop gelegen, strak gevolgd door Jan Roelofs en Raymond Schouten, Het werd een mooie race, ze zijn alledrie goed aan elkaar gewaagd. De laatste ronde zag Jan Roelofs de kans om Randy in een uitrem-actie de verdrijven van de eerste plek en greep deze met succes. Randy finishte de tweede wedstrijd wederom op een tweede plek en daarmee nogmaals 20 punten voor het kampioenschap.
Het weekeind Oschersleben heeft dus geen windeieren gelegd, maar zorgde voor 40 punten voor het kampioenschap. Randy:
“Ik heb echt lekker gereden, ik ben blij dat ik het rijwielgedeelte gewisseld heb. Ik heb nu al zin in de TT van Assen, volgende week. Nog wat kleine dingetjes en we kunnen weer vlammen.!!"
Het team is zich momenteel klaar aan het maken voor de TT van Assen, waar Randy voor de vijfde keer zal deelnemen middels een wildcard. Woensdag 21 juni moet de motor gekeurd worden, Donderdag 22 Juni en Vrijdag 23 Juni staan vrije training en kwalificatietrainingen op het programma. Kijk dus goed in de TV gids, er zijn verschillende trainingen die door Eurosport worden uitgezonden.
Met sportieve groet,
De Arend-Filart Racing team.
Tussenstand Algemeen Klassement ONK 250cc 2006
Rijder Punten
1- Jan Roelofs 129
2- Randy Gevers 126
3- Hans Smees 120
4- Raymond Schouten 103
5-Bram Appelo 75
6- Mike Velthuijzen 67
7- Nicola Milanovic 66
8- Ronald Beitler 54
9- Erwin Postmus 37
10- Jarno Vos 31