Donderdag was het prachtig weer, warm zelfs met zo’n 28 graden. Deze dag hebben we gebruikt om de schade van Assen nog wat op te knappen en wat kuipen bij te werken. De baan was voor mij al bekend terrein: precies een jaar geleden heb ik hier namelijk deelgenomen aan de race in de Superstock 600.
Vrijdag
Zoals gewoonlijk was het weer vroeg uit de veren aangezien we om 9 uur al de eerste vrije training op het programma hadden staan. Het liep vanaf de eerste meters al niet echt goed. Ik was veel te veel gefocust op het snel in de rondte gaan en dat werkte mij juist tegen. Ik maakte veel fouten.
Eerste kwalificatietraining
Ik had me voorgenomen om deze keer rustig te beginnen en probeerde opbouwend te rijden. Dit ging aardig goed ten opzichte van wat ik ‘s ochtends had laten zien. Aan het einde van de training legden we een nieuwe achterband op de motor, maar door een aantal crashes op de baan was ik niet meer in staat om een vrije ronde te rijden en kon mijn tijd dus ook niet meer verbeteren. Uiteindelijk was ik zo’n 3,4 seconden sneller dan in de ochtend.
Zaterdag
Tweede vrije training
Al meteen in de tweede ronde reed ik mijn snelste tijd van de training. De fiets stond niet goed afgesteld en de veranderingen in de pits hielpen ook niet veel. We hadden ervoor gekozen om met een fiets te rijden die makkelijk om te gooien is: met een korte wielbasis dus. Ook hadden we een zachtere achterveer gemonteerd, maar deze bleek te zacht waardoor de fiets bij uitacceleren erg wild was.
Tweede kwalificatietraining
Voor deze laatste training besloten we om de achterkant van de fiets flink om te gooien door een andere achterveer te monteren. Met deze zwaardere veer zouden de problemen bij het uitacceleren van de bochten verholpen moeten zijn. Het pakte goed uit: ik wist al snel zo’n 1,3 seconden van mijn tijd af te rijden. Na even in de pits te zijn geweest, zag ik dat ik 24e stond. Ik probeerde mijn tijd nog wat aan te scherpen: ik wist gewoon dat er meer inzat. Echter bij het aanremmen van de tweede bocht was ik iets te gretig met remmen en verloor ik de voorkant van de machine. Daar ging ik, al op mijn rug glijdend zag ik de machine een aantal keer over de kop gaan, gevolgd door een steekvlam. “O nee, daar gaat mijn fiets”, dacht ik. Gelukkig bleef het bij een enkele vlam en was er dus geen brandschade. Balend ging ik weer terug naar de camper. Door deze val belandde ik op de 26e startplaats. Om de schade te herstellen, moesten we flink lang sleutelen. Zeker mijn monteur – mijn oom – die tot 4 uur ‘s nachts bezig is geweest om de fiets weer klaar te maken. Ik wil hem daarvoor nogmaals bedanken.
Zondag
Warming up
Al meteen bij het opkomen van het rechte eind viel de motor stil. Ik kreeg hem wel weer gestart, maar telkens bij vol gas viel hij uit dus ben ik teruggekeerd naar de pits. Na onderzoek bleek dat de hellingshoeksensor was beschadigd. Na vervanging was het tijd voor de race.
Aangezien de race al 1 uur na de warming up van start gaat, was het nog een beste haastklus om het euvel te vinden. Mooi op tijd voor de race stond de fiets weer klaar. Jammer genoeg heb ik geen gebruik kunnen maken van de warming up om te testen of de motor goed stuurde.
De race
Mijn start was niet denderend, maar door laat in de remmen te gaan bij de eerste bocht en een wijde lijn te kiezen zodat ik een aantal rijders buitenom voorbij kon in de eerste bocht, lag al snel op een 19e plaats. Ik was echter niet agressief genoeg ik de eerste ronde waardoor twee rijders al snel voorbij kwamen. Halverwege de race ging het goed mis voor in het veld. Polita werd door een high sider van zijn motor geslingerd. Al tollend ging zijn motor over het rechte eind. Dionisi kon de motor van Polita niet meer ontwijken en klapte er vol in. Het was een totale ravage. Verspreid over de baan lagen stukjes motor te branden. Gelukkig was ik – en ook alle anderen rijders – in staat een veilige weg te vinden langs de gevallen rijders en brokstukken. De wedstrijd werd afgevlagd.
De herstart
De race ging nog maar over 9 ronden. Mijn start was hetzelfde als bij de eerste start. Wederom kon ik mooi weer een aantal rijders buitenom voorbij bij de eerste bocht. Zo lag ik al weer in de top 20, maar ook nu kwamen er in de eerste ronden flink wat rijders voorbij. Ik kon mijn ritme niet vinden. Door de val van de vorige dag was ik toch wat te voorzichtig geworden. Ik kon tijdens de race ook niet meer aan de rondetijden komen die ik tijdens de training heb gedraaid. Doordat ik de aansluiting miste met de rijders voor mij die voor de 17e plaats streden, werd het een eenzame race en kwam ik als 21e over de finish.