Het seizoen 2012 is voor RAC Racing goed begonnen. Op het TT circuit Assen wist Troy Herfoss de pole voor zicht op te eisen tijdens de ONK Paasraces. Voor RAC Racing coureur Ghisbert van Ginhoven verliepen de trainingen niet geheel vlekkeloos vanwege een stevige crash aan het begin van de tweede kwalificatie waardoor er niet meer inzat dan een elfde plaats op de startgrid.
Als voorbereiding op het IDM Superbike kampioenschap neemt RAC Racing dit weekend deel aan de openingsronde van het 2012 Dutch Superbike kampioenschap op het bekende TT circuit in Assen. <br/> <br/> <br/>Voor Herfoss is het de eerste kennismaking met het TT circuit Assen maar net als tijdens de voorjaarstesten in Spanje blijkt de Australiër een snelle leerling te zijn. Op zaterdagochtend tijdens de eerste kwalificatie liet de BMW S 1000 RR coureur direct zien snel te zijn op het voor hem nieuwe circuit. Direct aan het begin van de sessie werd er een snelle tijd neergezet om vervolgens het resterende deel van de training te gebruiken voor het verbeteren van de set-up. De tweede training werd dezelfde strategie gevolgd door het team en met de snelste ronde van 1’39.879 bleek uiteindelijk voldoende voor de pole. <br/> <br/> <br/>Ghisbert van Ginhoven kende een teleurstellende trainingsdag. Tijdens de eerste kwalificatie werd Ghisbert zijn snelste rondetijd ontnomen vanwege een onschuldige inhaalactie onder een gele vlag situatie. Vol goede moed en vastberaden zijn goede optreden van de voorjaarstesten een vervolg te geven werd er begonnen aan de tweede kwalificatie. Helaas duurde dit optreden slechts een volle ronde en ongeveer 50 meter. Een voor de RAC Racing coureur rijdende collega coureur ging op het rechte stuk voorbij start finish plotseling van het gas af met als gevolg dat Ghisbert in zijn poging hem te ontwijken net het achterwiel raakte en op hoge snelheid voor de ogen van zijn langs de pitmuur staande crew ten val kwam. Gelukkig kwam Ghisbert er zonder noemenswaardige verwondingen vanaf maar het betekende wel einde training en een flink beschadigde machine. Met de pech uit de eerste training erbij bleek dat Ghisbert vanaf een teleurstellende elfde plaats op de grid aan de wedstrijd moet beginnen.
<div><strong>Troy Herfoss, pole</strong><br /> </div> <blockquote style="border: none; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 40px; border-image: initial; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px;"> <div>“Het is voor mij de eerste keer dat ik op het circuit van Assen rij. Na de goede voorjaarstrainingen had ik het gevoel dat we hier weer helemaal opnieuw moesten beginnen. De motor voelde tijdens de eerste sessie absoluut nog niet goed aan maar we hebben gedurende de dag flink progressie geboekt. We hebben ons niet echt geconcentreerd op het rijden van die ene supersnelle ronde maar meer op het vinden van een voor mij goede afstelling. Ik kan niet anders dan tevreden zijn met mijn positie want we staan op pole maar over de gereden rondetijd ben ik zeker niet tevreden, ik weet zeker dat er nog veel meer in zit als we ons echt op een snelle ronde concentreren en gebruik maken van een zachtere band. Voor nu is het voldoende maar mijn hoofddoel is dit jaar het IDM Superbike kampioenschap en als we daar voor de overwinning mee willen doen dan moet het absoluut nog iets sneller. We gaan maandag in de warm-up nog paar veranderingen proberen en dan later op de dag er een mooie wedstrijd van maken.”</div> </blockquote> <div><br /> <strong>Ghisbert van Ginhoven, elfde startpositie</strong><br /> </div> <blockquote style="border: none; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 40px; border-image: initial; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px;"> <div>“Ja wat moet ik zeggen over vandaag, het geluk was vandaag niet echt aan mijn zijde. Ten eerste werd mijn snelste rondetijd uit de eerste kwalificatie ontnomen, iets wat ik kan begrijpen want regels zijn regels en daar moeten we ons aan houden maar in mijn geval kon ik niks anders omdat ik na het zien van de gele vlag niet zo hard kon remmen zonder een langzame rijder in te halen. Met deze wetenschap begonnen we vol goede moed aan de tweede kwalificatie maar die duurde slechts iets meer dan een volle ronde. Op dit moment voel ik me redelijk maar zondag zal ik overal wel spierpijn hebben. Maandag is de wedstrijd en ik zal mijn uiterste best doen om in de race een zo goed mogelijk resultaat te behalen.”</div> </blockquote> <div><br /> <strong>Evert Slager, teammanager RAC Racing</strong><br /> </div> <blockquote style="border: none; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 40px; border-image: initial; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px;"> <div>“Ik ben blij voor Troy en het team dat hij de pole heeft weten te behalen, hij heeft tijdens de voorjaarstesten al laten zien dat hij snel is maar met de manier waarop hij hier de pole behaald toont hij weer aan dat hij uit het goede racehout is gesneden. Ondanks dat de motor zeker nog niet optimaal was en het feit dat we uitsluitend een harde band gebruikt hebben verrast hij ons toch weer met deze rondetijd. Wat Ghisbert betreft, ik ben heel blij dat de crash zo is afgelopen en hij er zonder kleerscheuren vanaf is gekomen. Dit had heel anders af kunnen lopen en ik denk dat we eens heel goed moeten nadenken over het feit of het verantwoord is dat we met 54 coureurs aan de trainingen beginnen waarvan de snelste coureurs rondetijden rijden van 1’39 en de langzaamste niet verder komen dan een rondetijd van 1’56. Dit is vragen om ongelukken en niet alleen voor de snelste mannen levert dit veel hachelijke momenten op maar ook voor de langzaamste mannen lijkt het mij geen pretje dat je met dit soort grote snelheidsverschillen gepasseerd wordt.”</div> </blockquote> <div><br /> </div>