Teams: Prachtig resultaat voor het BMW Race Team

207

Met een mooie overwinning in de sport klasse watergekoeld en een dertiende plaats algemeen hebben de coureurs van het Becks BMW Race Team weer voor een mooie prestatie gezorgd.

Omdat het hele gebeuren op vrijdag 14 oktober plaats vond, zijn we al op donderdag vertrokken met de hele familie uit Wijhe. Toen we op het circuit van Croix aankwamen waren de eerste coureurs al gearriveerd.

Aan het eind van de middag werden we in de diverse pitboxen geplaatst. We stonden bij het team van DP Racing in, dit kwam goed uit, want Dennis Polderman is ook tevens de tuner van de bromfiets van Boy. We hebben alles netjes op de plek gezet en daarna hebben we rustig rond gekeken en hier en daar wat informatie gevraagd over de gang van zaken bij zo’n vieruurs race.

De volgende morgen konden we om half 10 een half uurtje trainen. We hadden afgesproken dat Boy en Jarno ieders een kwartier zouden rijden. We moesten rustig aan beginnen omdat er net een nieuwe zuiger gemonteerd was in de RS 50. De baan was nog nat van de nacht ervoor, en dat kwam voor ons wel goed uit.

Nadat de eerste rijders (waaronder ook Boy) vertrokken waren, kwam Joke al snel naar me toe om te vertellen dat Boy gevallen was. Ik dacht: "Dat kan niet… 400 km van huis rijden en dan al in de eerste bocht stranden met een schuiver. Gelukkig zag ik dat Boy de brommer weer oppakte en weer doorreed." Hij kwam daarna ook gewoon weer door en het leek erop dat alles nog in takt was.

Na een kwartiertje kwam Boy binnen. Hij vertelde dat hij de brommer in de eerste bocht al meteen kwijt was. Zonder aanwijsbare oorzaak. We hebben toen wat voetsteunen etc. gerepareerd en de brommer even helemaal gecontroleerd. Daarna kon Jarno aan zijn trainingsrondjes beginnen. Dit ging goed… Jarno draaide rustig zijn rondjes en het ging steeds beter.

Om 11 uur mochten we nog een keer een training van 45 minuten rijden. Deze training hebben we gebruikt om uit te meten hoeveel benzine de brommer zou gebruiken. We kwamen er toen achter dat we maar 1 keer moesten tanken. We hadden thuis al een grote trechter pas gemaakt, die precies in de tank dop paste. Samen met een grote jerrycan was dit tanken dus zo gebeurd.

Om 1 uur begon de wedstrijd. Prachtig gezicht als zo’n 80 coureurs tegelijk op de eerste bocht af komen. Gelukkig ging alles goed en naar een paar rondjes was het veld al mooi verdeeld.

Al snel kwamen er wat coureurs binnen om wat aan de brommer te veranderen of om al van rijder te verwisselen, voordat het echt druk werd in de pitsstraat. Wij hadden met elkaar afgesproken dat we om de 30 minuten zouden wisselen. Joke hield de ronden bij en vijf minuten voor het eind van het half uur gaf ik een teken vanuit de pitsstraat dat de tijd er bijna op zat. De coureur gaf dan een paar rondes later aan dat hij de volgende ronde binnen kwam.

Het wisselen ging perfect. Ik ving de brommer op tussen mijn knieën, de rijder stapte aan een kant van de brommer af en aan de andere kant stapte de andere rijder er weer op. Ik haalde ondertussen het koordje van de dodemansknop van de ene rijder af en deed die weer om de pols van de andere rijder. Tot zover ging alles goed.

Ik het vijfde half uur ging het echter mis. We stonden in de pitsstraat te kijken, toen Boy opeens niet meer doorkwam. We hadden geen idee wat er aan de hand was… ook Joke had Boy niet door zien komen. Nadat we nog even gewacht hadden kwam Boy opeens met de brommer de pitsstraat in lopen. Snel liepen we naar hem toe om te vragen wat er aan de hand was. Volgens Boy hield de brommer er ineens mee op zonder aanwijsbare redenen.

We hebben toen snel de brommer op de bok gezet en de noodzakelijke dingen gecontroleerd. Echter niets kunnen vinden. Toen geprobeerd om te brommer weer te starten en hij deed het gelijk weer. Waarschijnlijk is er iets mis gegaan bij de dodemansknop. Jarno heeft toen de brommer overgenomen en die heeft het daarna weer perfect gedaan!

Als je vier uur in de baan bent, heb je geen idee op welke plaats je ligt… We hadden al wel gehoord dat we er goed bij zaten, maar verder wisten we nog niets. Pas na afloop kregen we te horen dat we eerste waren in onze klasse, maar wat nog veel mooier was, dat we de dertiende plaats algemeen hadden behaald. Tussen alle grote jongens uit de Expi klasse, Formule klasse, Top Scooter klasse en Super Motard klasse. Dit was een prachtig resultaat!

s’Avonds bij de prijsuitreiking stonden de jongens dan ook super trots op het podium. Al met al was het een zeer leerzame dag, waar we nog met veel plezier aan terug zullen denken.

Boy Beck heeft 3 jaar met veel plezier bij de SOBW gereden. Hij gaat volgend voorjaar de KNMV licentie halen om daarna samen met Jarno bij de KNMV Classics te gaan rijden. Uiteraard op een Becks BMW. Jarno gaat het volgende seizoen zijn derde plaats verdedigen. De reserve motor wordt geheel klaargemaakt voor Boy met een R50/5 blok. We zijn al volop bezig voor het volgende seizoen.

Tot zo ver het laatste nieuws uit Wijhe…

U kunt al onze ontwikkelingen volgen op onze website: www.becksmotoren.nl

Groeten Jan Beck.