Sebastien Charpentier (Winston Ten Kate Honda) verbeterde zijn snelste Supersport ronde op Magny-Cours nog een keer en pakte ondanks ver van ideale omstandigheden de pole voor de 22 ronden tellende race op zondag. Het was zijn achtste pole van het seizoen.
Wederom zorgden de omstandigheden op de baan en het weer voor een moeilijke dag voor de Supersport deelnemers en kort na een korte regenbui ging Kenan Sofuoglu (Winston Ten Kate Honda) in de laatste sectie van het 4.411 km lange circuit onderuit maar liep daarbij geen verdere blessures op aan het been wat hij gisteren al geblesseerd had. Klassementsleider Kevin Curtain staat pas als vijfde geklasseerd en dat is goed nieuws voor Charpentier die nog steeds kans maakt om zijn titel te behouden.
Ronald Ten Kate – Team Manager
“Natuurlijk hebben we morgen voor Charpentier’s thuis race goede startposities, de eerste en de tweede plaats en met Kevin op de vijfde plaats. Dat betekent dat hij op de tweede rij staat en dit zijn dus de meest ideale startposities voor ons om aan de race te beginnen. We zagen vlak voordat het begon te regenen een ongelofelijke ronde van Sebastien en hij reed die op een wat langer gebruikte voorband, we weten dus dat hij nog sneller had gekund. Wat Kenan betreft, hij rook echt zijn kans voor de pole want hij was ook hier weer erg snel. Maar hij waagde teveel toen de regen kwam. We weten hoe glad het hier is als er regen op de baan komt. Hij maakte en onschuldige valpartij maar hij hinkte weg omdat hij zijn been gisteren al geblesseerd had. Toen hij weer de pits in kwam konden we zien dat hij oké was waarna we hem op zijn reservemachine lieten plaatsnemen om de machine te proberen en om te kijken of er echt niets mis was. Alles was prima en we staan er goed voor voor morgen. We zijn er klaar voor, we willen winnen en de CBR600RR een waardig afscheid geven want deze heeft de klasse de afgelopen drie jaar gedomineerd – het is met voorsprong de meest succesvolle machine in het WK Supersport ooit.”
Sebastien Charpentier – Winston Ten Kate Honda coureur
(Pole Positie – Snelste Ronde 1'42.506 – 23 ronden)
“Ik heb me niet 100% gegeven want in de tweede ronde was er wat regen en heb daar het gas wat dicht gedraaid. Ik denk dat het mogelijk was om nog wat sneller te gaan. Ik denk dat we morgen in de race 1’43’s moeten gaan rijden en ik hoop dat dat ook lukt. Ik hoop dat ik een goede prestatie kan neerzetten en de race kan winnen. Ik weet niet Hoe Curtain na vandaag is maar als hij vijf of zes punten zal pakken dat is dat verschrikkelijk voor me. Als er nu nog een Zuid Afrikaanse race verreden zou moeten worden dan was het een heel ander verhaal, ook nu nog. Ik ga volgend jaar weer een nieuwe uitdaging aan met Honda en dat is erg belangrijk voor me. Ik ben blij want ik heb een heel erg goed team om me heen en ze werken op de goede manier. Ik hoop dat het weer wat beter wordt want nu is een beetje vreemd en koud. Het rijden van een 1’42.5 is dus goed voor ons allemaal.”
Kenan Sofuoglu – Winston Ten Kate Honda coureur
(2e – Snelste Ronde 1'43.097 – 24 ronden)
“Het ging allemaal goed tot in de laatste ronde toen er wat regen p mijn vizier viel. Ik dacht dat ik nog een snelle ronden kon rijden maar dat lukte niet en ik ging onderuit. De raceafstelling is precies zoals ik het wil hebben, et team doet zijn werk goed – net als in Imola – en ik sta naast Sebastien. Dat is goed voor mijn moraal want ik heb laten zien dat een goede race kan rijden op zondag.”