In de eerste ONK van 2008 op Nederlandse bodem, natuurlijk in Assen, heeft Peter Schalken een prima prestatie neergezet. In de Koningsklasse van de Nederlandse wegrace, de Dutch Superbikes, scoorde hij een 19e plaats.
Omdat diverse rijders niet voor het klassement meerijden was voor de eLBé Keukens MCR rijder uiteindelijk een 11e plaats weggelegd. Goed voor vijf kostbare ONK punten en dat was boven verwachting.
"Zeker na de nodige problemen in de trainingen is dit een fraaie opsteker voor mij, het hele team, sponsors en fans", zegt Schalken. "Ik ben overtuigd als het hele pakket optimaal geprepareerd is dat er nóg betere resultaten zullen volgen. Het potentieel van de MCR Yamaha R1 is grandioos!"
Oud zeer: de vering
Onder matige weersomstandigheden gingen de eerste kwalificatietrainingen van start. Het was erg koud en er stond heel veel wind wat weer voor problemen qua wegligging zorgde. Daarnaast stonden maar liefst 45 rijders aan de start die een goede kwalificatietijd wilden neerzetten. En in het grote startveld niet de minste rijders als bijv. een Maxime Berger, vaste rijder in het Hannspree Ten Kate Honda Team. Op de grid was slechts plaats voor 42 rijders. Voor Peter ging het allemaal niet erg soepel. Hij merkte al snel dat de vering die nog stond afgesteld voor het circuit van Cartagena, niet voldeed voor de omstandigheden in Assen. Hierdoor kwam hij niet verder dan de voorlopige 29e startpositie. Na telefonisch overleg met de vering specialist werd de afstelling aangepast voor de tweede kwalificatie die om 16.00 uur werd verreden.
De set-up was al een stuk beter maar nog niet optimaal voor die tweede training. Het was nog steeds erg koud, en de wind was zeker niet minder. Toch ging Schalken heel gedreven te werk en hij wilde per sé een goede tijd zetten. Hij verbeterde in zijn snelste 10e trainingsronde zijn tijd met niet minder dan 2,6 sec! Hierdoor kwam hij uit op een 20e startpositie en mocht op zondag vanaf de vijfde rij vertrekken. Voor de wedstrijd werden nog diverse aanpassingen verricht, het rijden voelde hierdoor weer juist iets anders aan. In de warm-up was een 26e tijd zijn deel.
Matig begin
De omstandigheden waren op zondagmiddag gelukkig iets gunstiger dan op zaterdag. Er stond minder wind en ook was het iets minder koud al werd de temperatuur lang niet zo hoog als werd aangekondigd. Maar met een goede publieke belangstelling was de sfeer al een stuk beter. Schalken kon niet zijn gebruikelijke bliksemstart maken maar bleef aanvankelijk zo ongeveer in de positie rijden van waaruit hij gestart was. Een 21e eerste doorkomst was het resultaat. Het lukte niet zo snel om de tijden flink aan te scherpen en de beoogde progressie liet nog op zich wachten. Naarmate de wedstrijd vorderde kwam de rijder uit Dussen beter in zijn element, de tijden werden beter maar veel concurrenten kon hij niet meer inhalen. In de laatste twee ronden verbeterde hij zijn positie nog met twee plaatsen en werd als 19e afgevlagd. Er waren echter vele gastrijders die niet voor de punten reden en nadat de balans was opgemaakt bleek Schalken voor de punten als 11e te zijn geëindigd.
"Ik had hoger kunnen eindigen maar moest in het begin van de wedstrijd echt even wennen aan de laatst gewijzigde afstelling die overigens veel beter uitpakte," legt Peter uit. "Daardoor miste ik de aansluiting met de groep voor mij maar met mijn snelste tijden die ik later reed zat ik daarbij. Dat ik hier 5 punten kon pakken is een opsteker, daar hadden we vooraf voor willen tekenen. Daarom is het vertrouwen volop aanwezig voor de volgende wedstrijd op 4 Mei op het stratencircuit van Eemshaven."