Recentelijk werden de zeven en achtste wedstrijd van het IRRC kampioenschap op het Tsjechische circuit van Terlicko verreden. Frank Bakker verscheen hier met zijn Yamaha R1 aan de start en zou ook met zijn Honda 250cc aan de 250cc wedstrijd deelnemen. Frank zou dit weekend gaan proberen zijn tweede plaats in het IRRC te verdedigen.
<strong>1ste kwalificatie IRRC</strong><br /> De zon scheen volop Õs ochtends in Tsjechië. Met deze mooie dag voor de boeg begon Frank aan zijn eerste kwalificatie. Na één rondje kwam Frank door met een rokende Yamaha en dat beloofde niet veel goeds. Na toch nog een ronde te hebben doorgereden kreeg hij het sein dat hij zijn Yamaha aan de kant moest zetten. Helaas, maar niks aan te doen. Nu maar hopen dat het meevalt met de schade maar monteur Hans concludeerde al snel dat het blok kapot was gelopen en dat de rest van het weekend op de Yamaha R6 gereden moest worden. De kansen voor een goede klassering zou moeilijk gaan worden maar er was ook nog goed nieuws want Frank had alsnog de tweede tijd neergezet in de eerste 2 ronden.<br /> <strong> <br /> 2de kwalificatie IRRC</strong><br /> Met goede moed begon Frank aan zijn tweede training met de Yamaha R6. Na enkele ronden kwam Frank gelijk al in een goed ritme en werden de tijden steeds sneller. Na 2 ronden werd er een rode vlag situatie gegeven en werd de training onderbroken door een zware valpartij van de Ier Adrian McFarland die in eerste instantie alleen zijn schouder gebroken leek te hebben en bij kennis was. Nadat Adrian was weggebracht naar het ziekenhuis begonnen de trainingen weer. Frank kon zijn tijd nog wat aanscherpen. Frank stond uiteindelijk als 9de getraind met een tijd van 2.18.8. Daarmee stond Frank één plaats voor zijn directe concurrent om de tweede plaats in het kampioenschap.<br /> <br /> Aan het einde van de avond kregen we het trieste bericht dat Adrian McFarland in het ziekenhuis was overleden aan zijn verwondingen.
<strong>De wedstrijddag </strong><br /> Õs Ochtends kregen we te horen dat alle Ieren uit het kampioenschap niet mee zouden doen met de wedstrijden maar in plaats daarvan twee ere-ronden mochten rijden ter na gedachtenis aan Adrian McFaraland.<br /> <strong> <br /> 1ste wedstrijd IRRC</strong><br /> Het zonnetje scheen al vroeg want om 10.00 uur toen voor Frank de eerste wedstrijd begon was het al lekker warm. Toen we op de startgrid stonden legde de organisatie nog een krans op de plaats waar Adrian McFarland had getraind. Toen alle coureurs weer terug kwamen van de warm- up-lap kon er geracet worden. Frank kwam goed weg en kwam als 6de de eerste bocht door. Hij kon in de eerste ronden nog voorbijgaan aan de nummer 5 en wist na een rondje een gat te slaan naar de 6de man en zelfs dichtbij de nummer 4 te komen. Hij zette alles op alles om de nummer4 te achterhalen. Helaas voor Frank kon hij het gat niet helemaal dichtrijden en moest zich concentreren op de 5de plaats. Frank had zijn voorsprong ten opzichte van de 6de plaats opgebouwd naar een veilige positie die hij tot de finish wist te behouden. Hij finishte dus netjes als 5de. . Frank en het team waren er zeer tevreden mee!!<br /> <br /> <strong>2de wedstrijd IRRC</strong><br /> De tweede wedstrijd voor de IRRC startte om kwart voor vier. Doordat de zon de hele dag al scheen was het lekker warm en dit betekende goede grip voor de banden. De start van Frank ging zoals altijd goed en daardoor kwam Frank als 6de de eerste bocht door. Hij moest zijn plaats direct verdedigen ten opzichte van de twee Nederlanders Johan Frederiks en Henri Minnen. Frank kon deze twee mannen twee ronden net achter zich houden maar moest in de derde ronde Johan Frederiks voorbij laten gaan. Hij kon het gaatje naar Johan wel klein houden tot de 5de ronde toen Henri Minnen aan begon te dringen. Frank moest toen een gaatje laten vallen op Johan Frederiks. Frank moest met hand en tand de 7de plaats verdedigen. Hij wist dit, met nog een aantal ronden te gaan, vast te houden en toen ze voor de laatste ronde doorkwamen had Frank een kleine voorsprong op Henri Minnen. Met nog een halve ronde te gaan kwam Henri Minnen Frank voorbij maar Frank gaf niet op en probeerde het in de laatste bocht nog om Henri weer in te halen maar het lukte net niet. Ze kwamen achter elkaar het rechte stuk op maar Frank kon er niet meer voorbij komen en werd afgevlagd als 8ste. . Na eerst niet zo tevreden te zijn over zijn prestatie vond Frank het achteraf toch knap als je met een 600cc machine tegen de 1000cc machines mee kunt vechten om de posities. Frank heeft dit weekend geen verlies geleden in het kampioenschap in het IRRC want Frank staat gedeeltelijk tweede in het kampioenschap.<br /> <br /> <strong>250cc </strong><br /> Frank reed dit weekend ook mee in het Tsjechische 250cc kampioenschap. Frank deed dit vooral om de baan beter te leren kennen voor de IRRC. Na de eerste training was het al duidelijk dat Frank de snelste man van het veld was en met 6 seconden voorsprong de 1ste plaats trainde. Frank wist in de tweede training een gat naar de tweede man van 8 seconden te maken. Frank startte dus de wedstrijd vanaf de eerste plaats en wist gelijk na de start de eerste plaats te pakken en weg te rijden van de andere coureurs. Uiteindelijk kwam hij met 30 seconden voorsprong op de nummer twee over de streep en nam hij dus toch nog een beker mee naar huis!<br /> <br /> De volgende en laatste wedstrijd voor het IRRC kampioenschap is in het Duitse Frohburg op 24 en 25 september a.s. <br /> Jan Roelofs zal dan deelnemen op Assen aan de Race of the Champions in de superport 600cc.<br />