Eindelijk het gaat beginnen, na verschillende goed verlopen winter trainingen in Spanje, de start van het seizoen 2009. Voor dit weekend stond de eerste wedstrijd in de Yamaha R6 cup op de lausitzring op de racekaleder. Dit leerjaar voor Tony in de 600 klasse zal bestaan uit de Yamaha R6 Cup en de wedstrijden in de supersport klasse van het ONK, welke op circuits verreden gaan worden.
Dit jaar zal Tony racen met zijn eigen team, bestaande uit monteur Nick Nijboer, rijderscoach/veringspecialist Doedie Pol, een nieuwe chauffeur voor de bus Arnold van Driel, moeder Desiree en Tina voor de catering en ergens loopt er ook nog een vader rond.
Wegens de verschillen in de reglementen is er voor beide klassen een nieuwe Yamaha aangeschaft, en beide zijn zij dus voor hun eigen klasse klaargemaakt. Echter door een miscommunicatie bleek de motor dit weekend na een technische keuring niet geheel conform het reglement te zijn. Wat nog voor een hoop nachtelijk telefoonverkeer heeft gezorgd, in een poging een ander blok naar Duitsland te krijgen, maar helaas. Gelukkig was de Fam van der Aa bereid om ons van een standaard blok te voorzien, hiervoor nogmaals bedankt, zodat de zondag er plots toch weer zonnig uit zag, er zo kon er toch geracet gaan worden.
Na de eerste kwalificatie training als 12e te hebben afgesloten werden er nog wat laatste aanpassingen aan de motor gedaan, en kon Tony zich gaan opmaken voor de tweede kwalificatie, een twaalfde plek dat moest beter kunnen. In de tweede tijdtraining ging het een stuk beter en wist Tony uiteindelijk met een tijd van 1.48.389 de 8e tijd te noteren. Iedereen tevreden dit bood genoeg perspectief voor de race, vertrekken van de tweede startrij. Helaas zal Tony na de technische keuring teruggezet worden naar de vierde startrij op plaats 13.
Na een knap stukje sleutelwerk van monteur Nick samen met Doedie op de zondag, kon Tony zich na de opwarmronde gemist te hebben net nog tijdig opstellen op de grid, op een perfect in elkaar gezette motor met het Van der Aa blok. Na een prima start de 10e positie aan het eind van het rechte stuk, het verlies van een paar plaatsen in de eerste bocht begon Tony de race op een 15e plaats. Ondanks alle hectische momenten die Tony vanaf zaterdag middag tot aan het moment van de start heeft meegemaakt, liet hij in de race zien uit het juiste racehout te zijn gesneden. Met veel veerkracht begon Tony aan een prima race met de nodige inhaalacties zowel binnendoor als buitenom. Bijna iedere doorkomst kon de positie op het pitbord aangepast worden, met uiteindelijk een knappe 8e plaats bij het vallen van de vlag. Tony’s snelste raceronden van 1.48.328 was zelfs nog iets sneller dan de tijd die eerder afgenomen was na de tweede tijdtraining.