Teams: Mooi weekend voor het Becks BMW Race Team in Schleiz

264

Op het schitterende circuit van Schleiz werden in het weekend van 20 t/m 22 juni drie dagen lang klassieke races georganiseerd door meerdere klassieke verenigingen. Jarno reed met de BMW bij de IHRO en Boy met de BMW bij de ‘Grab the Flag’.

Verder waren er nog meerdere Duitse verenigingen die daar klassieke races organiseerden.







Ook waren er aan het eind van de drie racedagen nog wat wedstrijden georganiseerd met o.a. klassieke raceauto’s uit de voormalige DDR. Ik heb nog nooit zulke snelle Lada’s en Trabantjes gezien. Geweldig spektakel.

Wij zijn donderdags al vertrokken en maandagavond teruggekomen.

Voor degenen die vroeger net als ik niet goed opgelet hebben bij het vak aardrijkskunde: Schleiz ligt in de voormalige DDR onder Leipzig, ongeveer 650 km van Wijhe. Vrijdag was er de hele dag training voor alle klassen. Jarno kende de baan nog van vorig jaar toen hij daar geweldig hard heeft gereden.

Aan het eind van de dag stond hij als eerste getraind bij de IHRO.

Boy reed voor het eerst op dit circuit en had het goed naar zijn zin.

Na nog een andere gearing gemonteerd te hebben trainde hij de negende tijd.

Ook een goeie start dus! Zaterdag kon Boy kon tweemaal trainen om zondagsmorgens na de warming-up van half 9 om 10 uur aan te treden voor zijn wedstrijd.

Erg spannend allemaal, bij de start ging het prima. Hij kwam als zevende door en ging hard rond met de BMW.

Na een paar rondjes kwamen er toch nog een paar snelle coureurs langs, waaronder de ons welbekende Mark Nijhof die nog wel een paar keer met Boy van plaats wisselde. Ze maakten er een paar rondjes een prachtige show van met echt close racing. Erg lang kon Boy het echter niet volhouden tegen de snelle ABSAF van Mark, zodat hij als negende afgevlagd werd. Keurige prestatie voor zijn eerste internationale wedstrijd in een startveld van meer dan dertig deelnemers.

De BMW van Boy wilde in de loop van het weekend niet meer dan 8000t/m maken. Bij controle bleek dat de nieuw gemonteerde klepveren weer een groot gedeelte van de spanning waren verloren.

We zijn nu bezig om daar wat anders voor te vinden zodat we in Chimay weer met een goede motor aan de start staan.

Jarno had twee wedstrijden dit weekend. ‘s Zaterdagsmorgens nog een tijdtraining waar hij als derde uit kwam. Al met al toch een geweldige plaats, derde trainingstijd bij de IHRO. ‘s Middags was er een sprintwedstrijd. Dit was een korte wedstrijd van acht rondes. Jarno zat er goed bij met de start. De BMW klonk geweldig toen Jarno op de derde plaats liggend door kwam. Dat zou mooi zijn een podiumplaats in dit internationale gezelschap.

Echter een zeer snelle Engelsman op z’n snelle G50 dacht daar anders over en ging Jarno in één van de laatste rondes toch nog voorbij, waardoor we vierde werden.

Gewoon een prachtig resultaat met de BMW in zo’n sterk deelnemersveld.

We waren dan ook zeer tevreden met de vierde plaats.

‘s Zondagsmiddags had Jarno zijn tweede wedstrijd bij de IHRO. Normaal sta ik in de pitstraat om de jongens mentaal nog wat te steunen (voor wat het waard is ) maar deze wedstrijd had ik met Jarno overlegd dat Boy in de pitstraat zou staan en ik de wedstrijd zou bekijken vanaf de tribune. Het was prachtig weer, volle tribunes, vanwaar we tweederde van de baan konden bekijken en een enthousiast publiek. Vanaf de tribune konden we ook de start zien. Na het vallen van de vlag zagen we dat nadat Jarno op de BMW sprong, hij niet wegkwam. Pas toen de hele meute was vertrokken begon de BMW ook te lopen.

Dat was een lelijke tegenvaller voor ons. Als laatste vertrokken en probeer dan maar eens in zo’n geweldig internationaal startveld een mooie klassering te verkrijgen.

Maar Jarno dacht daar anders over en donderde met de brullende BMW door het veld om na vier of vijf rondes al op de vierde plaats door te komen!

Een geweldige prestatie na zo’n slechte start. De voorste drie waren te ver weg om nog bij te komen. Zo werd Jarno mooi weer op de vierde plaats afgevlagd.

Toch nog een tevreden gevoel!

Al met al een geweldig evenement in Schleiz waar we nog lang aan terug zullen denken. Er waren weer hele mooie en zeldzame race motoren te zien en daar werd ook echt hard mee gereden.

Ik zag een Duitser met een vooroorlogse BMW R5 rondgaan zoals ik nog nooit heb gezien zonder achtervering en ongedempte voorvork.

S’Morgens om acht uur begonnen de trainingen en het ging door tot savonds zeven uur.

Ook waren er een hele verzameling BMW,s met een Katzcor frame waar ook in de verschillende klassen mee geraced werd.

Katzcor was een zeer bekende BMW specialist en frame bouwer die helaas in de jaren zeventig het leven heeft gelaten bij het uitoefenen van zijn grote hobby.

Tot zover Schleiz waar we volgend jaar zeker weer heen gaan.