Op 24 en 25 mei 2008 werden de Internationale Ducati Clubraces georganiseerd op het TT-circuit Assen. Dit weekend was het verboden terrein voor de hoogtoerige viercilinder motoren en was alleen het gebulder van dikke tweecilinder motoren toegestaan.
Vanuit KTM Nederland waren twee extra coureurs ingezet, namelijk Randy van der Wal, journalist Motor Magazine en Iwan van der Valk van Oliepeil.nl, die het gehele weekend bij ons te gast waren.
De vrijdag voorafgaande aan het weekend bestond de mogelijkheid om alvast een drietal sessies te rijden. De eerste sessie duurde maar 1 ronde voor Marco vanwege geluidsoverschrijding en de laatste sessie werd na twee ronden afgevlagd vanwege dezelfde problematiek. Al met al niet een erg zinvolle training met als eindconclusie dat we op niet- geluidsdagen niet meer gaan trainen op Assen. Het blijft een wrang gevoel dat je tijdens het rijden langs de geluidspaal van het gas af moet om een berisping van het circuit te voorkomen.
Op zaterdag stond voor de klasse Sound of Thunder, bestaande uit 46 internationale coureurs, een drietal trainingen op het programma. In de stralende zon van Assen sloot Marco de trainingen uiteindelijk af op een 6e plaats met een beste tijd van 1.47.2, een evenaring van de snelste raceronde op Assen tot nu toe. Marco was tevreden over de training, vooral omdat we nog steeds vooruitgang boeken met de KTM RC8. Mooi was ook te zien dat fervente Ducati rijders toch massaal een indringende (en stiekem ook een bewonderende) blik kwamen werpen op de Jumbo Supermarkten KTM RC8. Het is en blijft de eyecatcher van de paddock.
Voor zondag stonden een warming-up en twee races op het programma. De zon was verdwenen en de buienradar gaf slecht nieuws aan. De warming-up werd nog onder droge omstandigheden verreden, maar kort daarna werden de hemelsluizen geopend. De eerste race werd onder natte omstandigheden verreden. Voor Marco de eerste keer om de RC8 in de regen aan de tand te voelen. Na een goede start kwam Marco als tweede uit de Strubben en als eerste over startfinish. Samen met Ronald ter Braake en Gisberth van Ginhoven, beiden op een Ducati 1098R, werd afstand genomen van de rest van het deelnemersveld. Na twee ronden werd de wedstrijd afgevlagd doordat er grind op de baan lag. Terugkomend in de pitsstraat kregen we te horen dat Marco een jumpstart had gemaakt en een penalty van 20 seconden aan de broek had. Enigszins teleurgesteld, maar extra gemotiveerd werd begonnen aan het tweede gedeelte van de race over 8 ronden. De start was nu iets minder, waardoor Marco terrein verloor op de beide Fabricom Ducati coureurs. Na twee ronden lag Marco alweer op de derde plaats en even leek het erop dat hij het gat aan het dichtrijden was. Na een aantal momentjes met de RC8 besloot Marco zijn derde plaats te consolideren. Gisberth ging echter twee ronden voor het einde onderuit in de Strubben, waardoor Marco naar een 2e plaats doorschoof. De afstand naar de rijder op de 3e plaats was riant, zodat Marco onder luid gejuich werd afgevlagd als 2e achter Ronald ter Braake. Een superresultaat voor Marco en KTM, doordat in hol van de leeuw een podiumplaats werd gepakt. Na binnenkomst werd Marco direct gefeliciteerd door zijn teamleden en KTM Nederland. Nog even een kort interview en daarna was het hoog tijd voor de beker, de bloemen en de champagne. Een stralende Marco genoot zichtbaar van zijn eerste en dik verdiende podiumplaats met de Jumbo Supermarkten KTM RC8.